ستاری گفت: با توجه به نقش موثر گیاهان دارویی در صادرات تاکید بر محصولات بومی یکی از اولویت‌های ما محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با حضور در دومین جشنواره گیاهان دارویی و طب سنتی طی سخنرانی گفت: یکی از اولویت‌های ما تاکید بر محصولات بومی است و گیاهان دارویی نقش موثری در صادرات کشور دارند. 

وی افزود: هنوز خیلی خلاء در زمینه صادرات در کشور وجود دارد و نمایشگاه امسال مظلومیت ابوعلی سینا را نشان می‌دهد چرا که تاکنون بسیاری از کتب ابوعلی سینا و رازی هنوز ترجمه نشده است و در این جشنواره برای نخستین بار کتاب الحاوی رازی را ترجمه کردند. 

وی خاطر نشان کرد: نمایشگاه سالهای آینده نمایشگاه ورودی برای گیاهان دارویی است و این صنعت رشد قابل توجه در زمینه گیاهان دارویی را نشان می‌دهد. 

جایگاه ویژه شرکت های دانش بنیان در برنامه ششم توسعه

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور صبح امروز با حضور در جشنواره گیاهان دارویی طی سخنرانی گفت: در ارتباط با موضوع گیاهان دارویی و داروهای گیاهی باید بگویم که با توجه به شرایط سرزمینی ایران زمینه توسعه گیاهان دارویی در کشور ما در حالی فراهم است که تاکنون غفلت‌های زیادی در این رابطه شده و فرصت‌های جدی را از دست داده‌ایم ولی با توجه به بازار و تجارت‌های بین المللی شانس جدیدی در رابطه با گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی و البته طب سنتی برای کشور ما فراهم شده است. 

وی افزود: ما باید اتکا به نفس را در کشور کم کنیم و به نظر می‌آید یکی از بزرگ‌ترین جایگزین‌های این امر اقتصاد دانش بنیان است و معاونت علمی و فناوری نیز این امر را دنبال می‌کند. 

جهانگیری در ادامه به سیاست‌های نظام و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: هم اکنون شرکت‌های دانش بنیان مسیر توسعه را در این رابطه به طور جدی دنبال می‌کنند و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و استفاده از منابع خوبی که در کشور فراهم است یکی از سیاست‌های جدی دولت است. 

وی تصریح کرد: خوشبختانه سندهای بالا دستی نیز در این رابطه در حال تدوین است چنانچه براساس برنامه ششم توسعه شرکت‌های دانش بنیان باید جایگاه ویژه‌ای در کشور داشته باشند. 

جهانگیری در ادامه به گیاهان دارویی و خام فروشی کشور اشاره کرد و گفت: نباید به سمت خام فروشی برویم بلکه باید از طریق گیاهان دارویی ارزش افزوده در کشور ایجاد کنیم. 

وی در پایان به جایگاه بین المللی کشور در یک سال گذشته تاکنون در زمینه‌های مختلف اقتصادی، بین المللی اشاره کرد و گفت: در یک سال گذشته تاکنون جایگاه کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی و بین المللی قابل توجه بسیاری از کشورهای جهان بوده، چنانچه مشکلات عدیده‌ای که در زمینه مختلف فرهنگی، بین المللی و اقتصادی در کشور وجود داشته است برطرف شده و در شش روز حضور رئیس جمهور در سازمان ملل بسیاری از کشورهای جهان خواستار ملاقات با رئیس جمهور ایران بوده‌اند. 





انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار