وطنی گفت: از تعداد گونه گیاهان دارویی شناسایی شده در کشور بیش از 800 گونه از آنها به مرحله صنعت رسیده و از آن محصول تولید شده است.

به گزارش خبرنگار فناوری‌های نوین باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر علی وطنی معاون توسعه فناوری معاونت علمی در حاشیه افتتاحیه دومین جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران با بیان اینکه این نخستین نمایشگاهی است که بعد از ابلاغ سیاست های کلی علم و فناوری از سوی مقام معظم رهبری برگزار شده است، گفت: برگزاری این نمایشگاه نشان از آن دارد که کشوری چون ایران با این اقلیم و آمایش زمین و شرایط آب و هوایی و مسئله ای به نام خشکسالی و کم آبی چنین محصولاتی را در کشور تولید کرده که کمترین آب را می خواهد.

وی افزود: کشور ما ایران، غنی از وجود چنین از اراضی حاصلخیز است که این امر یک مزیت برای ما به شمار می رود از طرف دیگر وجود دانش آموختگان فراوان در عرصه کشاورزی و باغبانی و دارویی داریم وضعیت کشور ما را نسبت به سایر کشورها متمایز کرده است.

دکتر وطنی برگزاری این نمایشگاه را بازاری برای ظهور و بروز توانمندی همه دانش آموختگان کشور در عرصه گیاهان دارویی و داروهای گیاهی دانست و افزود: به اندازه عرصه کل کشور فضا برای فعالیت دانش آموختگان این عرصه وجود دارد و این نمایشگاه مصداقی بر این مدعاست.

به گفته وی در حال حاضر حمایت های مالی در قالب تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان پشتوانه قوی برای دانش آموختگان این حوزه به شمار می رود از این رو می طلبد تا با مساعدت و هم افزایی با دانشگاهیان و تجمیع اساتید دانشگاه شعار اقتصاد مقاومتی عملی شود.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری محصولات ارایه شده در این نمایشگاه را حاصل کشف و شناسایی بیش از 2هزار گونه دارویی یا گیاهان دارویی در کشور دانست و گفت: از تعداد گونه گیاهی شناسایی شده در کشور بیش از 800 گونه از آنها به مرحله صنعتی رسیده و از آن محصول تولید شده است.

وی تصریح کرد: گیاهان دارویی و داروهای گیاهی ارایه شده در نمایشگاه امسال در طول اعصار و قرون به صورت خام در پهنه و عرصه مزارع کل کشور وجود داشته است اما از زمانی که اینها با استفاده از دانش علمی کشف شدند خام فروشی متوقف شد و ما به توانمندی تولید محصولات گیاهی دست یافتیم.

دکتر وطنی با بیان اینکه امروز با استفاده از دانش است که می توانیم ابتدا خواص را کشف و بعد آن را با استفاده از فناوری به صنعت تبدیل کنیم، یادآور شد: هم اکنون در کشور با استف6اده از گیاهان دارویی محصولاتی تولید می شود که آن محصولات قابلیت هم مصرف داخل و هم صادرات را دارد و در نهایت ایجاد اشتغال کرده است.

دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران از 7 تا 10 مهرماه در مصلی امام خمینی (ره) تهران و از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و به همت ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی بر پا می‌شود. این نمایشگاه از ساعت 9 تا 19 روزهای یادشده میزبان علاقه مندان است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار