زبان به دليل مواجهه با دوران هاي مختلف و سليقه هاي متنوع با عادت هاي بشري ارتباط مستقيم و ناگسستني دارد.

غلامعلي حداد عادل،‌رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي در گفتگو با خبرنگار بخش ادب باشگاه خبرنگاران در خصوص تنظيم موافقت نامه اي براي همكاري با صدا وسيما افزود:موافقت نامه ما براي همكاري با صداو سيما در عرصه هاي مختلف ارتباطي تنظيم شده و طبق آن قرار است برنامه اي در تلويزيون توليد شود كه به معرفي گروه هاي پژوهشي فرهنگستان بپردازد.

وي گفت:درحال حاضر 15 گروه فعال در فرهنگستان حضور دارند كه سعي شده تا بهترين استادان و پژوهشگران جمع آوري شوند.اگر دستاوردهاي اين افراد از زبان خودشان به مردم معرفي شود،به طورحتم در غناي فرهنگ ادبي مردم و آشنايي آن ها با مسائل مربوطه به زبان فارسي بسيار موثر خواهد بود.

وي با اشاره به اين كه اين برنامه تا چند ماه آينده كليد مي خورد،بيان داشت:پيش توليد اين برنامه تا چند ماه آينده آغاز خواهد شد و اميدواريم تا سال آينده براي مردم از رسانه ملي پخش شود.

حداد عادل درخصوص طرح واژه هاي جايگزين در زبان فارسي از سوي فرهنگستان و تاثير نپذيرفتن مردم از آن ها عنوان كرد:اين مسئله بستگي تام به نوع واژه دارد،‌به طور مثال اگر منظور واژه هاي تخصصي است سليقه مردم عادي در نظر گرفته نمي شود.

وي اظهار داشت:زبان خوب و سليس از نظر هر صنف و تخصصي معنايي جداگانه دارد و اين ايراد،زماني وارد است كه ما براي معاني عادي و رايج از ساختار تخصصي استفاده كنيم.

حداد عادل تصريح كرد:زبان با عادت انسان پيوند مستقيم دارد،واژه نو مانند كفش نو است.چند روز اول كمي پا را زخم مي كند، اما سپس جا مي افتد.

وي ابراز كرد:عادت انسان براي دريافت واژه هاي جديد بي رقبتي ايجاد مي كند، اما زبان نو براي نسل نو است و به طور حتم ارتباطي كه افراد سالخورده با زبان فارسي دارند،با جوانان امروزي متفاوت است؛آن ها هنوز از واژه هاي كهن استفاده مي كنند اما افراد نسل امروز با تعداد بسيار زيادي از واژگان جديد روبرو هستندكه با مرور زمان به استفاده از آن ها عادت مي كنند.

حسن خجسته،معاون برنامه ريزي و نظارت بر پژوهش صدا وسيما نيز درخصوص اين واژه هاي جايگزين بيان داشت:واژه ها ،‌همه به نوعي اعتباري هستند و زماني كه واژه جديدي پاي به عرصه وجود مي گذارد، درك ان در ابتدا مشكل است.

وي افزود:صداوسيما در تفهيم واژگان جديد زبان فارسي نقش بسزايي دارد،‌اين واژگان شايد در ابتدا نامانوس باشند؛اما اين مسئله سپس با استفاده از آن ها تبديل به عادت مي شود كه اگر در روز بكار برده شوند؛فراگيري آن حتمي است./ه
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.