یک متخصص اورولوژیست به مردانی که سابقه ابتلا به سرطان پروستات در خانواده دارند توصیه کرد، بعد از 45 سالگی سالانه یکبار آزمایش غربالگری سرطان پروستات را انجام دهند.

دکتر محمدرضا نیکوبخت متخصص اورولوژی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در خصوص سرطان پروستات گفت: این سرطان یک سرطان خاموش است به همین علت برای تشخیص زودتر توصیه می‌شود آقایان بعد از سن 50 سال به بعد سالانه با انجام آزمایش pca تحت غربالگری قرار گیرند.

وی ادامه داد: اگر سرطان پروستات در مرحله پیشرفته باشد تنها راه درمان عمل جراحی است اگر توده خوش خیم باشد تنها با لاپاراسکوپی لایه داخلی پروستات خارج می‌شود و خود غده حفظ می شود اما اگر توده بدخیم باشد کل غده پروستات خارج می‌شود.

وی اظهار داشت: بهترین کار در درمان سرطان پروستات این است که غده به طور کامل خارج شود که این امر باعث افزایش طول عمر و کیفیت زندگی بیماران می‌شود، البته باید توجه داشت که تا جایی که ممکن است غده پروستات حفظ شود چرا که خارج کردن کامل پروستات می‌تواند عوارضی را برای فرد داشته باشد در واقع به دلیل این که پروستات نزدیک اسفنگترهای کنترل کننده ادرار است هنگام خارج کردن پروستات احتمال آسیب وجود دارد  به طوری که 15 تا 20 درصد مردانی که پروستات‌شان خارج می‌شود دچار بی اختیاری ادراری می‌شوند.

نیکوبخت سن را مهمترین عامل در بروز سرطان پروستات عنوان کرد و افزود: 90 درصد افراد بالای 90 سال دچار سرطان نهفته پروستات  هستند، بنابراین مردانی که سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان نداشته‌اند بعد از 50 سالگی هر سال یک بار آزمایش غربالگری سرطان پروستات انجام بدهند ولی اگر مردانی در خانواده سابقه ابتلا وجود داشت باید از سن 45سالگی هر ساله تحت آزمایش غربالگری قرار بگیرند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار