آخوندی با بيان اينکه نيمي از جمعيت دنيا در شهرها زندگی می کنند، گفت: پيش بينی می شود که تا سال 2025 بيش از دو سوم جمعيت ساکن شهرها خواهند بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران عباس آخوندی در مراسم بزرگداشت روز جهانی اسکان بشر با بیان اینکه در حال حاضر نیمی از جمعیت دنیا در شهرها زندگی می‌کنند گفت: پیش بینی می‌شود تا سال 2025 بیش از دو سوم این جمعیت ساکن شهرها خواهند بود.
 
وی در ادامه افزود: در حالی که توسعه شهری یک پدیده جهانی است بیشترین رشد توسعه شهری در کشورهای درحال توسعه مشاهده خواهد شد به طوری که بیش از 90 درصد از شهرنشینان جدید دنیا در این بخش مستقر خواهند بود.
 
آخوندی در ادامه توضیح داد: این جمعیت در شهرهای بزرگ کشورهای در حال توسعه متمرکز شده‌اند به طوری که از هر 4 نفر یک نفر در شهرهای با جمعیت بیش از 500 هزار نفر و از هر 10 نفر یکی در شهرهای بیش از 10 میلیون نفر زندگی می‌کند.
 
وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهار داشت: امروزه شهرها نیروی محرک رشد اقتصادی هستند و تامین کننده اشتغال و خدمات مختلف بوده و امید بخش ارتقای کیفیت زندگی هستند.
 
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه امروزه شهرها شاهد رشد سریع،‌گسترش وسایل نقلیه موتوری،‌افزایش محله‌های پر ازدحام و نابسامانی هستند گفت: این موارد تهدیدی برای بهداشت،‌محیط زیست و منابع اکولوژیکی به شمار می‌رود و نابسامانی فوق اقتصاد شهری را به مخاطره انداخته و امکانات زندگی شهری را محدود می‌سازند.
 
وی در ادامه توضیح داد: در دهه های گذشته شاهد بروز نابسامانی‌هایی در سازمان فضایی- کارکردی و اجتماعی شهرها بویژه کلان‌شهرها و شهرهای بزرگ بوده‌ایم.
 
آخوندی گفت: گسترش بی رویه کالبدی و استقرار نامتعادل جمعیت در نواحی شهری، سبب گسترش عرصه‌های نابسامان شهری به صور مختلف شده است.
 
آخوندی در ادامه تصریح کرد: مراکز شهری که به علت نزول کیفیت زندگی با ترک ساکنین اصیل و بومی مواجه شدند.
 
***سه برنامه تحریک توسعه نابسامان شهری تدوین شد
 
آخوندی در ادامه تصریح کرد: مراکز شهری که به علت نزول کیفیت زندگی با ترک ساکنین اصیل و بومی مواجه شدند سکونتهای غیر رسمی با حداقل امکانات ، زیر ساختها و خدمات شهری که عمدتا در حاشیه کلان شهرها و شهرهای بزرگ رشد و گسترش یافته اند. 

وی ادامه داد:سکونتگاه‌های روستایی ادغام شده واقع در محدوده شهرها و شکل گیری بافت‌های فرسوده با پیشینه روستایی در این نواحی گسترش پهنه‌های با کارایی ناکارآمد اعم از کاربری‌های صنعتی‌، کارگاهی و بسیاری از اراضی بایر و رها شده در محدوده شهرها و همچنین محلات پیرامونی مراکز شهری از مهمترین محدوده نابسامان درمحدوده شهرها به شمار می‌رود.
 
آخوندی با اشاره به اینکه  در مواجهه با مسائل این عرصه‌های شهری تا کنون سیاست‌ها و برنامه‌های متعددی مطرح و برخی به اجرا رفته‌اند افزود: با آسیب‌شناسی اقدامات صورت گرفته می‌توان زمینه های لازم برای رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت این برنامه‌ها را شناسایی کرد.
 
وی در ادامه توضیح داد: تجارب گذشته نشان داده‌اند که توجه صرف به ابعاد زیبایی شناسانه و کالبدی بدون توجه به نیاز ساکنان و همچنین عدم حضور آنها در فرآیند برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های بهسازی و نوسازی شهری سبب ناکارآمد شدن بسیاری از این طرح‌ها و برنامه‌ها شده است.
 
وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهار  داشت: امروزه مهمترین ویژگی رویکرد و چشم انداز آینده برنامه‌های بهسازی و نوسازی شهری و ساماندهی و توانمندسازی سکونتگاه‌های غیر رسمی تلاش برای تقویت حضور و مشارکت گسترده ساکنان، مالکان و سایر دست‌اندر کاران امر بهسازی و نوسازی شهری در این فرآیند است.
 
وزیر راه و شهرسازی در ادامه افزود: در قرن بیست و یکم توجه به نقش مردم ونیازهای آنان کلید مهم دست‌یابی به شهرهای سرزنده  و پایدار و سلامت است.
 
آخوندی در ادامه گفت: امروزه به جنبه انسانی توسعه،‌دست‌یابی شهری با کیفیت محیطی بالا و در شان مردم و ارتقاء کیفیت در عرصه‌ عمومی توجه شایانی می‌شود.
 
وی  توضیح داد: در این رویکرد برنامه‌های بازآفرینی اجتماع مدار به شکل یکپارچه و از پایین به بالا به صورتی که همه افراد ذی نفع را شامل می‌گردد بسط و توسعه یافته‌اند.
 
وزیر راه و شهرسازی  ادامه داد: چنین رویکردی امکان ارائه و توسعه راه حل های بلند مدت را افزایش می‌دهد.
 
آخوندی در ادامه با اشاره به اینکه امروزه بازآفرینی شهری به دنبال شکل‌گیری به تشکل‌هایی همه گروه‌های ذی نفع است گفت: این امر منجر به بهبود همه جانبه و پایدار وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فیزیکی محدوده‌های هدف برنامه های بهسازی و نوسازی می‌شود.
 
وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: تحقق مشارکت پایدار مردمی و حضور گسترده کلیه دست‌اندر کاران در گرو فراهم کردن بسترهای لازم و تشویق و تحریک این فرآیند از طریق فراهم کردن شرایط کمی و کیفی سکونت دراین محدوده‌ها است.
 
وی در ادامه گفت: از سوی دیگر فراهم شدن زمینه‌های فوق و اجرای پروژه‌های محرک توسعه نیازمند وجود ساختار مدیریتی مناسب، هماهنگ و کارآمد است.
 
آخوندی با اشاره به اینکه در این رویکرد نوین ابزار سازی،‌توانمند سازی و فرهنگ‌سازی، سه رکن بستر سازی تحقق اقدامات بهسازی و نوسازی شهری به شمار می‌روند افزود: الگو سازی توسعه خدمات و ارتقا زیر ساختها نیز که سه برنامه کلیدی تحریک توسعه این فرآیند را و نهادسازی،‌ ظرفیت‌سازی و هماهنگ‌سازی سه محور استراتژیک مدیریت این سیاست محسوب می‌گردند.
 
آخوندی در ادامه گفت: امروز بهسازی مناطق نابسامان شهری یکی از اولویت‌های سیاستگذاران، قانون‌گذاران ، برنامه‌ریزان و مجریان امر توسعه شهری در جمهوری اسلامی ایران است.
 
وی تصریح کرد: توجه به ارتقا کیفی سکونت، رفع محرومیتهای اجتماعی،‌ایمن سازی و ارتقای امنیت محیط شهری و عرصه سکونت شهروندان،‌فراهم کردن مسکن اقشار کم درآمد، بهسازی مناطق نابسامان شهری، مستلزم اتخاذ سیاست‌گذاری جامعه‌، ابزارسازی حقوقی و مالی، ظرفیت‌سازی و نهاد سازی در حوزه عمران شهری،‌خدمات شهری، مسکن شهری و ارائه خدمات اجتماعی و اقتصادی به ساکنان این نواحی است.
 
وی در ادامه افزود: این امر مهم از عهده یک دستگاه و یا سازمان به تنهایی برنمی‌آید و پیشبرد آن در مقیاس بزرگ و موثر مستلزم تعهد مشترک و هماهنگ کلیه دستگاه‌ها در سطوح ملی و استانی و محلی است.
 
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه همواره کمبود رژیم حقوقی واحد و یا قانون مدون در حوزه بهسازی مناطق نابسامان شهری از دغدغه‌های کلیه دست‌اندر کاران این امر بوده است گفت: در طول دهه‌های گذشته همکاری قوای سه گانه ایران موجب فراهم شدن بسترها و ساختارهای مالی،‌حقوقی و قانونی و در نتیجه تحقق اهداف برنامه‌های بهسازی مناطق نابسامان شهری شده است.
 
آخوندی درادامه با بیان اینکه کاهش فقر شهری با رویکرد توانمند سازی،‌ارتقا هویت شهری و تاب آوری شهری با هدف توسعه محله‌‌ایی کلید بهسازی مناطق نابسامان شهری است افزود: از طریق توانمند سازی و ارتقا شرایط زندگی ساکنان سکونتگاه‌های نابسامان است که می‌توان کرامت انسانی را ارتقا و امید به زندگی را در میان ساکنان این مناطق افزایش داد.
 
وزیر راه و شهرسازی در ادامه توضیح داد در مواجهه با این مسائل و چالشها تا کنون نشستها و گردهمای‌های تخصصی با موضوعات کلیدی همچون کاهش نرخ رشد فقر در شهرها دسترسی به امکانات اولیه مانند سرپناه و آب بهداشتی،‌ بررسی تاثیرات سریع شهری شدن بر روی جوامع،‌ترویج و گسترش برابری و عدم محرومیت اجتماعی، برگزار و ماموریت‌هایی برای کشورهای عضو معین نموده‌اند.
 
آخوندی در ادامه خاطر نشان کرد: امید است این نشست زمینه ساز تحقق این اهداف گردیده و همه ذینفعان با صدای واحد و بهره گیری از تجربیات یکدیگر راه‌کارهای متناسب با شرایط اجتماعی واقتصادی پیش رو بیابند.
 
وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: انتظار می‌رود ما در کنار یکدیگر و با هم اندیشی مفید بتوانیم ضمن ایجاد زبان مشترک تجارب خود را در زمینه توسعه شهری پایدار درموضوعات مختلف بویژه در زمینه بهسازی و توانمند سازی اجتماعات ساکن سکونتگاه‌های نابسامان را ارتقا دهیم.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: کیفیت ، نزول ، شهر ، محدوده ، جمعیت ، آخوندی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار