"سیدابوالفضل رضوی" معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور و "علیرضا تابش" رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه 14 مهر به مناسبت همایش روز ملی روستا حضور یافتند.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران ؛"سیدابوالفضل رضوی" معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور و "علیرضا تابش" رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه 14 مهر به مناسبت همایش روز ملی روستا حضور یافتند.  
 
"سید ابوالفضل رضوی" معاون توسعه روستایی مناطق محروم کشور در ابتدای برنامه در پاسخ به اولین سوال مجری مبنی براینکه چه قدر روز ملی روستا به کام روستاییان است؛گفت: در تقویم جمهوری اسلامی ایران 15 مهر ماه "روز ملی روستا" نام گذاری شد و این کار بسیار ارزنده ای بود که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفت تا هم فرهنگ روستا را در کشور زنده کند و هم نقش و اثر روستاها را در توسعه کشور معرفی کند.
 
وی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب برای روستا و روستاییان خدمات بسیار ارزنده ای انجام شد و می توان گفت که جمهوری اسلامی ایران سخاوتمدانه برای روستا هزینه کرده، اما در برخی مواقع این هزینه ها کافی نبود و شاید هم در جایی لازم نبود.
 
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با تاکید بر توانمندسازی روستاییان تصریح کرد: توسعه در لغت نامه دهخدا به معنی توانگر سازی و توانمندسازی است و دولت تدبیر و امید نیز بر آن است که روستاییان را توانمند و توانگر سازد تا آن ها نقش بزرگی در تولید ملی و ثروت کشور داشته باشند.   
 
وی در بخش دیگری از برنامه در پاسخ به این سوال که مهمترین برنامه دولت برای توسعه و آبادانی روستاها حول چه محورهایی خواهد بود اظهار داشت: در ابتدا بد نیست بازنگری به تعریف روستا داشته باشیم.

*در قانون فعلی ما روستا یک سکونتگاه معرفی شده است

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور اضافه کرد: قانون فعلی ما ،روستا را یک سکونتگاه معرفی کرده در حالی که از نظر رهبری معظم انقلاب و رئیس جمهور و اندیشمندان دانشگاهی، روستا واحدی تولیدی، سکونتی، کالبدی، میراثی، تاریخی و فرهنگی است.  
 
وی ادامه داد: اگر ما این تعریف را برای روستا قبول کنیم که روستا مجموعه ای است که در آن تولید صورت می گیرد،بنابراین اگر ما روستا را واحدی تولیدی تصور و قبول کنیم و واحدی است که فرهنگ سنن و آداب تولید می کند و می تواند تولیدات متنوعی داشته باشد؛ آن گاه روستا یک تولید کننده و دارای سرمایه های نهفته ای است که متاسفانه از آن خوب بهره برداری نشده است.
 
رضوی با بیان این که تولیدات روستاها نباید تولیدات تک محصولی باشد بلکه باید تولیدات خام روستاییان را با فرآوری به تولیدات متنوع تبدیل کرد ،به دیدار رهبر معظم انقلاب با هیئت دولت به مناسبت هفته دولت اشاره کرد و اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در این دیدار فرمودند که راه توسعه روستاها راه صنایع تبدیلی است.
   

*80 درصد گوشت قرمز مردم در کشور تولیدی روستاها هستند

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با بیان این که امروزه حدود 80 درصد گوشت قرمز مردم در کشور تولیدی روستاها هستند اظهار داشت: چه اشکال دارد کشتارگاه های صنعتی و صنایع فراوری ما نیز در روستاها مستقر شوند و در تولید شیر نیز محصولات متنوع لبنی را بتوانیم در روستاها تولید کنیم.
 
"علیرضا تابش" رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در بخش دیگری از این برنامه در پاسخ به این سوال که یکی از معضلات روستاها وجود بافت های فرسوده است و برنامه های شما برای بهسازی بافت فرسوده روستاها چیست گفت: در کنار همه قابلیت ها و فرصت های نسبی روستاها همچنان مشکلات و کمبودها و چالش هایی نیز در روستا وجود دارد.
 
وی ادامه داد: یکی از این مشکلات، آسیب پذیری سکونتگاه های روستایی و بافت روستاها در مقابل حوادث است و به مجرد این که حادثه ای پیش می آید متاسفانه خسارت های جبران ناپذیری به روستا وارد می شود.
 
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: یکی از اقدامات بسیار خوبی که در سال های اخیر توسط دولت انجام شده بهسازی و نوسازی بافت های مسکونی روستایی است که در قالب طرحی به نام" طرح جامع بهسازی و نوسازی بافت مسکن روستایی" شروع شده است.
 
وی تصریح کرد: سند این طرح از سال 83 تهیه شده و از سال 84 نیز این طرح اجرایی شده که براساس آن باید سالی 200 هزار واحد مسکونی با کمک روستاییان بهسازی می شد.
 
تابش اظهار داشت: تا الان حدود یک میلیون و 423 واحد مسکونی تکمیل و تحویل روستاییان داده شده ضمن این که آمار واحدهای مسکن مهر جدایی از این آمارهاست.
 
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تصریح کرد: با احتساب بهسازی واحدهای مسکونی بعد از حوادث آمار ذکر شده به یک میلیون و 720 هزار واحد مسکونی می رسد؛اما ما هم چنان با یک بافت فرسوده در روستاها روبه رو هستیم که باید به آن توجه کنیم.
 
وی در ادامه به جلسات اخیر هیئت دولت اشاره کرد و گفت:در جلسه ای که حدود چهار هفته پیش در هیئت دولت برگزار شد گزارش مبسوطی از طرح بهسازی و نوسازی بافت فرسوده روستایی ارائه شد که خوشبختانه خیلی مورد توجه دکتر روحانی و جهانگیری قرار گرفت و هیئت دولت نیز تصویب کرد این طرح با جدیت ادامه پیدا کند.  
 
*تخصیص 3 هزار میلیارد تومان اعتبار بانکی در سال 93 برای بهسازی 200 هزار واحد مسکونی فرسوده در روستاها

تابش در ادامه اظهار داشت: مقرر شد در سال 93، 3 هزار میلیارد تومان اعتبار بانکی در اختیار این طرح برای ساخت 200 هزار واحد مسکونی گذاشته شود،ضمن این که سقف وام از 12 میلیون به 15 میلیون تومان افزایش پیدا کرد و هم چنین ذکر شد که بسته های زنجیره ای نیز از نوع وسایلی است که مردم می توانند برای دریافت این تسهیلات به بانک ها ارائه کنند.
 
تابش تصریح کرد: البته این موضوع هنوز توسط بانک مرکزی به بانک های عامل ابلاغ نشده که امیدواریم در جلسه ای که فردا با
"ولی الله سیف" داریم این موضوع بررسی و به بانک های عامل ابلاغ شود.
 
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تاکید براینکه باید برای بهسازی بافت های فرسوده به کمک روستاییان آمد اظهار داشت: باید طبق راه های تسهیل کننده ای که قانونگذار پیش بینی کرده،این وام به متقاضیان پرداخت شود ؛چرا که دولت ضامن این وام است و یارانه اش نیز توسط دولت تهیه می شود و بانک ها هیچ نوع ضرری از پرداخت این وام نمی کنند. 

*تا پایان سال آینده
طرح هادی برای همه روستاهای بالای 20 خانوار مصوب خواهد شد

تابش در ادامه در پاسخ به این سوال که متاسفانه خیلی از روستاییان از "طرح بهسازی بافت های فرسوده" تمکین نمی کنند و آیا این مشکل هم چنان وجود دارد و اگر هست چه سازوکاری برای آن تدوین شده پاسخ داد: بهسازی واحدهای فرسوده روستایی  بیشتر از مبلغ 15 میلیون تومان تمام می شود؛لذا ما به دنبال این هستیم ظرف یک سال آینده بتوانیم مبلغی را با عنوان بلاعوض برای این موضوع در نظر بگیریم.
 
*تلاش برای در نظرگرفتن وام بلاعوض برای بهسازی بافت های فرسوده روستایی در بودجه سال آینده  

وی ادامه داد: همان طور که با وقوع سیل و زلزله هم سقف وام افزایش می یابد و هم یک رقمی به عنوان وام بلاعوض در نظر گرفته می شود؛ چه اشکال دارد که قبل از آن که خانه های روستاییان خراب شود کمک های بلاعوضی در اختیار آن ها قرار دهیم تا آن ها خانه های خود را بهسازی و نوسازی کنند.  
 
رضوی افزود: ان شالله دکتر نوبخت که نظرشان بسیار مثبت است و برای سال آینده ما این موضوع رابررسی کنیم و روستایی هایی که در حال حاضر بخواهند شروع کنند ما کمکشان می کنیم با همین وامی که در حال حاضر دست به نقد داریم چرا که باید ببینیم چه چیزی را الان مصوبه اش را داریم و مکانیزم و برنامه ریزی هایی که مد نظر است را لحاظ می کنیم.  
 
وی ادامه داد: روستاییان باید به بنیاد مسکن مراجعه کنند چرا که کسانی هستند که پرونده داده اند و ما هم کمکشان می کنیم تا خانه هایشان را بهسازی و نوسازی کنند در مرحله بعد هم "بهسازی بافت" است ؛بافت روستایی یکی از جاذبه های خوب گردشگرهاست.
 
رضوی در پاسخ به این سوال که ما می خواهیم بافت روستایی را بهسازی کنیم اما یک سری از روستاهای هدف گردشگری داریم که خیلی برای کشورمان و منطقه اقتصاد اول هستند مانند روستای "ابیانه"، "میمند کرمان"، "کندوان" و "فردو" برای این روستاها باید ساز و کاری داشته باشیم که این با محیط روستا مانند ابیانه حفظ شود و تخریب نشود هدف این است که بهسازی شود که یکی از مشکلات این روستاها این است که بافت تاریخی شان به هم نخورد اما با خانه های خشت و گلی هم نمی شود آن را حراست کرد ما یک روستایی در سوئد داریم که سه بعدی است به همین شکل بافت این روستا حفظ شده و مقاوم سازی شده شما چه راهکاری برای حفظ بافت تاریخی روستاها داردید اظهار داشت: در حال حاضر با پیشرفت علم و تکنولوژی یک ماده ای را تولید کرده اند که با پاشیدن این ماده روی ساختمان های قدیم با هر نوع مصالحی، این ساختمان ها را تا حدود زیادی مقاوم می کند این آزمایش انجام گرفته و مورد تایید سازمان تحقیقات و مسکن قرار گرفته و از طرف دیگر هم بعضی از کشورها هم این کار را انجام می دهند.
 
وی ادامه داد: اگر براساس رهنمود مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد دانش بنیان توجه ویژه کنیم ؛یقینا با عنایت ویژه بنیاد مسکن می توانیم این ماده را تولید کنیم و بافت روستایی را حفظ کنیم؛ حفظ بافت روستایی یکی از جاذبه های گردشگران هم در داخل و هم در خارج از کشور است.
 
وی در پاسخ به این سوال که ما در روستاها برای ثبت جهانی باید اهالی روستا نیز در آن سکونت داشته باشند تا روستا به عنوان جاذبه گردشگری حفظ شود و هم چنین مقاوم سازی شود؛چه راهکاری داریم تصریح کرد: مسئله مقایسه ایران با برخی کشورهای دیگر از جهت زلزله ایران روی کمربند زلزله واقع شده است بنابراین مطمئنا مقاوم سازی با تکنولوژی جدید ممکن است و با هماهنگی کاملی که بین بنیاد مسکن و معاونت توسعه روستایی است به این موضوع فکر می کنیم.
 
وی در پاسخ به این سوال که در خیلی از جاها این هم گرایی با دولت وجود دارد مثلا در بحث گردشگری شما تعاملی با میراث فرهنگی داشتید الان برای روستاهایی که هدف گردشگری هستند چه برنامه هایی دارید اظهار داشت: در حال حاضر ما با دکتر سلطانی فرد معاون  رئیس جمهور و رئیس سازمان صنایع دستی و گردشگری یک پیش مقدمه ای برای تفاهم نامه برای بحث صنعت گردشگری در روستاها در دست تهیه داریم که ان شالله در هفته آینده امضا خواهد شد و به بحث اقامت های "بوم گردی" که توجه خواهیم کرد هم چنین بحث "توریسم مزرعه" و "توریسم میراثی" به دلیل این که روستاها به خاطر قدمت تاریخی در شهر کمتر وجود دارد از این جهت "توریسم میراثی" در روستاها بیشتر وجود دارد. هم چنین در خصوص مزرعه و کشاورزی نیز به همین صورت که ما تفاهم نامه ای را با این سازمان امضا خواهیم کرد و اقامتگاه های برون گرایی را تقویت می کنیم.  
 
رضوی در پاسخ به این سوال که ساز و کار شما برای این برنامه چیست پاسخ داد: ما برای این برنامه هم روستاییان را وارد می کنیم مثلا در شهر یزد تمام خانه های قدیمی را به هتل تبدیل کرده ایم و هتل های یزد برند هتل های سنتی ماست.در روستا دنبال دو چیز هستیم با سازمان صنایع دستی و گردشگری که آموزش صنایع دستی به روستاییان بدهیم مخصوصا به زنان روستایی چرا که یک چهارم از فصل را روستاییان بیکار هستند.
 
وی ادامه داد: اگر این صنایع دستی به روستاییان آموزش داده شود در واقع نوعی اشتغال در خانه برای آن ها ایجاد شده و در دستور کار است که این آموزش به صورت رایگان در اختیار مردم گذاشته شود درباره بحث مشارکت نیز برای ایجاد اقامت های برون گردی را ایجاد می کنیم که سازمان گردشگری به روستاییان با بهره کم طبق دستوری که رئیس جمهور امروز در همایش داشتند پرداخت می کنیم در واقع مشارکت خود مردم با حمایت های دولت صورت می پذیرد.
 
تابش در ادامه در پاسخ به این سوال که "طرح هادی روستاییان" را خیلی از روستاییان ندارند؛ ساخت و سازهایی که روستاییان دارند این الگو هنوز آن طور که باید جا نیفتاده برنامه شما برای این موضوع چیست اظهار داشت: برای طراحی و گذراندن مراحل تصویب حدود 83 درصد از روستاهای بالای 20 خانوار که مورد نظر ما بوده الان دارای طرح هادی هستند و همین جا بنده قول می دهم که برای همه روستاییان  بالای 20 خانوار تا پایان سال آینده "طرح هادی" مصوب خواهد شد.  
 
وی ادامه داد: در مورد اجرا موارد زیادی اعتبار نیاز دارد؛ چیزی حدود 13645 از 38 روستا اجرا شده بقیه طرح هادی در آن اجرا نشده چرا که اعتبار زیادی باید صرف شود تا "طرح هادی" اجرا شود که این اعتبارات بخش عمده ای از آن اعتبارات روستایی است که 8 درصد آن را استانی برای اجرای طرح هادی گذاشته است.
 
تابش افزود: امیدواریم ما در اعتبارات سال آینده مان بتوانیم این بخش را بزرگ تر و پرجلوه تر ببینیم البته در مورد گردشگری هم نکته ای که وجود دارد این است که روستاهای دارای بافت ارزشمند تاریخی حدود 50 تا 60 روستا مطالعه در آن صورت گرفته و حدود 50 تا از این روستاها اجرا شده ولی اجرای آن طرح برای جذب گردشگر کافی نیست همان طور که آقای رضوی گفتند یک سری کارهای مکمل می خواهد که راه حلش ساده است.
 
وی ادامه داد: اگر یک سری کارهای نرم افزاری انجام دهیم و واحدهایی را در روستا بتوانیم در یک سایت معرفی کنیم که بتوانند از طریق این سایت به گردشگران اطلاعات بدهند ما گردشگران خوبی را می توانیم جذب کنیم.
 
تابش اظهار داشت: اگر سازمان گردشگری و آقای رضوی وارد میدان شوند کافی است که ما یک وام اضافه تر بدهیم تا فردی که در روستا می خواهد خانه بسازد آن خانه را دو طبقه بسازد و یک واحد را در اختیار مردم بگذاریم برای این که بتوانند از فضای روستا استفاده کنند.

رضوی با اشاره به این که 34 هزار روستا دارای شورای اسلامی هستند گفت: 38 هزار روستا نزدیک به 20 خانوار جمعیت دارد به گونه ای که اعتبارات ما به قدری نیست که برای همه روستاهای بالای 20 خانوار همه امکانات را فراهم کنیم.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چه برنامه ای برای آینده روستاها در نظر گرفته اید اظهار داشت: متاسفانه بهره وری در کشاورزی خیلی پایین است به گونه ای که قرار بود در برنامه پنجم توسعه بهره وری کشور به دو و نیم درصد برسد اما متاسفانه بهره وری در کل کشور منفی 1.4 است.
 
معاون توسعه روستایی مناطق محروم کشور با اشاره به این که در کل روستاها این امر بسیار پایین تر است،خاطر نشان کرد: یکی از روش هایی که باید در نظر بگیریم این است که آموزش را باید به عنوان رکن اساسی کشاورزی مد نظر قرار دهیم.  
 
رضوی افزود: بحث آموزش را به صورت جدی با "وزارتخانه های کار،تعاون و رفاه اجتماعی" و "جهاد کشاورزی" به صورت جدی دنبال کردیم به گونه ای که باید آموزش دهنده ها آموزش را به صورت جدی در دستور کار خود قرار دهند.
 
*ضرورت آموزش کشاورزان

وی با اشاره به این که کشاورزان باید یاد بگیرند که چگونه اقدام به کشت و برداشت کنند گفت: کشاورزان باید یاد بگیرند که چگونه باید از آب به نحو احسن استفاده کنند.
 
معاون توسعه روستایی مناطق محروم کشور با بیان این که وزیر نیرو آمار تکان دهنده ای در این رابطه داده است ادامه داد: متاسفانه بهره وری از آب در بحث کشاورزی یک سوم نورم دنیا است بنابراین باید مطرح کنیم که یکی از مشکلاتمان در نحوه آبیاری در حوزه کشاورزی به حساب می آید.
 
رضوی مشکل دوم را خرد بودن اراضی زراعی دانست و عنوان کرد: باید در این راستا کشاورزان به ما کمک کنند و دولت هم تدبیری در این رابطه بیاندیشد تا بحث خرد شدن اراضی زراعی بیش از این نشود.  
 
وی با تاکید براینکه باید به فکر آموزش جدی باشیم خاطرنشان کرد: باید به صنعت کشاورزی دادن تسهیلات برای آبیاری تحت فشار توجه ویژه ای کنیم.
 
معاون توسعه روستایی مناطق محروم کشور با اشاره به این که باید کشاورزی صنعتی داشته باشیم گفت: صنعت کشاورزی را هم نیز باید ایجاد کنیم تا امکان رشد و بهره وری در تولیدات کشاورزان افزایش یابد.
 
*حلقه تولید باید به حلقه مصرف متصل شود

وی با تاکید بر لزوم آموزش مردم در بحث بسته بندی گفت: تولید تنها یکی از مشکلات کشاورزان نیست ،بلکه باید به گونه ای عمل کنیم که حلقه تولید را به حلقه مصرف متصل سازیم.
 
* ضرورت توجه به بسته بندی محصولات کشاورزی


رضوی با تاکید بر ضرورت بسته بندی در حوزه محصولات کشاورزی ادامه داد: کشاورز باید بداند چگونه محصولات خود را در بازار عرضه کند.
 
وی گفت: در اخبار 20 و 30 گزارشی پخش شد دال بر اینکه گوجه یا بادمجان در ورامین از کشاورز کیلویی 500 تومان خریداری می شود اما این در حالی است که همان گوجه و بادمجان در مغازه 1800 تا 2200 تومان فروخته می شود.  
 
معاون توسعه روستایی مناطق محروم کشور با تاکید بر لزوم مشارکت مردم در همه فعالیت ها خاطر نشان کرد: کشاورزان باید نحوه بسته بندی کردن محصولات خود را آموزش ببینند.
 
رضوی افزود: سردخانه را برای کشاورزان فراهم کرده ایم تا آن ها در زمان برداشت ناچار به عرضه مجصول خود نشوند.
 
*لزوم مشارکت اقتصادی کشاورزان در امور

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چه اقدامات عملی برای کشاورزان تاکنون صورت گرفته است گفت: مردم باید همه امور مشارکت داشته باشند به گونه ای که باید اعتراف کرد مردم روستا در فعالیت های سیاسی جلوتر از شهرنشین ها هستند پس باید گفت آن ها به مراتب جلوتر از شهرنشین ها همواره حرکت می کنند.
 
*اختصاص وام به کشاورزان با کارمزد 4 درصد 

معاون توسعه روستایی مناطق محروم کشور با اشاره به این که روستاییان باید در امور اقتصادی نیز مشارکت داشته باشند اظهارداشت: روستاییان باید اقدام به تشکیل شرکت های تعاونی خاص کنند به طوری که به همان میزانی که آورده تامین کرده اند سه برابر آن را دولت به آن ها وام می دهد البته این وام با کارمزد 4 درصد است.
 
وی با اشاره به این که در هر خانه ای از روستا یک تحصیل کرده دانشگاهی وجود دارد گفت: خوشبختانه در مدیریت مشکل نداریم.  
 
معاون توسعه روستایی مناطق محروم کشور با اشاره به این که قانونگذار موظف کرده تا در هر روستا بسته توسعه روستایی با توجه به آمایش سرزمینی فراهم شود افزود: این مسئله از سوی خود استان ها مورد تعریف قرار می گیرد خواه این مجموعه بازرگانی، معدنی و یا صنعتی باشد به هر ترتیب دولت سه برابر آورده وام در نظر گرفته است.
 
وی با اشاره به این که بسته کشاورزی با توجه به آمایش سرزمینی تعریف شده است بیان کرد: البته دولت این موضوع را به شرط این که مردم در امور مشارکت داشته باشند ارائه می دهد.  
 
رضوی با بیان این که برای این وام یک سال تنفس در نظر گرفته شده است ادامه داد: سابقه این طرح در هیچ کشوری وجود ندارد.  
 
معاون توسعه روستایی مناطق محروم کشور با بیان این که برای این امر 2 هزار میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شده است گفت: این اعتبار از محل هدفمندی یارانه ها تخصیص داده شده است به طوری که معاون اول رئیس جمهور به رئیس دفتر رئیس جمهور نیز پیرامون این موضوع تاکیداتی داشته اند و دستوراتی نیز ابلاغ کرده اند به گونه ای که کسی که این دستور را داده است فکری نیز به حال منبع آن کرده است.
 
وی با اشاره به این که بازپرداخت این وام 3 تا 7 ساله است گفت: ضمانت این وام کارت یارانه و یا هر سند دیگری می تواند باشد.
 
معاون توسعه روستایی مناطق محروم کشور با اشاره به این که این اقدام بهترین کار برای روستاییان است اظهار داشت: طرح روستاییان باید در کمیته برنامه ریزی استان مورد تصویب قرار گیرد.
 
*برای اولین بار شورای توسعه روستایی عشایری و محرومین تصویب شد

رضوی با اشاره به این که برای اولین بار در برنامه ششم شورای توسعه روستایی عشایری و محرومین تصویب شده است خاطرنشان کرد: این امر به عنوان اسناد بالادستی مورد توجه قرار خواهد گرفت به گونه ای که برای بار اول است که در دولت تدبیر و امید بسته توسعه روستایی مورد تصویب قرار می گیرد تا روستاها برنامه توسعه ای داشته باشند.
 
معاون توسعه روستایی مناطق محروم گفت: کشور را با توسعه روستاها می توان به توسعه پایدار رساند.
 
تابش در ادامه برنامه در پاسخ به سوال دیگر مجری مبنی براینکه آیا بودجه ای که برای روستاها اختصاص می یابد تا به خاطر تزریق می شود افزود: در قانون تاکید شده است که بودجه ای که برای روستاها درنظر گرفته می شود ،باید در همان حوزه مورد استفاده قرار گیرد.
 
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به این که قانونگذار اجازه نمی دهد مسئولین محلی دخل و تصرفی در اعتبار روستاها داشته باشند، اظهار داشت: در قانون آمده است که مثلا فلان روستا باید فلان قدر صرف بهسازی کند.
 
*بودجه عمرانی روستاها نباید در جای دیگری خرج شود

وی با تاکید براینکه هیچ کدام از مسئولین محلی حق استفاده از هیچ کدام اعتبارات عمرانی را ندارند ادامه داد: قانونگذار قید کرده که باید مشکلات موجود در سر راه روستاییان مورد حل و فصل قرار بگیرد.
 
تابش با تاکید براینکه بودجه عمرانی روستاها نباید در جای دیگری خرج شود اظهار داشت: روستاها را باید ایمن کرد.
 
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چه برنامه ای برای ساخت بافت های فرسوده روستاها دارید گفت: در زمینه بافت مسکونی، شریان های روستایی و ایجاد سیل بندها منابع مالی در نظر گرفته شده است تا از حوادث پیشگیری به عمل آید.
 
وی با بیان این که این اعتبارات از محل نوسازی مسکن روستایی و اعتبارات "طرح هادی" است تاکید کرد: یکهزار میلیارد تومان در سراسر کشور در سال جاری اعتبار در نظر گرفته شده است.
 
تابش با اشاره به طرح "منظومه های روستایی" گفت: این طرح حلقه ای از روستاها را تشکیل می دهد به طوری که حلقه ای از روستاها را مورد مطالعه قرار داده ایم تا تشکیل منظومه دهند و حوائج آن ها از طریق این مجموعه تامین شود.
 
*باید میان روستاها برای تامین نیازها ارتباط برقرار شود

تابش با اشاره به این که دسترسی ها، جمعیت، راه های ارتباطی و پتانسیل های هر منطقه و همچنین فرهنگ مردم منظومه ای را تشکیل می دهد افزود: به جای فکر کردن به یک روستا باید بین روستاها ارتباط برقرار کرد.
 
وی با اشاره به این که باید در یک روستا دبیرستان و در روستای دیگر ورزشگاه ایجاد کرد ادامه داد: روستاها باید با یکدیگر ارتباط برقرار کنند به گونه ای که طرح آن در شورای عالی شهرسازی مطرح شده که ان شالله به تصویب خواهد رسید.  

برای دیدن فیلم و تصاویر اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
برچسب ها: گفتگو ، ویژه ، خبری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار