معاون سواد آموزی آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: 89/89 درصد از جمعیت 10 تا 49 سال خراسان شمالی با سواد هستند.

بعد از فرمان حضرت امام خمینی رحمه الله در هفتم دی ماه سال 1358 مبنی بر تشکیل نهضت سواد آموزی و اهتمام به امر سواد آموزی، مسئولین این استان هم گام های بزرگی برای ارتقاء سواد و ریشه کنی بی سوادی برداشتند به طوری که هم اکنون رشد با سوادی در استان از آمار بالایی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، مهدی مودی معاون سواد آموزی آموزش و پرورش خراسان شمالی می گوید: 50 چهره موفق سواد آموزی در استان شناسایی شده که از این تعداد 2 نفر مدرک دکتری،2 نفر فوق لیسانس ،21 نفر لیسانس و مابقی دیپلم و فوق دیپلم هستند.

وی با بیان اینکه میزان باسوادی استان 89/89 درصد است اظهار داشت: در حالیکه این آمار در کشور 92 درصد است.

مودی با اشاره به اینکه تعداد بی سوادان 10 تا 49 سال استان از 55 هزار به 27 هزار کاهش پیدا کرده است خاطر نشان می کند:این تعداد در 2 سال آینده زیر پوشش قرار می گیرند.

بر اساس این گزارش خانم محمدی و آقای صحرانورد 2 چهره موفق سواد آموزی هستند که تحصیلاتشونو از 13 سالگی آغاز کردند و حالا دانشجوی کارشناسی ارشد هستند.

این دو چهره موفق رمز موفقیت خود را پشتکار و توکل به خدا دانستند.

شش هزار و 800 دانش آموز خراسان شمالی والدین بیسواد دارند

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی می گوید : شش هزار و 800 دانش آموز این استان در مقاطع مختلف تحصیلی والدین بیسواد دارند.

مودی همچنین اظهارمی دارد: آموزش و پرورش استان به دنبال اجرای طرح سوادار کردن این والدین با ارایه آموزش از طریق فرزندان باسواد آنان است.

وی می افزاید: به نظر می رسد برخی از این دانش آموزان که در مقاطع متوسطه تحصیل می کنند که می توانند با مشارکت در طرح برون سپاری سوادآموزی، والدین خود را سوادار کنند.

به گفته ی وی هزینه سوادآموزی هر بیسواد در قالب طرح برون سپاری پنج میلیون و 200 هزار ریال و دوره تکمیلی و انتقالی نیز هفت میلیون و 200 هزار ریال است.

لنگری مد یر کل آموزش و پرورش خراسان شمالی نیز با بیان اینکه مهمترین برنامه آموزش و پرورش انسداد بی سوادی است ؛ می گوید :تلاش بر این است که در استان دیگر بی سواد تولید نشود.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش خانه به خانه دانش آموزان را شناسایی می کند می افزاید:امیدواریم در سال جاری دانش آموزی وجود نداشته باشد که به سن آموزش برسد و در مدرسه حضور نداشته باشد.

طبق آمار شش درصد از جمعیت 10 تا 49 سال این استان از سواد خواندن و نوشتن محرومند و در گروه بیسوادان قرار دارند.


انتهای پيام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.