شرکت‌کنندگان در تحصن علیه دولت پاکستان معتقدند اگر موفق به استعفای نخست‌وزیر نشدند در عوض توانستند با تشکیل پرونده علیه نواز ‌شریف و سروزیر ایالت پنجاب و کشاندن بلاول بوتو به پنجاب برای کمک به سیل‌زدگان به آنچه می‌خواستند، برسند.

به گزارش وبگردی باشگاه خبرنگاران، بعد از 14 آگوست روز آزادی پاکستان، مخالفان دولت اطراف پارلمان تحصن کرده و شعار «برو، نواز برو» را بر سر زبان‌ها انداختند.
 
رهبران مخالف تصور می‌کنند که به هدف خود رسیده‌اند اما احزاب سیاسی مختلف و اعضای پارلمان معتقدند که تحصن معترضان دولتی شکست خورده و آنها نتوانستند به هدف خود برسند.
 
کارشناسان بیان می‌کنند 2 ماه قبل از 14 آگوست مخالفان دولت با پخش اعلامیه از مردم خواستند در تظاهرات ضد دولتی شرکت کنند.
 
طاهر‌ القادری رهبر حزب تحریک عوامی و عمران‌خان رهبر حزب تحریک انصاف اعلام کردند با یک میلیون نفر راهی اسلام‌آباد شده و دولت را سرنگون می‌کنند اما اوضاع به سمتی پیش رفت که کسانی که خواهان استعفای نخست وزیر بودند خودشان استعفا دادند(اعضای حزب تحریک عوامی که از دولت خیبر‌پختونخوا و مجلس استعفا دادند) سراج‌الحق رهبرحزب جماعت اسلامی و برخی احزاب با مشکل توانستند از پذیرفته شدن استعفای اعضای حزب تحریک انصاف جلوگیری کنند وگرنه مدت‌ها قبل درخواست استعفای اعضای حزب تحریک انصاف پذیرفته شده بود.
 
حزب تحریک انصاف، جاوید هاشمی سیاستمدار با تجربه و یکی از اعضای ارشد حزب خود را از دست داد و اختلاف بین اعضای این حزب بیش از پیش نمایان شد.
 
هاشمی در کنفرانس‌های خبری خود عنوان کرد: عمران‌خان مدعی بود که ارتش از وی پشتیبانی می‌کند و دیوان عالی کشور انتخابات آینده را برگزار خواهد کرد.
 
برخی اعضای حزب تحریک عوامی دومین حزب بزرگی که در تحصن علیه دولت شرکت کرده بود ضمن مصاحبه با خبرنگاران اظهار داشتند که با دریافت پول به صورت روزانه حاضر شده‌اند در تحصن علیه دولت شرکت کنند این موضوع فرصت خوبی برای طرفداران دولت و مخالفان این حزب بود تا بتوانند حزب تحریک عوامی را بدنام کنند.
 
برای مردم فقیر، تفریحی از این بالاتر نیست که در پایتخت جشن بگیرند و کریکت بازی کنند علاوه بر آن روزی پانصد تا هزار روپیه نیز دریافت نمایند.
 
اعضای شرکت کننده در تحصن بیان می کنند زمانی که به اسلام‌آباد آمدند فقط یک لباس معمولی داشتند اما در حال حاضر 4 تا 5 لباس نو و چند جفت کفش گران‌قیمت دریافت کرده‌اند.
 
حزب مجلس وحدت مسلمین که با حزب تحریک عوامی متحد شده بود نیز اعتبار خود را از دست داده است.
 
این حزب در برحه‌ای از زمان توانست در اعتراض به کشته شدن هزاره‌ها، تظاهرات‌های گسترده‌ای در سراسر پاکستان به راه بیندازد و دولت را به زانو درآورد.
 
نخست وزیر مجبور شد با منحل کردن دولت بلوچستان به خواسته‌های مجلس وحدت مسلمین عمل کند.
 
حزب مجلس وحدت مسلمین حتی در شهر راولپندی که مرکز نفوذ این حزب است نتوانست کاری از پیش ببرد و تظاهرات قابل توجهی به راه بیندازد.
 
با اینکه عمران‌خان دستور داده بود مردم قبوض برق خود را پرداخت نکنند اما جهانگیرترین رهبر برجسته حزب تحریک انصاف که خان با بالگرد وی به نقاط مختلف پاکستان سفر می‌کند تمام قبوض برق، گاز  و مالیات‌ کارخانه‌ها و منزل شخصی خود را پرداخت کرد.
 
شاه‌محمود‌قریشی دیگر عضو ارشد حزب تحریک انصاف نیز در پاسخ به این سؤال که آیا قبوض خود را پرداخت می‌کند یا نه پاسخ واضحی نداد.
 
طاهر‌ القادری اعلام کرد که روی همه اسکناس‌ها شعار «نواز برو» نوشته شود اما فردای همان روز مجبور شد این موضوع را لغو کند.
 
قادری که در حصار محافظان مسلح و چوب به دست خود قرار داشت و حتی یک نیروی پلیس نمی‌توانست به وی نزدیک شود بیان کرد نیروهای پلیس به اعضای حزب تحریک عوامی کاری نداشته باشند و اگر مجبور شدند وی را هدف قرار دهند اما تحریک مردم فایده‌ای نداشت.
 
با اینکه به نظر می‌رسد مخالفان دولت به دنبال این هستند که آبرومندانه اسلام‌آباد را ترک کنند اما رهبران مخالف اعلام کردند با برپایی تظاهرات‌های گسترده در شهرهای کراچی، لاهور، میانوالی و سایر شهرهای بزرگ پاکستان اعتراض‌های خود را به سراسر کشور گسترش می‌دهند.
 
بنابراین گزارش؛ تمام احزاب سیاسی پی برده‌اند که نواز شریف استعفا نمی‌دهد و قرار نیست یک دولت موقت قدرت را به دست بگیرد البته در پایان سال 2015 یا سال 2016 انتخابات زود‌هنگام برگزار خواهد شد.
 
اعضای شرکت کننده در تحصن علیه دولت معتقدند اگر موفق به استعفای نخست وزیر نشدند در عوض توانستند با تشکیل پرونده علیه نواز‌شریف و سروزیر ایالت پنجاب، کشاندن بلاول بوتو به پنجاب برای کمک به سیل‌زدگان و عمومی کردن شعار «گو نواز گو» به آنچه می‌خواستند برسند و موفقیت در این زمینه‌ها را یک پیروزی بزرگ برای خود می‌دانند. /انتهای پیام
-
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.