فیلم "مامان" برنده جایزه هیئت داوران جشنواره کن، شانس بالایی برای نامزد شدن در بخش غیرانگلیسی‌ زبان آکادمی اسکار دارد.

به گزارش خبرنگار سینمای جهان باشگاه خبرنگاران به نقل از گولددربی، برخلاف این موضوع که کانادا هفت بار نامزد دریافت جایزه اسکار در بخش غیرانگلیسی زبان آکادمی اسکار شده است اما فقط یک بار فیلم تهاجم بربرها در سال 2003 توانسته این جایزه را به خانه ببرد.  
 
در سال‌های اخیر با فیلم‌های ویران شده 2010، موسیو لازار 2011 و جادوگر جنگ 2012 کانادا به بخش غیرانگلیسی زبان اسکار راه یافت اما هیچ جایزه‌ای دریافت نکرد.  
 
آیا "مامان" می‌تواند این جایزه ارزشمند را برای کانادا به دست بیاورد؟

فیلم مامان پنجمین تجربه کارگردانی خاویر دولان بیست و پنج ساله است. اولین فیلم او مادرم را کشتم 2009 برای شرکت در آکادمی اسکار ارسال شد، اما نامزد دیافت جایزه نشد. این بار دولان با جایزه هیئت داوران جشنواره کن در دست به آمادمی آمده است.  
 
تهیه کنندگی، فیلم نامه نویسی، تدوین، طراح لباس و مترجم زیر نویس هم برعهده خود خاویر دولان بوده است.  
 
نقش اول فیلم مامان زن بیوه طبقه کارگر اجتماع (با بازی آن دور روال)است،این مادر با دردسرهای بزرگ کردن پسر نوجوانش (با بازی آنتوئین اولیورپیلون) دست و پنجه نرم می‌کند. داستان فیلم که در مدت زمان دو ساعت و نوزده دقیقه به طول می‌انجامد از کمدی به فیلمی که احساس مخاطب را برمی‌انگیزاند تبدیل می‌شود.  
 
دوروال نمایشی برجسته از نقش مادر را به تصویر کشیده و پیلون که فیزیک خوبی برای نقش دارد بدون هیچ تلاشی شخصیت بازیگوش را به شخصیتی دراماتیک تبدیل می‌کند. هیچ بحثی نیست که پیلون باید نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد نقش اول آکادمی اسکار می‌شد اما جوان بودن و به زبان فرانسه صحبت کردن او در یک اثر کانادایی این اجازه را به او نمی‌دهد.  
 
در حالی که تماشاگران و منتقدان در جشنواره فیلم ونکوور از این فیلم استقبال گرمی داشته‌اند اما مواضع زیادی بر سر راه این فیلم برای رسیدن به نامزدی اسکار وجود دارد.  
 
به طور مصال نسبت تصویر ای اس آر یکی از ضعف‌های فیلم است یا حتی انرژی تشدید شونده درون مایه فیلم ممکن است تماشاگر را اشباع کند.  
 
وقتی قهرمان سوم فیلم (سوزان کلمنت) معرفی می‌شود، به نوعی با خود آرامش را به فیلم می‌آورد. اما پیلون اکثر دیالوگ‌های خود را فریاد می‌زند تا صدای بلند مادرش را جبران کند.  
 
در سال‌های اخیر فیلم‌های کمتری در اسکار موفق بوده‌اند اما فیلم‌هایی که کارگردان آن‌ها را دیوید او. راسل (جنگجو 2010) کتاب با رقه امید 2012 حقه بازی آمریکایی 2013 بر عهده داشته است شانس بیشتری در آکادمی اسکار خواهند داشت.  
 
در این فیلم‌ها هم شاهد انرژی سرشار اعضای خانواده هستیم که مرتبا در نزاع‌های لفظی و فریادی شرکت دارند و ممکن است مامان هم این گونه نظر رای دهندگان اسکار را به خود جلب کند. 


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.