به گزارش
خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ امین سالاری رئیس اتحادیه صنعت هواو فضا در نشست خبری که به مناسبت برگزاری نمایشگاه ملی توانمندیهای صنایع هوایی و فضایی ایران برگزار شد گفت: پنجمین نمایشگاه ملی توانمندی های صنایع هوایی و فضایی ایران از 29 مهر تا 2 آبان در سالن ترمینال 5 فرودگاه مهرآباد برگزار خواهد شد.
وی افزود: اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران که به عنوان تنها اتحادیه بخش خصوصی صنایع هوایی و فضایی با بیش از 164 شرکت فعال در این حوزه در سراسر کشور در حال فعالیت است تا کنون طی 4 دوره موفق این نمایشگاه را برگزار کرده و برای پنجمین بار قرار است در برپایی یکی از مهمترین رویدادهای هوافضایی منطقه نقش اصلی را ایفا کند.
وی تاکید کرد: این نمایشگاه با هدف نمایش توانمندیهای فناورانه و صنعتی شرکتهای هوایی و فضایی کشور، افزایش توسعه همکاریها، تعاملات ملی و بینالمللی و همچنین ترویج فرهنگ هوانوردی عمومی برگزار خواهد شد.
رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی تصریح کرد: این نمایشگاه در حوزههای صنایع هوایی خصوصی و دولتی، خدمات هوایی نظیر خطوط هوایی، شرکت دانش بنیان هوافضایی، مراکز دانشگاهی فعال، شرکتهای ترویج و توسعه فرهنگ هوانوردی، همچون نشریات، اقلام هوانوردی، بازی های هوایی، مسابقات هوایی، تولید کنندگان قطعات هوایی و سایر خدمات جانبی برگزار میشود.
سالاری ادامه داد: بیش از 130 غرفه از مراکز، شرکتها و سازمانهای فعال، در عرصه هوافضا، بویژه شرکتهای عضو اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران و همچنین شرکت های فعالی از کشورهای آلمان،فرانسه و چین در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.
اشتغالزایی در صنعت هوایی و فضایی از نوع اشتغال برتر است سالاری گفت: یکی از ضرورتهای توسعه صنعت هوایی و فضایی ایجاد ارتباط بیشتر بین این صنعت با فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی کشور است.
وی افزود: از ویژگیهای مهم این صنایع این است که به ازای هر 100 دلار هزینه و سرمایه گذاری در این بخش 325 دلار ارزش در بخشهای اقتصادی کشور ایجاد میشود.
وی تصریح کرد: اشتغال زایی این صنعت از نوع اشتغال برتر است و عمدتا فارق التحصیلان و نخبگان میباشد و به ازای هر صد شغل ایجاد شده 610 شغل جدید به صورت غیر مستقیم در بخشهای اقتصادی دیگر ایجاد میشود.
وی تصریح کرد: کشور ما جهت توسعه و تبدیل به یک قطب بزرگ هوانوردی و همچنین افزایش ظرفیت حمل مسافر به 50 میلیون نفر و همچنین افزایش ظرفیت حمل بار و نیز در زمینه تعمیر و نگهداری وسایل پرنده پتانسیل بالایی دارد.
سالاری افزود: با توجه به اینکه بخش عمدهای از توان داخلی کشور درحوزههای هوایی و فضایی و هوافضا در بخش خصوصی متمرکز شده و این بخش همواره در سطوح بین المللی و جهانی مطرح است میتوان از ظرفیتها و پتانسیلهای بخش خصوصی در جهت توسعه صنعت هوانوردی استفاده بهینه شود.
وی در ادامه با اشاره به نقش اتحادیه در رابطه با صنایع هوایی و فضایی گفت: با توجه به مذاکراتی که با شرکت های معتبر اروپایی و آسیایی توسط این اتحادیه و شرکتهای عضو انجام شده در حال حاضر همکاری های خوبی در رابطه با انجام همکاریهای فنی و فناوریهای مشترک و تعریف سرمایه گذاری با شرکتهای صاحب نام انجام شده که این مذاکرات درحوزههای تعمیر و نگهداری هواپیمایی های پهن پیکر، خدمات تعمیرات و اورهال موتور، خدمات بالگردی تعریف پروژههای مشترک تولیدی بوده و در این راستا پروژههای خوبی درحال تعریف میباشد.
سالاری در ادامه با اشاره به میزان صادرات صنایع هوایی و فضایی گفت: اتحادیه در سال جاری با تعامل بادستگاههای دولتی برنامهریزی لازم را جهت توسعه صادرات محصولات این شرکتها به صورت منسجم و در قالب یک برند صادراتی مشترک آغاز نموده است که زمینههای صادرات شامل خدمات تعمیر و نگهداری، فروش سیستمهای الکترونیک و فروش سیستمهای المروابتیکی، همچنین صادرات هواپیمایی سبک و فوق سبک و خدمات آموزشی میشود.
رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی تصریح کرد: برآنیم تا با رشد 35 درصد سالیانه در افزایش حجم صادرات تراز صادرات هوایی کشور را نسبت به واردات دراین حوزه مثبت کنیم.
نیاز به بیش از 4 هزار فروند هواپیمای رده هوانوردی عمومی سالاری گفت: در حوزه هوانوردی عمومی اعتقاد داریم که توسعه این بخش باید مردمی باشد و با توجه به نیاز کشور به بیش از 4 هزار فروند هواپیمای رده هوانوردی عمومی در افق 1404 در صورت همکاری دولت این اتحادیه آمادگی کامل دارد تا رشد و توسعه کامل این بخش صنعت را تضمین کند.
وی در ادامه با اشاره به ارائه پیشنهادات اتحادیه در زمینه صنعت هوایی و فضایی گفت: در حوزه قوانین و تسهیل صدور مجوزها اتحادیه آمادگی دارد تا به عنوان بازوی اجرایی سازمان هواپیمایی کشوری عهده دار مسئولیتهایی شامل صلاحیت پرواز هواپیماهای سبک و فوق سبک، کنترل و نظارت بر روی گواهی نامههای خلبانی و همچنین ناظر بر خدمات فنی و تعمیرات و آموزش در این حوزه گردد.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه فرودگاههای تجاری از حیث عملیاتی و اقتصادی برای نشست و برخاستهای هوانوردی عمومی مناسب نمیباشند جهت راهاندازی و افزایش مراکز هوانوردی عمومی دولت و شرکت فرودگاهها میتوانند با اختصاص فرودگاه های تجاری کم ترافیک به حوزه هوانوردی عمومی و همچنین توسعه و تبدیل بانکهای خاکی موجود به واکترهوانوردی عمومی میباشد و درحال حاضر اتحادیه تلاش دارد تا نسبت به ایجاد مراکز هوانوردیعمومی در نقاط مختلف کشور اقدام نماید.
رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی در ادامه با اشاره به توقف پروژه ساخت ماهواره سنجش از راه دور با دقت تصویر برداری 2.5 متر خبر داد و گفت: این پروژه 4 سال گذشته طراحی و ساخت آن شروع شد و کنسرسیومی متشکل از 27 شرکت خصوصی مسئول ساخت آن شدند و قرار بود به صورت کاملا بومی راهاندازی شود که متاسفانه به دلیل تغییر در بدنه ساختار فضایی این کشور این پروژه متوقف شد که امیدواریم در دولت تدبیر و امید به آن توجه ویژه شود.
انتهای پیام/