صبح امروز نشست خبری بیست و سومین جشنواره "سوره‌‌ ماه" در حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران صبح امروز نشست خبری بیست و سومین جشنواره سراسری تئاتر "سوره‌‌ ماه" با حضور "رحمت امینی"، دبیر هنری و "علی قربانی" دبیر اجرایی جشنواره در سالن اندیشه حوزه هنری برگزار شد.
 
رحمت امینی در ادامه نشست گفت: بنده سومین سالی است که در سمت مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و همینطور دبیر جشنواره تئاتر "سوره‌‌ ماه" خدمت می‌کنم. در تئاتر "سوره‌‌ ماه" امسال ما فرآیندی را می‌بینیم که از سه سال گذشته پیش بینی شده و همکاران من با مشاوره‌ی اساتید و دانشگاهیان و همینطور نخبگان دانشگاهی کمک گرفته و این جشنواره را برگزار کرده‌ایم.  اعضای هیات مشاوره همچون دکتر محمد باقر قهرمانی و محمود عزیزی و دیگر بزرگواران هستند.
 
وی ادامه داد: بنابراین بنده از همان آغاز پایه‌ی جشنواره را بر فعالیت‌های تولید محور قرار دادم تا جشنواره‌ای منتخب در طول سه سال باشد. در حال حاضر هرکاری که در جشنواره شرکت داده می‌شود، تولیداتی است که برای اجرای عموم در حوزه هنری برنامه ریزی شده است.
 
امینی افزود: قاعدتا در مسیر تولید شاخه‌های مد نظر حوزه هنری را در نظر گرفتیم. شاخه‌هایی چون دینی، مذهبی و دفاع مقدس و از جمله اجتماعی با موضوع سبک زندگی که اصول فعالیت‌های حوزه هنری است. ما فقط به محتوا در تئاتر توجه نکرده‌ایم و فرم آن نیز برای ما حائز اهمیت است. بنابراین تولیدات حوزه هنری در ادامه‌ی مسیر اجراهای عمومی چه در تهران و  چه در شهرستان‌ها خواهد بود.

وی اظهار داشت: سال تئاتری در حوزه هنری مهر تا مهر است و برنامه ریزی‌ها اینگونه صورت می‌گیرد. در دوره‌ی گذشته جشنواره‌ی "سوره‌‌ ماه" در حوزه تئاتر خیابانی فعالیت نمی‌کردیم که با تشکیل دفتر تئاتر کاربردی و تئاتر خیابانی، امسال چنین بخشی را در جشنواره خواهیم داشت که امیرحسین شفیعی به عنوان مسئول این بخش با ظرافت کارها را انتخاب کرده است. یک بخشی هم از سال‌های پیش با نام "دفتر تئاتر مسجد" داشتیم که با حضور کوروش زارعی دوباره از سال گذشته کلید آن خورده است. امسال ما این دفتر را فعال کرده و دو نمونه نمایش با نام‌های "راست پنج گاه" و "کاری باید کرد" در این بخش حضور دارد.

امینی تصریح کرد: در طول مسیر سه سال خود و در دوره‌ی بیست و سوم تئاتر "سوره‌‌ ماه" از حضور کارشناسان و اساتید برای برگزاری نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های عملی بهره بردیم که از جمله‌ی آن باید به سعید اسدی "تحلیل نمایشنامه"،‌ محمدحسین ناصر بخت "چگونگی استفاده از شیوه‌های اجرایی نمایش‌های سنتی در تئاتر معاصر ایران"، پیام فروتن "رابطه کارگردان با طراح و طراح صحنه در تئاتر"، آرزو افشار "نقش و جایگاه بدن در بازیگری" و مهرداد رایانی مخصوص "روابط دراماتورژ و کارگردان" در این کارگاه‌ها هستند. ما امسال در کنار بخش فعالان تئاتر چه در استان‌ها و تهران بخشی به نام تجربه‌های جوان داریم که امسال پایه گذاری شده است. حوزه‌ی هنری معتقد است که نیروهای حرفه‌ای باید کار خود را انجام دهند ولی به جوان‌ها هم باید بها داد.

وی افزود: تاکید اکید ما بر تئاتر استان‌ها در جشنواره‌ی "سوره‌‌ ماه" به شیوه‌ای است که بین آن‌ها و هنرمندان تهران هیچ تفاوتی قائل نشدیم.  داوران بخش فعالان تئاتر ایرج راد ، مهرداد رایانی مخصوص و سعید اسدی و بخش تجربه‌های جوان محمدرضا آزاد و کیوان صباغ هستند. ما هر سال عزت‌الله انتظامی را بعنوان پایه جشنواره در کنار خود داشتیم و امسال سعید کشن‌فلاح را در کنار عزت‌الله انتظامی بعنوان مشاوران عالی بنده حضور دارند و حضورشان در کنار بنده ونمایش‌ها حس خواهد شد؛ اما در داوری بخاطر کسالت عزت‌الله انتظامی نمی توانیم از حضور وی بهره‌ببریم.

امینی عنوان کرد: ما پیش از آغاز جشنواره 5 جشنواره منطقه‌ای داشتیم که تفاوت آن با سال‌های گذشته این بود که داوری شد و از آرش دادگر، سعید اسدی، شهرام کرمی، کوروش زارعی، حسین فرخی، فرشاد منظوفی‌نیا و حسن دولت‌آبادی در داوری مناطق سود بردیم که این جشنواره‌ها در شهرهای اردبیل، سمنان، یزد، گلستان و بوشهر برگزار شد.

وی در انتها تصریح کرد: این الگوی دبیر جشنواره هنری و اجرایی را به همه پیشنهاد می‌کنم زیرا مسئولیت‌ها به شدت تقسیم می‌شود و استرس‌ها و دغدغه ها کمتر می شود. در نتیجه جشنواره تئاتر ما تولید محور شده و همه تولیدات مراکز مختلف حوزه هنری در استانها است. در سال گذشته از جانب ما 7 نمایش به جشنواره فجر معرفی و داوری شد و تئاتر خیابانی را امسال بعد از دو دوره، البته نه در حوزه رقابتی  اضافه کردیم.

علی قربانی،‌ دبیر اجرایی جشنواره در ادامه نشست گفت: مرکز محافل و جشنواره حوزه هنری اول از اینکه بودجه بندی جشنواره‌ها را بر عهده دارد با هدف تشکیل یک مرکز متمرکز برای رابطه با هنرمندان و اطلاع رسانی تشکیل شده است.

 وی ادامه داد: فراخوان از بهمن‌ماه سال گذشته اعلام شد که جشنواره در بخش اصلی و تجربه‌های جوان فراخوان داد.  بخش اصلی مربوط به شهرستان‌ها و تجربه ‌هاس جوان مربوط به شهرستان ها و تهران است. در فراخوان ذکر شده هر استان می تواند دو نمایش در بخش اصلی و یک نمایش در بخش تجربه‌های جوان معرفی کند. بودجه جشنواره تئاتر سوره ماه فقط برای جشنواره سراسری تعریف شده اما با اصرار ما جشنواره منطقه‌ای هم برگزار شد.

قربانی تصریح کرد: در شیوه جدید گروه های جوان‌تر در یک مرحله‌ای کارهای یکدیگر و کسانی که تجربه بالاتری دارند را می بینند و کسب تجربه می کنند. درباره تاریخ جشنواره باید اعلام کنم، ای کاش مثل سینما یک بخش وجود داشت که از همزمانی جشنواره‌ها جلوگیری کند. جشنواره ما بخاطر همزمانی با جشنواره تئاتر کودک و نوجوان زمان خود را عوض کرد اما دوباره با یک جشنواره دیگر همزمان است.

وی افزود: بودجه جشنواره تئاتر از سه سال گذشته تا به امروز افزایش پیدا نکرده اما با توجه به راهکارهای حمایتی کمک‌هزینه و سقف جوایز افزایش پیدا کرده و مجموع این هزینه‌ها 124 میلیون است و 10 ویژه برنامه از شبکه 4 و اختتامیه جشنواره از همین شبکه پخش می‌شود و 5 بولتن آماده و حدود چندین تبلیغ در سطح شهر و تیزر تلویزیونی در اختیار داریم. ما امسال میزبان 200 هنرمند هستیم که برخلاف کمبود بودجه ما تا انتهای جشنواره میزبان گروه ها خواهیم بود. اگر همین جشنواره‌ها نباشد با توجه به حمایت کمی که از تئاتر می شود چراغ استانها خاموش خواهد شد.

رحمت امینی در ادامه نشست گفت: حدود سه دهه است که عضو یک گروه تئاتری هستم و الان مسئولیتی دارم و این حرفها را شنیده ام که جشنواره‌ها تشکیل شده اند تا چراغ تئاتر پا بگیرد و فعلا همینطور این حرف در این سه دهه ادامه دارد که این اتفاق به دولت و مجلس برمی گردد که قوانین به نگارش درآورد تا تئاتر ما به سروسامانی برسد. تئاتر مولوی بیش از یک سال است که ویران است و تئاتر شهر در حال بازسازی و مشخص نیست کی از آب و گل درآید.

وی افزود: از زمانی که بنده مفتخر به حضور در مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری شدم اعلام کردم هر گروهی که در جشنواره شرکت می کند اجرای عموم می‌رود و گاهی اوقات شده که برخی از نمایش‌ها در خارج از سالن های حوزه هنری تحت حمایت حوزه هنری اجرا کند.

قربانی در ادامه نشست گفت: واقعا تولید سفارشی و حمایتی از طرف دولت چیز بدی نسیت. خیلی از آثار بزرگ دنیا با حمایت اجرا می‌شود. در استانها شامل حداقل حمایت دولت از گروههای تئاتری بودم و امیدوارم این حمایت به حدی باشد که جشنواره ها بتواند برگزار شود.

امینی در ادامه نشست اظهار داشت: ما نمایش‌ها را بخاطر صرفا مناسبتی بودن آنها در حوزه هنری اجرا نمی‌کنیم. نمایش ها باید صاحب کیفیت باشد. ما برای جشنواره آینده بلافاصله پس از جشنواره بیست و سوم برنامه‌ریزی خواهیم داشت و حتما به قضیه ایام محرم توجه خواهیم کرد.

وی افزود: حوزه هنری تعریف مشخصی برای انجام کارهای خود دارد و تعریف ما برای تئاتر این است که افراد مختلف در سراسر کشور را جذب کند و در این مسیر کوتاهی نخواهیم کرد. اگر این اهداف در سطح کشور نهادینه شود آنوقت به بخش بین‌الملل فکر خواهیم کرد اما ابتدا ما باید نیروهای خود را تقویت کنیم.

وی در انتها درباره جشنواره تئاتر کودک گفت: درباره تئاتر کودک در سه سال گذشته با یک فاصله چند روزه جشنواره برگزار میشد اما امسال به صورت جداگانه جشنواره تئاتر کودک با دبیری حسن دولت‌آبادی در دی ماه تحت نظر بخش کودک و نوجوان حوزه هنری برگزار خواهد شد.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار