مدیر كل هنرهای نمایشی به بیست و ششمین جشنواره تئاتر منطقه ­ای- مهرماه 1393 پیامی ارسال کرد.

به گزارش حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران؛ پیام مدیر كل هنرهای نمایشی به بیست و ششمین جشنواره تئاتر منطقه ­ای- مهرماه 1393

این جاری نزدیك

هنوز هم هرگاه در برابر صحنه می­نشینی، در جادوی ربایش صمیمانه بازی و كلام و هرچه در بستر دیدگان و دریافت تو، جان گرفته؛ زنده بودن و پویایی و حركت و جاری بودن را می­بینی و یقین می­كنی كه بی سبب نیست كه تئاتر، نزدیكترین و روز آمدترین هنر ریشه­دار به زندگی تو و همفكران و همزیستان فرهنگی و بومی تواَند و بیش از پیش، آشنای این تكیه گاه می­شوی كه تئاتر، ترجمان زندگی است.

اما، واقعیتی حقیقت­وار نیز، تو را به خود می­خواند و آن اینكه اگر این روی دیگر زندگی و این آینه نمایشگر دغدغه­های درونی و رفتار و تعامل بیرونی آدمیان، مضمون و مسأله و روایتش، مشغله­های ذهنی و مسائل زیست اجتماعی انسان امروز و مردم این سامان و به طور صریح­تر، نقد و تشریح و ترسیم وضعیت موجود، در بیان و قامتی هنری و تأمل برانگیز و تكان­دهنده و دیداری و نه گزارشی و مأیوس كننده باشد؛ آیا برای مخاطبی كه ركنی مهم در خلق تئاتر است، باورپذیرتر، ملموس­تر و گشایشگرتر نمی­شود؟

این پرسش، همان ضرورتی است كه با تمام احترامی كه برای آثار ترجمه شده و به اجرا رسیده سایر ملت­ها قائلیم، در برابر ما ایستاده است.

ضمن آنكه ناگزیر از تأكید دیگرباره بر این نكته هم هستیم كه توجه هویت­بخش و تعالی­دهنده به ادبیات گرانسنگ پارسی، سیره بزرگان آئینی و فرهنگ و آموزه­های بومی و اقلیمی هم، هیچ تعارضی با مقوله بدیهی و ارجمند آشنایی و بهره­مندی از ادبیات نمایشی سایر ملل و - به بیان بهتر- تئاتر روز جهان نخواهد داشت.

بر این دیدگاه، برگزاری " بیست و ششمین جشنواره تئاتر مناطق كشور" را می­توان فرصتی ناب برای دعوت همه همگنان و همراهان تلاشمند و شریف گستره تئاتر ایران و برگزیدگان شایسته استانی، به قدم زدن پیرامون این نكته و اندیشیدن در این معنا دانست.

و اما، بگذارید با امید به پیوستگی­ها و هم افزایی­های بیشتر و سازنده­تر، باور كنیم كه خاك وسیع تئاتر این حوالی، سرشار از كشف ظرافت­ها و ظرفیت­هایی گران و چشمگیر است كه هنوز هم به صحنه­های تماشای ما و جهان پیرامون ما، نرسیده است.

خوش می­بَرَد تو را به سرِچشم مراد این جستجو كه در قدم رهگشای توست


                                                                  حسین طاهری

                                                                مدیر كل هنرهای نمایشی


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار