یک کارشناس جامعه شناسی گفت: از عوامل مهم بی‌رغبتی کودکان و نوجوانان به مدرسه، بی‌توجهی به آموزش و پرورش غیررسمی و دموکراتیک است.

سعید اسلامی، کارشناس جامعه شناسی در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با اشاره به دلایل اساسی بی‌رغبتی برخی دانش آموزان به مدرسه، افزود: به طور کلی انسان بسیاری از مسایل را در محیط غیررسمی، بهتر یاد می‌گیرد چرا که با رغبت، خودآموزی و انتخاب در محیطی دموکراتیک همراه است. 

اسلامی گفت: پیش از هرچیز باید به فلسفه آموزش پرداخت تا بتوانیم اصل و اساسی صحیح در آموزش و پرورش تبیین و مشخص کنیم. 

این کارشناس جامعه شناسی اضافه کرد: موضوعی دیگر که باید مورد تجدیدنظر کارشناسان قرار گیرد، اجرای نظام آموزشی یکسان برای همه کودکان با وجود تفاوت‌های فردی، فرهنگی و حتی زیستی میان آنها است. 

اسلامی با اشاره به مشکلات گفت: کمبود یا نبود فضای سبز، حیاط نامناسب و فضای بازی کودکان، جذاب نبودن معماری آزمایشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، انتخاب رنگ نامناسب از دیگر عوامل بی‌رغبتی دانش آموزان به مدرسه است. 

وی ادامه داد: البته امروزه بسیاری از مهد کودک‌ها و مدارس شبیه به پارک طراحی می‌شوند، که این خود نقطه عطفی در جذابیت ظاهری است. 

اسلامی اضافه کرد: حتی اگر نخواهیم بدبینانه به این مسئله بنگریم، رفتار دانش آموزان هنگام خروج از مدرسه، کاملا گویای بی‌رغبتی آنان به مدرسه است. 

این کارشناس جامعه شناسی برای حل این مشکل گفت: می‌توانیم با مطالعه و الگوبرداری فضاهای آموزشی و دموکراتیک مدارس کشورهای توسعه یافته، و فراهم کردن حیطی آ‌رام، منظم و متنوع برای کودکان، درحل این مسئله قدم برداریم. 

انتهای پیام/
برچسب ها: اموزش ، مدرسه ، رغبت ، کودکان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار