یک پایگاه امریکایی در گزارشی به نقل از دیپلمات‌های غربی گزارش داد: توافق هسته‌ای با ایران تا حد زیادی انجام شده است، اما مقدار باقی‌مانده برای دستیابی به توافق نهایی بسیار سخت و دشوار است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ پایگاه خبری هافینگتون‌ پست در گزارش خود در این زمینه آورده است: دیپلمات‌های غربی در این‌باره می‌گویند که سخنان سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در این زمینه صحیح بوده است. یک دیپلمات اروپایی در این‌باره می‌گوید: وقتی پیش‌نویس توافق‌نامه‌های مختلف را می‌بینید، به این نتیجه می‌رسید که ما در حال کار در این زمینه هستیم و راهی طولانی را در این‌باره طی کرده‌ایم، راهی بسیار طولانی‌تر از آنچه که بتوان فکرش را کرد. اکنون اما اختلافات بسیار کمی از نظر زبانی در داخل پرانتز‌ها باقی مانده است.

بر اساس این گزارش، اکنون اختلافات اصلی برای دستیابی به توافق نهایی درباره برنامه غنی‌سازی ایران است. آمریکا خواهان کاهش سانتریفیوژهای ایران به 1500 عدد است، اما واضح است که ایران آن را رد می‌کند. دو کشور در عین حال درباره دوره زمانی اجرایی شدن توافق جامع نیز با هم اختلاف دارند، زیرا دو طرف درباره مسئله اعتماد به یکدیگر دچار مشکلات بسیاری هستند.

از سوی دیگر یک دیپلمات غربی دیگر در این‌باره به هافینگتون‌پست می‌گوید: اگر مسئله توافق بر عهده مذاکره‌کنندگان بود، این توافق تا الان به دست آمده بود. اما مسئله به رهبران سیاسی دو کشور بستگی دارد که به توافق آری بگویند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار