رسانه‌های اجتماعی و تاثیر گذاری آن بر افکار و رفتار جامعه

یک کارشناس رسانه گفت: شبکه‌های اجتماعی بخش قابل ملاحظه‌ای از زندگی و روان و فرآیند‌های زندگی مخاطبان خود را تحت تاثیر و به خود وابسته می‌کند.

 حسین مقدم،‌ کارشناس رسانه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، گفت: رسانه‌ها ابزار حرفه‌ای هستند که توسط نیروی انسانی متخصص برای انتقال پیام به مخاطبان در جامعه با اهداف مشخصی تامین می‌شوند.

این کارشناس رسانه با بیان اینکه هیچ رسانه‌ی خنثی در دنیا وجود ندارد، اظهار داشت: همه‌ی رسانه‌ها حول محور یک هدف و تشویق جامعه‌ی مخاطب برای رویکرد مثبت به اهداف و القائاتشان تامین می‌شوند و بر خلاف تبلیغات رسانه‌ای که امروز در دنیا از موضوع رسانه‌های مستقل می‌شود، در حقیقت اغلب رسانه‌های موثر جهانی وابستگی‌های علمی به کانون‌های قدرت جهانی دارند.

وی در ادامه گفت: در عین حال با ظهور رسانه‌ی اینترنت و خصوصا شبکه‌های اجتماعی که فشرده‌ای از رسانه‌های اینترنتی هستند، جنبه‌های ارتباط مخاطب با مبدا صدور پیام تقویت شده است.

مقدم با اشاره به اینکه در شبکه‌های اجتماعی مخاطب به شهروند خبرنگاری تبدیل می‌شود، گفت: در این شبکه‌ها از ارتباط با منبع خبر تا دروازه بانی، انتشار و هدایت خبر به عهده‌ی مخاطب خواهد بود.

وی ادامه داد: این شبکه‌ها بخش قابل ملاحظه‌ای از زندگی و روان، الگوها و شاخه‌ها و فرآیند‌هایی از زندگی مخاطبان خود را تحت تاثیر و وابسته به خود می‌کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه شبکه‌های اجتماعی علاوه بر ایفای نقششان به عنوان یک رسانه در انتقال پیام، نقش دیگری را بازی می‌کنند، اظهار داشت: این رسانه‌ها هویت و شخصیت مجاز را در کنار اطلاع رسانی برای کاربران خود شکل می‌دهند که تاثیر پذیری در این شبکه‌ها ناشی از همان شخصیت دومی است که در خلال ارتباط با شبکه‌های اجتماعی برای کاربر به وجود می‌آید.

مقدم با تاکید بر اینکه یکی از دغدغه‌های مهمی که برای همه‌ی دولت‌ها و جریان‌های اجتماعی – سیاسی کشورهای مختلف دنیا مطرح است، این است که آیا رسانه‌های اجتماعی می‌تواند در خدمت انسان باشد یا خیر، عنوان کرد: طبیعتا از رسانه‌های اجتماعی به دلیل تاثیر گذاری در سطح نخبگان و عوام و همچنین تاثیرات اطلاع رسانی در خارج از مرز‌های کشور و در سطح جهانی و در بعد اجتماعی، می‌توان به عنوان یک فرصت برای منافع ملی استفاده کرد.

وی در پاسخ به اینکه چرا این شبکه‌های اجتماعی اغلب در اختیار اپوزیسیون و منتقدین نظام است، اظهار داشت: با توجه به اینکه الگوهای فرهنگی شبکه‌های اجتماعی با الگوهای فرهنگی منتقدین نظام ارتباط بیشتری دارند و از سوی دیگر منتقدین نظام ناچارند کسری و فقدان کانال‌های ارتباطی خود را با داخل کشور و بین جریان‌های ضد انقلاب از طریق این شبکه‌ها سامان دهند و همین موضوع باعث حضور پر رنگ آنان در این شبکه‌های اجتماعی می‌شود.

مقدم در ادامه گفت: دشمن و دستگاه‌های دیپلماسیی عمومی آمریکا، اتحادیه‌ی اروپا و در بعضی مواقع رژیم صهیونیستی، با ردیف بودجه سازمان‌ها، افراد متخصص،‌ فعالیت اپوزیسیون در شبکه‌های اجتماعی را هدایت، حمایت و مدیریت می‌کند.

وی ادامه داد: ظهور نیروهای ارزشی و انقلابی در شبکه‌های اجتماعی تا حد بسیار زیادی برای این افراد نگرانی ایجاد کرده است، تا حدی که اخیرا یکی از وابستگان این اپوزیسیون در جریان‌های سیاسی داخل کشور در مقاله‌ای هشدار داده که حضور نیروهای ارزشی در شبکه‌های اجتماعی به شدت افزایش یافته و تاثیر گذاری این نیروها بسیار زیاد شده است که می‌تواند برای منافع اپوزیسیون و ضد انقلاب خطرناک باشد.

مقدم در ادامه گفت: همین امر نشان دهنده این است که ظرفیت ساماندهی و استفاده‌ی بهتر از شبکه‌های اجتماعی در داخل کشور وجود دارد ولی تحقق این موضوع نیازمند برنامه ریزی،‌حمایت حاکمیت، ایجاد ساختار‌های متناسب، در نظر گرفتن تدابیر حکومتی مناسب، خنثی سازی برنامه‌های دشمن در شبکه‌های اجتماعی و تقویت نیروهای خودی در سطح این شبکه‌ها است که باید اقدامات لازم در این خصوص اعمال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: باید نگاه حاکمیت در خصوص اهمیت شبکه‌های اجتماعی تقویت شود و با در نظر داشتن اینکه رسانه‌های اجتماعی هستند که رفتار کاربران را سامان می‌دهند و سایت‌ها، روزنامه‌ها و رسانه‌های رسمی از میزان اثر گذاری قابل ملاحظه‌ای مثل گذشته برخوردار نیستند، باید حاکمیت و بخش‌های مختلف اجرایی در این خصوص برنامه ریزی‌های مفیدی انجام دهند.

انتهای پیام/ 
برچسب ها: رسانه ، افکار ، تاثیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار