یک روانشناس گفت: تحصیلات بالای افراد مانع پذیرش شغل های کم اهمیت از سوی آنها شده که این امر به دلیل باور نادرست جامعه از تحصیلات است.

 
 ناصر قاسم زاده روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران،با تاکید بر اینکه رشته تحصیلی افراد باید با توانمندی آنها همخوانی داشته باشد افزود: امروزه خروجی دانشگاهها در اغلب رشته ها با توانمندی دانش پذیرا همخوانی ندارد و معمولا افرادی که به صورت تجربی خود را برای اشتغال در رشته ها آماده می سازند از افرادی که چهار سال وقت خود را در دانشگاهها صرف کرده اند سریعتر وارد بازار کار می شوند.
 
وی با اشاره به عدم همخوانی بین خروجی دانشگاهها و ظرفیت بازار کار در کشور گفت: ظرفیت پذیرش دانشگاهها و خروجی آنها با ظرفیت اشتغال در کشور همخوانی ندارد و این عدم همخوانی بین خروجی دانشگاهها و ظرفیت اشتغال در کشور سبب می شود فرد پس از خروج از دانشگاه به دلیل تکمیل بودن ظرفیت اشتغال دررشته تحصیلی خود به شغل های کاذب روی آورده و به تدریج بیکار شود.
 
وی در زمینه بیکاری پس از خروج از دانشگاه تاکید کرد: مسئولان دانشگاهها بر این باورند که آنها مسئولیت علم آموزی افراد را برعهده دارند و همچنین براساس یک باور بسیار اشتباه معتقدند ایجاد اشتغال برعهده دولت است. این موضوع سبب عدم هماهنگی بین دانشگاه و بازار کار شده و بیکاری را در سطح جامعه تشدید کرده است.
 
قاسم زاده با اشاره به خطرات بیکاری برای نسل جوان، خاطرنشان کرد: از آنجایی که اشتغال بخش مهمی از هویت فردی و اجتماعی افراد را رقم می زند، طبیعتا عدم پاسخگویی دولت در زمینه اشتغال باعث بروز آسیب های روحی، روانی و اجتماعی در جامعه می شود.
 
این روانشناس با اشاره به این نکته که بحرانهای پیش روی جامعه ثمره بیکاری در جامعه است، گفت: زمانی که درصد بیکاری بالا باشد، باید آماده بروز بحران در جامعه باشیم، هرچند که وظیفه حل این بحرانها برعهده دولت است.
 
وی با اشاره به اقدامات دولت در زمینه برطرف ساختن بیکاری در سالهای اخیر، خاطرنشان کرد: دولت با تخصیص بودجه به بخش خصوصی و بهادادن به تولید داخلی در به راه اندازی کارگاهها و کارخانه ها سهم بزرگی به عهده داشته و این امر باعث اشتغالزایی در کشور شده است.
 
انتهای پیام/ 
برچسب ها: شغل ، نادرست ، بیکاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار