فلاحتیان گفت: در حال حاضر بیشتر مطالبات صادرات برق را دریافت کرده‌ایم و مشکلی از نظر بازپرداخت برق فروخته شده از سوی کشورهای همسایه به ایران وجود ندارد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران،فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در حاشیه بیست و نهمین کنفرانس بین‌المللی برق در جمع خبرنگاران، گفت: در حال حاضر با هفت کشور صادرات برق داریم و از هیچ کشوری واردات برق صورت نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه درآمد قابل قبولی از صادرات برق داریم افزود: حدود 900 میلیون تا یک میلیارد دلار نصیب کشور می‌شود.

وی تصریح کرد: توسعه صادرات برق جزء سیاست های اقتصاد مقاومتی است و باید تلاش کنیم تا در زمینه توسعه صادرات برق حتی با کشورهایی که مرز مشترک نداریم صادرات را توسعه دهیم.

معاون وزیر نیرو گفت: کشورهایی که مشکل تأمین سوخت دارند به دنبال واردات برق از کشور ما هستند.

فلاحتیان ادامه داد: در بحث توسعه صادرات برق باید به خوراک سوخت نیروگاه‌ها نیز توجه شود و در این خصوص نیز همکاری‌‌ و رایزنی‌هایی با وزارت نفت برای تأمین قیمت سوخت این برق صادراتی داریم.

فلاحتیان در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مبنی بر اینکه مطالبات ناشی از فروش برق از کشورهای همسایه تاکنون تسویه شده است گفت: عمده مطالبات ناشی از فروش برق به کشورهای همسایه را وصول کردیم و مشکل جدی در این خصوص نداریم.

وی تصریح کرد: 90 درصد از مبالغ فروش برق تاکنون دریافت شده است.

وی همچنین در خصوص دریافت مطالبات ناشی از صادرات برق به پاکستان نیز گفت: بخشی از این مطالبات پرداخت شده و مابقی آن در دست اقدام است.

وی تأکید کرد: بیشتر با دو کشور در خصوص مطالبات مشکل داریم.

معاون وزیر نیرو همچنین در خصوص کاهش تلفات برق تا سال آینده به زیر یک درصد نیز گفت: در حال حاضر میزان تلفات شبکه برق 15.5 درصد است و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در صنعت برق مبتنی بر کاهش تلفات به صورت جهادی است.

وی ادامه داد: تمام عزم‌مان بر این است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن کاهش شبکه برق به زیر 10 درصد برسد و این امر بستگی به همت مدیران ارشد صنعت برق دارد.

معاون وزیر نیرو همچنین از رشد سه برابر معاملات برق در بورس انرژی نیز خبر داد و گفت: این میزان رشد مربوط  به شش ماهه اول سال 93 است.

فلاحتیان در خصوص میزان بدهی‌های وزارت نیرو نیز گفت: در حال حاضر میزان بدهی‌های وزارت نیرو 22 هزار میلیارد تومان است که 1 هزار میلیارد تومان آن مربوط به شبکه بانکی است.

وی تصریح کرد: بخش عمده‌ای از بدهی‌های وزارت نیرو در اثر واگذاری نیروگاه‌ها به دیگر بخش‌ها بوده است. چرا که فقط نیروگاه‌ها فقط بدون بدهی‌ها و سود برگه‌های اوراق مشارکت واگذار شده بود.

فلاحتیان از بدهی 3 هزار میلیارد تومانی مصرف‌کنندگان برق نیز خبر داد و گفت: بزرگ‌ترین بدهکار صنعت برق در استان هرمزگان است که 250 میلیارد تومان به صنعت برق بدهی دارد.

وی ادامه داد: این شرکت پیش از این ازسوی شرکت برق هرمزگان معرفی شده بود و بر اساس تلاش‌های شرکت ایمیدرو در حال حاضر این شرکت بدهی‌های جاری خود را پرداخت می‌کند.

فلاحتیان همچنین در پاسخ به سوالی که گفته‌ها حاکی از آن است که حق‌الوکاله 32 میلیاردی مربوط به وزارت نیرو است گفت: از این موضوع اطلاعی نداریم و اصلا در جریان این موضوع نیستم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار