نشست تشکل‌های دانشجویی صبح امروز با حضور نمایندگان تشکل‌ها در دفتر جامعه اسلامی دانشجویان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، در نشست نمایندگان تشکل‌های دانشجویی که صبح امروز در دفتر اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل برگزار شد، علی پهلوان دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با اشاره به این که در مورد مسئله  اسیدپاشی خبرهای مختلفی در رسانه‌ها و فضاهای مجازی منتشر شد اظهار داشت: این مسئله پیگیری جدی مسئولین را می‌طلبد، اما در این بین چند سوال وجود دارد اول آنکه چه کسانی این جناییات  را انجام می‌دهند؛ دوم  این که چرا برخی رسانه‌ها به  این اتفاقات دامن می‌زنند.
 
پهلوان با اشاره به این که فراوانی این اتفاق در کشور ناچیز بوده، تصریح کرد: اگر از جمعیت کل کشور یک میلیون گرفتار این حادثه شده بودن تازه یک درصد جمعیت کل ایران درگیر شده بود این در حالی است که  این حادثه ناگوار گریبان چهار نفر را در کل کشور گرفته است. اما ناامنی حاصل از آن به تک تک افراد جامعه تزریق شده است.
 
پهلوان با بیان این که حادثه اسیدپاشی هیچ سنخیتی با مسئله امر به معروف و نهی از منکر ندارد، اضافه کرد: پرداختن بیش از حد به مسئله  اسیدپاشی جنایتی است که از طرف مردم،‌ دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی یک جنایت محسوب می‌شود که لزوم پیگیری ان  از طرف مقامات عالی کشور مورد تاکید است.

انتقادات به فرجی‌دانا را سهم‌خواهی تشکل‌های دانشجویی از بورسیه‌ها عنوان کردند

دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با اشاره به مسئله بورسیه‌های غیرقانونی اظهار داشت: بورسیه‌های غیرقانونی که اتفاق افتاد مسئله‌ای بود که متاسفانه رسانه‌ها ان را به سوالات دانشجویان از وزیر علوم سابق پیوند دادند.
 
وی در ادامه به انتشار نامه‌ای اشاره کرد که در متن آن نامه به سهم 14 نفری دانشجویان جامعه اسلامی از بورسیه‌ها پرداخته بود. این در حالیست که سهم جامعه اسلامی از بورسیه‌ها تنها 2 نفر بود و این جو بدین سبب ایجاد شده که اگر تشکل‌ها انتقادی به وزیر علوم دارند این انتقاد به پای بورسیه‌ها نوشته شود.

وی ادامه داد: تشکل جامعه اسلامی انتظار دارد وزارت علوم در مسیر علمی و به دور از حاشیه سازی‌های سیاسی باشد،‌ در حال حاضر در جهان در شرایطی هستیم که بحث علم و فناوری از اهمیت بالایی برخوردار است و تشکل‌های سیاسی خواهان دوری از حواشی سیاسی ایجاد شده توسط احزاب از دانشگاه‌ها هستند.

مرجعی خارج از وزارت علوم وضعیت رسیدگی به بورسیه‌ها را رسیدگی کند

پهلوان با اشاره به این که رسیدگی به بورسیه‌ها تنها در صورتی قابل اعتماد است که مرجعی بالاتر و خارج از وزارت علوم کل ادوار را بررسی کند تصریح کرد: ما خواستار این هستیم که حتی اگر در بین مسئولان دولتی هم کسی بورسیه دارد  اعلام کند.

وی ادامه داد: متاسفانه جو رسانه‌‌ای علیه بورسیه‌ها راه افتاد اما با گذشت زمان مشخص شد تنها بورسیه 36 نفر باطل است این در حالی است که هر کس در حال حاضر بورس داشته باشد به چشم مجرم به او نگاه می کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بهتر بود کمیته‌ای قبل از آن که مسئله بورسیه ها رسانه‌ای شود صحت و سقم آن را مشخص می‌کرد تا به این ترتیب دانشگاه‌ها از تمرکز بر هدف اصلی خود یعنی اهداف علمی دور نمی‌شد.

معرفی نیلی به عنوان وزیر علوم طنز سیاسی است

ناصر آراسته دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور با حضور در نشست خبری اتحادیه‌های دانشجویی پیرامون مسائل مختلفی از جمله بورسیه‌های غیرقانونی، اسیدپاشی و معرفی نیلی برای وزارت علوم به سخنرانی پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه هم بورسیه‌های غیرقانونی و هم اسیدپاشی ظلم بزرگی است، گفت: البته ما در این خصوص پروپاگاندای رسانه‌ای و جوسازی روزنامه‌های زنجیره‌ای را هم در خصوص بورسیه‌های غیرقانونی و هم در خصوص اسیدپاشی مشاهده می‌کنیم. البته این موضوع را باید به مسئولین گوشزد کنیم که برای مبارزه با ظلم تنها سخنرانی و ایجاد جو روانی دامن زدن به این مسائل کافی نیست. اگر قرار است با بورسیه‌های غیرقانونی یا اسیدپاشی برخوردی صورت گیرد نیازی به جوسازی رسانه‌ای نیست بلکه مسئولان باید خود وارد عرصه شوند.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه در مورد بورسیه‌های غیرقانونی اعداد کذایی و دروغین اعلام کردند که باعث سلب آسایش از دانشجویان و مردم شد، گفت: ما مشاهده می‌کنیم که هم در بحث بورسیه‌ها و هم در بحث اسیدپاشی عده‌ای به شیوه غلط و با توجه به اینکه هنوز صحت و سقم موضوع مشخص نیست اقدام به سلب آسایش از مردم می‌کنند. ما معتقدیم بورسیه‌های غیرقانونی در هر دوره‌ای محکوم است چه در دوره سازندگی چه در دوره اصلاحات و چه در هشت سال گذشته. ما معتقدیم باید بورسیه‌های غیرقانونی تمام دولت‌ها بررسی شود و هر کسی به دور از جایگاهی که دارد اگر از بورسیه‌های غیرقانونی استفاده کرده محکوم شود.

آراسته با بیان اینکه پیوند دادن اسیدپاشی به فرایض الهی خلاف اخلاق است، گفت: انتظار ما از قوه قضائیه این است که با رسانه‌های زنجیره‌ای و دیگر عاملانی که در خصوص بورسیه‌ها و اسیدپاشی به تشویش اذهان مردم پرداختند، برخورد شود.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور در ادامه با اشاره به لزوم تعامل دولت و مجلس برای پیشرفت کشور، گفت: انتظار ما از دولت این بود که وقتی نظر مجلس را در خصوص فرجی‌دانا مشاهده کرد در معرفی وزیر بعدی دقت بیشتری به خرج دهد.

وی افزود: نمایندگان مردم به دنبال فردی بودند که هم از لحاظ علمی از جایگاه شایسته‌ای برخوردار باشد و هم از لحاظ مدیریتی سابقه درخشانی داشته باشد و هم در فضای سیاسی به دنبال تبدیل کردن دانشگاه ها به باشگاه سیاسی نباشد.

آراسته پیرامون گزینه پیشنهادی وزارت علوم، گفت: آنچه که مورد اتفاق جامعه دانشگاهی و نمایندگان مردم است این است که نیلی‌احمدآبادی با سابقه ضعیف مدیریتی و دانشگاهی شایسته وزارت علوم نیست. پذیرفتن این مسئله که نیلی‌احمدآبادی بخواهد در جایگاه وزارت علوم قرار بگیرد بیشتر یک فکاهه و طنز سیاسی است.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور تصریح کرد: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری جامعه دانشگاهی انتظار دارد شتاب علمی کشور با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند حال کسی می‌تواند این روند را ادامه دهد که سوابق علمی و مدیریتی قوی داشته باشد.

آراسته در پایان با بیان اینکه شیوه غلط اداره کردن دانشگاه‌ها با سرپرست و التهاب در فضای دانشگاه‌ها سابقه تلخی را برای ما رقم زده است، گفت:‌ البته دولت اختیار دارد هر فردی را برای وزارت علوم معرفی کند. حال اگر وزیر رأی نیاورد نباید نسبت به مجلس خرده گرفت چرا که اینان نمایندگان مردم هستند. این گله وجود دارد که چرا دولت نظر دانشگاهیان و نمایندگان مجلس را در نظر نمی‌گیرد.

نیلی گزینه اصلی روحانی برای وزارت علوم نیست

علی عبدی دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در نشست خبری اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی که در رابطه با بورسیه‌ها، اسیدپاشی و معرفی وزیر پیشنهادی به مجلس برگزار شد، گفت: قطعا اهدای بورسیه‌های غیرقانونی به هر شخصی در هر دوره‌ای و در هر جایگاهی خلاف شرع و یک عمل غیرقانونی است و ما از کسانی که با این جریان برخورد کنند، حمایت می‌کنیم.

وی افزود: متأسفانه اخیرا شاهد حواشی‌هایی در بخش بورسیه‌ها بودیم. از طرف دولت و خصوصا شخص رئیس جمهور تلاش شد استیضاح فرجی‌دانا را به بحث بورسیه‌ها نسبت دهند و از این فرصت برای هجمه قرار دادن یک جریان استفاده شد.

عبدی با اشاره به انتقادهایی که اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل به فرجی‌دانا داشت، تصریح کرد: ارتقای سطح علمی در دانشگاه، ارتقای سطح فرهنگی و معرفتی در بین جوانان و دانشجویان و بعد تزریق به جامعه و ارتقای سطح بصیرت و بینش سیاسی دانشجویان از انتظارات مقام معظم رهبری از دانشگاه‌ها است که متأسفانه فرجی دانا در این سه حوزه نمره مثبتی نگرفت.

این فعال دانشجویی به کاهش رشد علمی در کشور اشاره کرد و گفت: متأسفانه به دلیل حواشی سیاسی که در وزارت علوم و زمان تصدی فرجی دانا ایجاد شد، رشد علمی کمرنگی را شاهد بودیم. ما در این رابطه هشدار دادیم ولی توجهی نشد و این باعث نزول دو پله‌ای ما در این حوزه شد. وزیر علوم سابق در ارتقای سطح علمی نیز مثبت عمل نکرد.

وی با اشاره به ناهنجاری‌های معرفتی و فرهنگی در دانشگاه‌ها تصریح کرد: وزیر علوم سابق نشان داد در این حوزه هم موفق نیست. در برخی موارد افراد متدینی را می‌بینیم که وارد دانشگاه می‌شوند و به افرادی بی‌دین و سکولار تبدیل می‌شوند. متأسفانه در دوره مدیریت فرجی‌دانا این روند شدت گرفت.

عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل خاطرنشان کرد: فرجی‌دانا در ارتقای سطح بصیرت و بینش سیاسی نیز نمره مثبت و قابل قبولی نگرفت. در دوران تصدی وی در وزارت علوم دانشگاه روندی را طی کرد که در صورت ادامه پیدا کردن این روند، آنجا به جولانگاه احزاب سیاسی تبدیل می‌شد و اتفاقات اخیر در دانشگاه‌ها، بیم آن را ایجاد کرد که حوادثی مانند فتنه 88 و اتفاقاتی اینچنینی تکرار شود و احزاب دانشجویان را ابزاری برای دستیابی به اهداف خود کنند.

وی افزود: چون فرجی دانا در سه حوزه‌ای که گفته شد موفق نبود با آن مخالفت کردیم و مجلس نیز بنا به همین دلیل وی را استیضاح کرد.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در رابطه با بحث بورسیه‌ها تصریح کرد: با مطرح شدن بحث بورسیه‌های غیرقانوی، آبروی سه هزار دانشجوی بورسیه مورد تعرض قرار گرفت ولی بعد مشخص شد تعداد کمی تخلف کردند.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: دادستانی به عنوان مدعی‌العموم باید به این موضوع ورود کند و با هر کسی در هر پست دولتی و هر مقامی باعث تهمت زدن به دانشجویان بورسیه شده برخورد کند.

عبدی ادامه داد: انتظارمان این است که در حکومت اسلامی با آبروی افراد بازی نشود و به همین خاطر باید با شدت بیشتری با متخلفان این جریان برخورد شود.

وی ادامه داد:‌ متأسفانه ما شاهد بودیم چند بار شخص رئیس‌جمهور نیز به بحث بورسیه‌های غیرقانونی تأکید کرد و گویا مسئله اصلی وی به جای تولید و پیشرفت علم و جبران نزول دو پله‌ای در این حوزه، تنها بحث بورسیه‌ها است.

این فعال دانشجویی اظهار داشت:‌ بهتر است دولت همانقدر که درگیر بحث بورسیه‌ها بود به بحث پرونده کرسنت هم ورود پیدا کند و واکنش نشان دهد. قراردادی که باعث شد مبالغ بسیاری را از دست بدهیم، البته امید نداریم که چنین اتفاقی رخ دهد زیرا مسئولینی که باعث رخ دادن این ماجرا شدند ارتباط خوبی با دولت یازدهم دارند.

وی در رابطه با بحث اسیدپاشی نیز تصریح کرد:‌ وظیفه قوه قضائیه است که با خاطیان این جریان برخورد کند. این یک حرکت خلاف شرع و غیرقانونی است. ما هم از برخورد با این پدیده شوم حمایت و استقبال می‌کنیم.

وی ضمن انتقاد از برخی رسانه‌ها که به این جریان دامن می‌زنند، تصریح کرد: برخی رسانه‌ها می‌خواهند این مسئله را به عنوان مسئله اصلی کشور نشان دهند و طوری عنوان کنند که در جامعه امنیت وجود ندارد و از این بهره‌برداری داشته باشند.

عبدی گفت: قوه قضائیه با کسانی که به حیثت نظام اسیدپاشی می‌کنند باید برخورد کند. نباید فضا طوری باشد که هر کسی بتواند با حیثیت نظام بازی کند و از آن بهره‌برداری سیاسی داشته باشد.

وی تصریح کرد: متأسفانه در این جریان می‌بینیم که به جوانان مؤمن که همیشه در خط مقدم دفاع از مردم و کشور بوده‌اند تهمت زده می‌شود.

عبدی گفت: ادامه فعالیت برخی نشریات، روزنامه‌ها و سایت‌ها که با تشویش اذهان عمومی مردم را دچار ترس می‌کنند برای ما قابل قبول نیست. انتظار داریم با رسانه‌هایی که این مسئله را بدون اطلاع داشتن از آن بزرگ می‌کنند برخورد شود.

وی تصریح کرد: جای تعجب است که در دولتی که ریاست آن را فردی به عهده دارد که در حوزه امنیت دارای تخصص زیادی است یک اتفاق ساده به یک مسئله بزرگ و اصلی برای کشور تبدیل می‌شود. اسیدپاشی هزینه‌های زیادی را برای مقابله به خود گرفته در صورتی که گفته می‌شود چندین مورد آن به خاطر انتقام‌گیری‌های شخصی بوده است.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در ادامه در رابطه با معرفی وزیر پیشنهادی دولت به مجلس تصریح کرد: انتقاد ما به روندی است که دولت پیش گرفته و گزینه‌هایی به عنوان نماد این روند معرفی می‌کند. روند باید اصلاح شود نه اینکه وزیر تغییر کند.

عبدی گفت: چرا در یک سال گذشته با وجود دلسوزی‌هایی که افراد انقلابی داشتند و از دولت خواستند روند خود را اصلاح کند چنین اتفاقی رخ نداد و متأسفانه دولت به ادامه روند خود اصرار دارد.

وی گفت: به نظر ما وزارت علوم سهمیه اصلاح‌طلبان تندرو است. نیلی گزینه اصلی برای وزارت علوم نیست و همانطور که در دوره فرجی‌دانا این وزارتخانه توسط معاونین و مشاورین وی اداره می‌شد در زمان نیلی هم همین گونه خواهد شد.

عبدی ادامه داد: نیلی سابقه مدیریتی ندارد و اگر هم رأی بیاورد وزارتخانه توسط وزیران در سایه که اصلاح‌طلبان هستند اداره می‌شود و در این صورت دانشگاه جولانگاه احزاب سیاسی و محل تاخت و تازهای تشکل‌های همسو خواهد شد.

وی ادامه داد: دولت باید روند غلط خود را اصلاح کند زیرا این روند باعث از دست رفتن حسن نیت بین دولت با مجلس، مردم و دانشجویان می‌شود.

وی در خاتمه اظهار داشت:‌ نیلی سابقه اجرایی زیادی ندارد. قطعا اگر وزیر شود فضای دانشگاه به سمتی خواهد رفت که باعث ضربه زدن به فضای علمی می‌شود و مطالبات مورد نظر دانشجویان و رهبری را محقق نخواهد کرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: دانشگاه ، انجمن ، اسلامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار