یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: گروه‌های تکفیری هرگز با نا‌امنی نمی‌توانند مردم یمن را از مسیر خود خارج کنند و حضور مقطعی آنها شرایط تشکیل کابینه یمن را دچار اختلال نمی‌کند.

"مصیب نعیمی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگارن، پیرامون شرایط کنونی یمن، اظهار داشت: این کشور به رغم تنش‌هایی که در برخی مناطق آن وجود دارد در روند مثبتی قرار گرفته و این حاصل توافقی است که در مرحله جدید دولت با انجام انتخابات در پیش رو ملاحظه می‌شود.

وی ادامه داد: بدون شک چنین دگرگونی در یمن که سال‌ها دستخوش ناامنی و تک حزبی بوده وقتی می‌خواهد صورت گیرد روند آن کند بوده و این تغییر به آسانی محقق نخواهد شد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: این روند دو جناح را در یمن ایجاد می‌کند، یکی حامیان این دگرگونی و دیگری نگران و مخالف منافع خود که با این اوصاف این کشور از حالت وابستگی خارج می‌شود و با این اقدامات مردم یمن هرچه سریع تر به خواسته‌های خود می‌رسند.

نعیمی در خصوص دخالت کشورها در یمن، گفت: عربستان بیش از همه ابراز نگرانی خود را از این وضعیت نشان می‌دهد و در تلاش است با ایجاد نگرانی مردم را از مسیر اصلی خود منحرف کند.

وی تاکید کرد: یمن حرکت خود را در جهت توافق بین جناح‌ها قرار داده که این باعث موفقیت آنها به ویژه حوثی‌ها می‌شود، در نتیجه با وجود پیروزی نسبی حوثی‌ها، عربستان اقدام به کارهای تخریبی می‌کند و در کل به نظر می‌رسد که هیچ گونه عقب گردی در روند مطلوب یمن وجود ندارد.

نعیمی تصریح کرد: گروه‌های تکفیری با نا‌امنی هرگز نمی‌توانند مردم یمن را از مسیر خود خارج کنند و حضور مقطعی آنها شرایط تشکیل کابینه یمن را دچار اختلال نمی‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طبق آماری که ارائه شده به تعداد هر یمنی 3 اسلحه در میان آنها توزیع می‌شود ولی با توجه به تفکر ارزشی که بین قبایل وجود دارد هرگز این تسلیحات در راستای انتقام گیری از گروه‌های تروریستی انجام نگرفته است و این خود نمایانگر سازماندهی مردم به سمت یک دولت وحدت ملی با دوری از فساد طبقاتی است و این دلیل محکمی برای اصلاح و تغییر مثبت در روند دولت یمن است.

انتهای پیام/
برچسب ها: یمن ، عربستان ، اسلحه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار