زاهدی گفت: با توجه به خروجی فارغ التحصیلان دانشگاهی و نبود شغل برای آنها می‌توان به راحتی به شکاف عمیق بین علم و کاربرد آن پی برد.

محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: فارغ التحصیلان بیکار چند برابر نیاز جامعه هستند و این موضوع باید آسیب‌شناسی شود و موانع بر سر راه برداشته شود.

وی گفت: این غفلت از کاربردی بودن علم در آموزش و پرورش  حتی در دوره دبستان تا دبیرستان هم وجود دارد که بچه‌های ما در دبیرستان فقط به عنوان دکتر مهندسی فکر می‌کنند و از انتخاب دانشگاهای مهارتی مثل علمی‌کاربردی و فنی حرفه‌ای برحذرند.

وی افزود: باید حداقل در دوره لیسانس 50 درصد آموزش‌ها را مهارتی کنیم و از مسائل تئوری فاصله بگیریم.

وی با بیان اینکه این درصد در دوره کارشناسی ارشد و دکتری نیز باید محاسبه شود، خاطر نشان کرد: باید وضعیت فارغ‌التحصیلان تغییر کند و این همه فارغ‌التحصیل بیکار نداشته باشیم.

وی تصریح کرد: دانشگاه علمی کاربردی بر خلاف دانشگاه فنی حرفه‌ای که یک دانشگاه ماموریت گراست یک دانشگاه تقاضا محور است و نیاز بازار کار حرف اول را در این دانشگاه می‌زند.

وی با بیان اینکه دانشگاه جامع اگر واحدی دارد که تقاضا محور نیست باید در آن واحد تجدید نظر کند، خاطر نشان کرد: دانشگاه جامع شهریه می‌گیرد و باید رشته‌هایی را ارائه دهد که دائمی نیستند و بر اساس نیاز بازار تعریف می‌شوند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.