چند روز پس از فرار "بليز كمباوری" رئیس جمهور بورکینافاسو و افتادن قدرت به دست ارتش، نظامیان می گویند که یک دولت انتقالی را منصوب خواهند کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از بی بی سی، پیشتر همزمان با تظاهرات هزاران نفر که خواستار واگذاری قدرت از سوی ارتش بودند سربازان در یک ایستگاه تلویزیونی دولتی آتش گشودند و همچنین میدان اصلی شهر را که مملو از تظاهرکنندگان بود محاصره کردند.

حداقل یک تظاهرکننده در درگیری های روز یکشنبه کشته شده است.

سازمان ملل سر کار آمدن نظامیان را محکوم کرده و گفته در صورت ادامه این وضع ممکن است تحریم هایی را در نظر بگیرد.

رئیس جمهور کمباوری که مدت های طولانی در قدرت بود روز پنجشنبه پس از چند روز تظاهرات ضددولتی به ساحل عاج گریخت.

ارتش سرهنگ اسحاق زیدا را به عنوان رئیس دولت انتقالی منصوب کرد. این درحالی است که طبق قانون اساسی بورکینا فاسو در صورت استعفای رئیس جمهور، رئیس مجلس سنا موقتا قدرت سیاسی را در دست می گیرد، تا انتخابات ظرف ٦٠ تا ٩٠ روز بعد برگزار شود.

با این حال در روز یکشنبه هزاران نفر از معترضان در پایتخت جمع شدند و علیه ارتش تظاهرات کردند.

یکشنبه بعد از ظهر یک سخنگوی ارتش پس از نشستی با چهره های مهم مخالف گفت که ارتش "یک دولت انتقالی را که همه اجزای آن با اجماع انتخاب شده باشد" نصب خواهد کرد.

ارتش در بیانیه ای نوشت که "ما به قدرت علاقه ای نداریم، بلکه فقط به منافع وسیع تر کشور فکر می کنیم."

در این بیانیه آمده است که متفرق کردن تظاهرکنندگان برای "برقراری مجدد نظم" لازم بود و افزود که یک تظاهرکننده در بیرون ایستگاه تلویزیون دولتی مرده است. پس از برخاستن صدای تیراندازی معترضان از محل گریختند. شاهدان عینی گفتند که تیراندازی هوایی بوده است.

نیروهای ارتش همچنین معترضان را از میدان اصلی پایتخت متفرق کردند.


انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار