محققان می گویند عامل انسانی باعث باز شدن بال کاهش سرعت و بروز حادثه شده است و این عقبگردی بزرگ برای شرکت امریکایی ویرجین ایر است.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، محققان هیئت ملی ایمنی حمل و نقل امریکا، NTSB، در بررسی های خود علت پیشنهادی حادثه ی سقوط مرگبار فضاپیمای ویرجین ایر را باز شدن زود هنگام باله ی کاهش سرعت در دم فضاپیما اعلام کرده اند.

کریستوفر هارت سرپرست سازمان ایمنی حمل و نقل آمریکا می گوید: باله های کاهش سرعت موسوم به "فدرینگ" بدون فرمان خلبان ها باز شده بود.

فدرنگ، با بلند کردن و چرخاندن دم فضاپیما باعث ایجاد اصطکاک با جو به هنگام کاهش ارتفاع می شود.

کریستف هارت، رئیس NTSB می گوید: هنوز نمی توان تایید کرد که این اتفاق علت متلاشی شدن فضاپیما بوده است. اما احتمالا بازشدن این اهرم اشتباه خلبان بوده است.

او اضافه می کند: ما می دانیم که اهرم گشایش سیستم فدرینگ از حالت قفل به حالت باز تغییر کرده بود و این قاعدتا نیازمند دخالت عامل انسانی است.

NTSB اعلام کرده است که باک سوخت و موتور فضاپیما هر دو سالم پیدا شده بنابراین نخستین گمانه زنی ها مبنی بر انفجار موتور فضاپیما رد شده است.

ریچارد برنسون رئیس شرکت ویرجین گالاکتیکمی گوید: یافته های اولیه نشان می دهد ادعای اینکه سوخت یا موتور فضاپیما باعث انفجار شده "بی ربط" است.

وی اضافه می کند: تا زمانی که خود و اعضای خانواده اش به فضا نرفته اند هیچ توریستی را راهی سفر نخواهد کرد.

ویرجین گالاکتیک قصد داشت از اوایل سال 2015 توریست ها را با پرداخت 250 هزار دلار به مرز فضا ببرد و تاکنون بیش از ۷۰۰ نفر برای این سفر ثبت نام کرده اند.

این اولین پرواز آزمایشی اسپیس شیپ ۲ بعد از ۹ ماه بود. فضاپیما در نزدیکی شهر بیکرزفیلد کالیفرنیا سقوط کرد.

در این حادثه مایکل الزبری کمک خلبان ۳۹ ساله فضاپیما کشته شد. خلبان اصلی زنده مانده و در بیمارستان بستری است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار