مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: عمده ترین مشکل بادام پایین بودن عملکرد این محصول نسبت به دیگر کشورهای جهان و نداشتن سیستم برداشت مکانیزه است که باعث کاهش ارزش اقتصادی این محصول و همچنین افزایش ضایعات آن می‌شود.

سعداله اسکندری در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: بادام در اقتصاد باغداران نقشی تعیین کننده دارد و بخصوص در سال هایی که شاهد سرمای دیررس بهاره نباشیم، محصول خوبی تولید خواهد شد.

 وی تصریح کرد: با توجه به ارزش اقتصادی، غذایی، مصارف تازه‌خوری و آجیلی بادام و با توجه به تحمل اینگونه باغی به شرایط سخت محیطی، توسعه باغات بادام در شرایط مناسب و با استفاده از ارقام اصلاح شده می‌تواند نقش سازنده‌ای را در اقتصاد کشور داشته باشد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: تولید 12 هزار و 527تن بادام در استان برآورد شده است.

وی ضمن معرفی شهرستان های برتر تولیدکننده بادام در آذربایجان شرقی اظهار داشت: اسکو و شبستر از توانمندترین تولیدکنندگان بادام در استان محسوب می شوند.

اسکندری تاکید کرد: فقدان صنایع تبدیلی برای محصولات باغی کشورمان باعث کاهش درآمد اقتصادی آنها شده به گونه‌ای که باغداران کمترین سود را از دسترنج تولید می‌برند که این امر در زمینه بادام نیز مستثنی نمانده و صادرات بادام خام و فله‌ای، ارزش افزوده بادام مرغوب ایرانی را بسیار کاهش داده است.
انتهای پیام/ش/ن
برچسب ها: بادام ، کاهش ، اقتصاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.