مدير كل ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري استان زنجان گفت: به منظور جلوگيري از بدعت و حفظ هويت،تعزيه هاي زنجان شناسنامه دار مي شوند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛ به نقل از روابط عمومی ؛مدير كل ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري استان زنجان يكي از بهترين نمايش هاي آييني ايران را تعزيه دانست و گفت: زنجان نيز به دليل نوع اجرا،متن هاي تنظيمي و بكارگيري دستگاه هاي اجرايي متفاوت در هنر تعزيه صاحب سبك است.

رحمتی افزود: با توجه به اينكه هنر نمايشي تعزيه در فهرست آثار جهاني يونسكو ثبت شده است هر آنچه از ملزومات حفظ اين اثر معنويست مشمول هنر تعزيه زنجان نيز مي شود.

وی با تاكيد بر لزوم حفظ هويت اصلي تعزيه اظهار كرد: لازمه جلوگيري از بدعت ها و حفظ اصالت تعزيه شناسايي و ثبت شيوه هاي اجرا،متون نمايشي،دستگاه هاي موسيقي ،اشعار و مكتوبات است كه در پي شناسنامه دار كردن گروه هاي تعزيه انجام خواهد شد.

مدير كل ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري استان زنجان با اشاره به اينكه اداره كل متبوعش از يك ماه پيش نسبت به شناسنامه دار كردن تعزيه هاي استان اقدام كرده است ادامه داد: اين اقدام زمان بر است اما پس از شناسنامه دار شدن گروه هاي تعزيه در راستاي زدودن بدعت ها از اين آيين نمايشي اقدام خواهد شد.

وي با اشاره به اجراي تعزيه هاي متمايزي در سجاس، ارمغانخانه و رجيين خاطر نشان كرد: خوشبختانه تعزيه ارمغانخانه اكنون جايگاه ويژه اي به خود اختصاص داده است و در معرفي ارزش هاي عاشورا در قالب نمايش نقش آفريني مي كند.



انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.