نماینده مردم فلاورجان در صحن علنی گفت: بخش کشاورزی تامین کننده امنیت غذایی کشور و توجه به آن موجب قطع وابستگی به خارج و جلوگیری از تحت فشار قرار دادن ایران توسط غرب است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، سید ناصر موسوی‌ لارگانی نماینده مردم فلاورجان در جلسه علنی امروز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی در جریان طرح سؤال خود از "حمید چیت‌چیان" وزیر نیرو گفت: علت عدم اجرای تعیین تکلیف چاه‌های کشاورزی قدیم فاقد پروانه بهره‌برداری از سوی وزارت نیرو پس از تصویب مجلس و تأیید شورای نگهبان چیست؟

وی افزود:‌ بستر اصلی برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی بخش کشاورزی است، چراکه این بخش تأمین‌کننده امنیت غذایی کشور است و تأمین غذای مردم قطع وابستگی به خارج را به دنبال دارد، دشمن نمی‌تواند ما را تحت فشار قرار دهد و بگوید همه گزینه‌ها روی میز است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اگر تحریم‌ها در مورد قطعات و ماشین‌آلات سال‌ها ادامه پیدا کند، قطعا اگر ما امنیت غذایی داشته باشیم با مشکلی مواجه نمی‌شویم، اما اگر ما از نظر امنیت غذایی با چالش و مشکل روبه‌رو شویم تحریم‌ را در حد یک سال و دو سال هم نمی‌توانیم تحمل کنیم، عدم وابستگی غذایی به خارج از کشور سبب می‌شود تا در مجامع بین‌المللی ما بتوانیم بر مواضع خود ایستادگی داشته باشیم.

وی ادامه داد: در جلسات 1+5 اگر مشکل امنیت غذایی نداشته باشیم، می‌توانیم به جد بر مواضع خود ایستادگی کنیم، از این رو باید برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه انجام شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: آب‌های زیرزمینی کشور سال‌هاست به صورت بی‌رویه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و ما با کاهش میزان این آب‌ها روبه‌رو هستیم و بی‌توجهی به قوانین در این زمینه سبب شد تا آب در 15 سال‌ اخیر در هر سال نیم متر و در برخی از بخش‌ها در حد یک متر کاهش پیدا کند.

موسی‌لارگانی با بیان اینکه بارها گفته شده که جنگ آینده بر سر آب است و جنگ بر سر نفت در منطقه به جنگ بر سر آب تبدیل خواهد شد تاکید کرد: آب‌های زیرزمینی کشور سال‌هاست به صورت بی‌رویه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و ما با کاهش میزان این آب‌ها روبه‌رو هستیم و بی‌توجهی به قوانین در این زمینه سبب شد تا آب در 15 سال‌ اخیر در هر سال نیم متر و در برخی از بخش‌ها در حد یک متر کاهش پیدا کند.

موسوی لارگانی نماینده فلاورجان در پاسخ به وزیر گفت: دو تا سوال بود که انتظار می‌رفت که سوال‌ها جدا جدا مطرح شود، اما دو سوال را در یک روز پرسیده شد که من اول لازم می‌دانم ماده واحده‌ای را که طبق آن تعیین تکلیف چاه‌های قدیمی در سال ۸۹ مصوب شده است، خدمت نمایندگان مجلس قرائت کنم.  
 
عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی تصریح کرد: ماده واحده وزارت نیرو موظف است ضمن اطلاع رسانی فراگیر و موثر به ذی نفعان طی دو سال تمام پس از ابلاغ این قانون برای کلیه چاه‌های آب کشاورزی فعال و دارای پروانه و کلیه دشت‌های کشور که قبل از پایان سال ۸۵ هجری شمسی توسط وزارت نیرو و دستگاه‌های تابعه استانی شناسایی شده باشد و براساس ظرفیت آبی دشت مترقب و با رعایت حریم چاه‌های مجاز و عدم اضرار به دیگران و عموم مشروط به آبیاری تحت فشار توسط متقاضی پروانه بهره برداری صادر نماید.  
 
وی در توضیح تبصره ۱ افزود: به منظور صیانت از سفره آبهای زیرزمینی وزارت نیرو مکلف است با تامین هزینه از سوی مالکان چاه‌ها حداکثر طی دو سال پس از تصویب این قانون نسبت به نصب کنتورهای هوشمند برای تامین تجمیع در کلیه چاه‌های کشاورزی اقدام نماید.  
 
نماینده فلاورجان در تشریح تبصره ۲بیان داشت: وزارت نیرو مکلف است ظرف مدت ۵ سال پس از تصویب این قانون از محل منابع صرفه جویی سوخت‌های فسیلی ناشی از اجرای این قانون به منظور برقی کردن کلیه چاه‌های آبهای کشاورزی اقدام نماید، که البته تبصره ۳ و ۴ و ۵ هم داریم که به دلیل کمبود وقت از بیان آن امتناع می‌کنم.  
 
موسوی لارگانی اظهار داشت: سوالی که مطرح شده و ماههاست از طرح این سوال می‌گذرد، علت عدم اجرای تعیین تکلیف چاه‌های کشاورزی فاقد پروانه بهره برداری از سوی وزارت نیرو پس از تصویب مجلس و تائید شورای نگهبان چه کسی است و علت بی‌توجهی به قانون مصوب نمایندگان ملت از سوی وزارت نیرو کیست؟  
 
وی ادامه داد: بستر اصلی برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی که باید دولت بر روی آن برنامه ریزی کند، بخش کشاورزی است و دلیل آن این است که این بخش تامین کننده امنیت غذایی کشور است و تامین غذای مردم قطع وابستگی به خارج یعنی ما وابستگی‌هایمان کمتر شده که باعث می‌شود که آن‌ها نتوانند ما را تحت فشار قرار داده و بگویند همه گزینه‌ها بر روی میز است.  
 
عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی گفت: ما اگر سال‌ها تحریم ادامه پیدا کند و به ما قطعات و ماشین آلات ندهند، قطعا اگر ما امنیت غذایی داشته باشیم مشکلی برایمان پیش نمی‌آید، اما اگر از نظر امنیت غذایی با چالش روبرو شویم، تحریم را یکسال و دو سال نیز قطعا نمی‌توانیم تحمل کنیم و نیاز است که یک برنامه ریزی بهتری در بخش کشاورزی انجام شود، هرچه در بخش کشاورزی کمک بیشتری شود، در اصل به بخش اقتصاد مقاومتی کمک می‌شود.  
 
نماینده فلاورجان افزود: یکی دو سال است مقام معظم رهبری مکررا در رابطه با اقتصاد مقاومتی اشاره و دستور فرموده‌اند و لذا می‌تواند به اقتصاد مقاومتی کمک کرده و اثرات بسیار شگرفی در زندگی مردم بگذارد و عدم وابستگی غذایی به خارج از کشور باعث می‌شود در مجامع بین المللی روی مواضع خودمان بایستیم و اگر ما در جلساتی که ۱+۵ برگزار می‌کند، ما از نظر امنیت غذایی مشکل نداشته باشیم، می‌توانیم به جد بر روی مواضع خود بایستیم.  
 
موسوی لارگانی بیان داشت: آبهای زیرزمینی کشور سالهاست به صورت بی‌رویه مورد بهره برداری قرار می‌گیرد و ما با کاهش میزان این آب‌ها به صورت جدی مواجه هستیم و این آب‌ها سرمایه‌ای بین نسلی است و نسل‌های آینده ما نیز باید از آن استفاده کنند، اما متاسفانه بی‌توجهی به این قوانین باعث شده سطح آب در سالهای اخیر یعنی در ۱۵ سال گذشته هرسال حداقل نیم متر و یا حتی در بعضی مناطق بالای ۱ متر سطح آب پایین رود، چه برنامه ریزی وزارت نیرو برای کاهش این سطح آب که باید نسل آینده ما نیز از آن استفاده کنند و گفته شده است که در آینده جنگ بر سر آب خواهد بود و اگر امروز می‌بینیم معضلاتی در سراسر کشورهای منطقه و حتی دنیا بر سر نفت وجود دارد، اما در آینده مشکلات بر سر آب خواهد بود و استفاده‌های بی‌رویه باعث می‌شود این مشکلات تشدید شود.  
 
وی تصریح کرد: در سال ۵۲ تعداد چاه‌های کشور ۴۰ هزار حلقه بوده است، اما در سال ۹۲ به ۷۸۰ هزار حلقه چاه رسیده است، یعنی بیش از ۲۰ برابر شده است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی بیان داشت: دلیل این افزایش چاه‌ها عدم برنامه ریزی وزارت نیرو است. ما بار‌ها برای استان اصفهان، شهرستان فلاورجان و خمینی شهر، مبارکه و همچنین شرق اصفهان از مسئولین درخواست کردیم که برای این مناطق آب تامین کنیم و اگر تعداد حلقه‌های چاه آب زیاد شده است، باید بیایید چندتا چاه حفر کنید و چاهی که آب خوبی داشته باشد را وزارت نیرو آن را مدیریت کرده تا مشکلات مردم حل شود.  
 
نماینده فلاورجان در ادامه تصریح کرد: اینکه بیاییم مدام از خشکسالی گله‌مند باشیم کار درستی نیست و باید براساس شرایط موجود آب به شکل موجود به صورت صحیح و بهینه برنامه ریزی شود، در سال گذشته نمایندگان مجلس براساس نیاز کشور این قانون را تصویب کردند و درخواست کردند از وزارت نیرو که متاسفانه آن جدیت و مدیریتی که باید در وزارت نیرو باشد وجود ندارد و اکنون بسیاری از فرمایشات وزیر نیرو با جستجو در آرشیو مذاکرات مجلس می‌بینیم که همین صحبت‌ها را فتاح نیز چنین قول‌هایی را به نمایندگان داده است.  
 
وی در ادامه افزود: وزیر بعدی نیز آمده چنین قول‌هایی را داده اما قول‌ها که برای مردم آب نمی‌شود و مشکلات کشاورزی کشور را حل نمی‌کند، لذا فراموش نمی‌کنم که‌‌ همان موقع که در حال تصویب این قانون بودیم، دهقان عضو هیئت رئیسه مجلس گفتند که وزارت نیرو استاد معطل کردن اینگونه قوانین است و مطمئن باشید که وزارت نیرو آنقدر معطل می‌کند که این مدت ۲ سال نیز بگذرد و هیچ گونه پروانه‌ای صادر نکند و اکنون نیز متاسفانه تعلل‌هایی که وزارت نیرو داشته است، در دولت نهم و دهم و همچنین در زمان چیت چیان باعث شده است که قانون معطل بماند.  
 
موسوی لارگانی گفت: البته در رابطه با سوال اول مطالبی باقی مانده که بعد از فرمایشات وزیر توضیح خواهم داد، اما در رابطه با سوال دوم چند نکته را باید بگویم، زیرا سوال دوم در رابطه با علت عدم ارائه راهکارهای عملی برای حل مشکل خشکسالی در کشور و به ویژه در فلات مرکزی توسط وزارت نیرو چیست و همچنین علل عدم رعایت مواد ۳۶ و ۴۴ قانون توزیع عادلانه‌ آب چیست، چرا حق آب رسمی آب کشاورزان رعایت نمی‌شود؟  
 
عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی افزود: از سال ۷۹ به تدریج با خشکسالی مواجه شده‌ایم، به ویژه در فلات مرکزی نمود بیشتری را خشکسالی داشت که این موضوع در حال حاضر چند سالی است بحرانی شده و منجر به معضلات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، در بسیاری از استان‌ها شده است و عدم برنامه ریزی مناسب وزارت نیرو برای حل این معضل مهم و تخصیص نامناسب و غلط منابع آبی کشور و عدم رعایت اجرای اصل ۳۶ و ۴۴ قانون توزیع آب و بی‌برنامگی وزارت نیرو در توزیع و بازیافت آبهای سطحی و فاضلاب در سطح کشور و همچنین عدم پرداخت خسارت‌های ناشی از خشکسالی به کشاورزان و باغداران، صدور مجوزهای جدید برای بهره برداری و برداشت از آب در نقاط مختلف کشور در زمان خشکسالی به صورت غیرقانونی و عدم توجه به معیشت کشاورزان و ده‌ها موضوع دیگر سوالات روزمره مردم کشور است که بنده به عنوان نماینده مردم هیچ پاسخ قانع کننده‌ای برای این سوالات ندارم.  
 
نماینده فلاورجان بیان داشت:‌ای کاش چیت چیان و زیرمجموعه‌شان به عنوان یکی از مسئولین و مسببین این اتفاقات پاسخ مناسبی برای این پرسش‌ها داشته باشند، بنابر آئین نامه اجرایی قانون ۱۸ توزیع اب مصوب ۱۳۶۳ مجلس اولویت مصارف آب را به موارد ذیل اختصاص داده شد.  
 
وی در ادامه افزود: الف) آب شرب، ب) باغهای موجود، ج) آب کشاورزی و دامپروری، د) آب مصارف صنعتی و ه) سایر مصارف
 
موسوی لارگانی خطاب به چیت چیان گفت: اولویت دومی که برای آب گفته شد، حفظ باغات است. شما بگویید برای حفظ باغات فلاورجان، خمینی شهر و شهرستان‌های دیگری که در استان اصفهان است، چه کاری انجام داده‌اید و همچنین در مورد باغاتی که در استانهای دیگر است، مثل آذربایجان غربی که کشاورزان مشکلات بسیاری دارند، چگونه می‌خواهید حل کنید؟  
 
عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی گفت: دریاچه ارومیه و تالاب‌های دیگری که رو به خشک شدن و نابود شدن است و تالاب‌هایی که مسائل زیست محیطی آن باعث می‌شود سلامتی مردم به مخاطره بیفتد، شما چه برنامه ریزی کرده‌اید و همچنین تالاب گاوخونی که یک تالاب بین المللی است و نیاز تمام کشور به این تالاب است و تهدید آن تنها برای اصفهان نیست، بلکه برای بسیاری از استانهای دیگر است و گرد و غبار و نمکی که از تالاب گاوخونی بلند می‌شود، سلامت همه مردم را به خطر می‌اندازد، شما برای این خشکسالی چه فکری کرده‌اید؟  
 
نماینده فلاورجان ادامه داد: اکنون مردم شاهین شهر سالهاست پول داده و آب خریده‌اند و اگر شما توان تامین آب این مردم را نداشتید، چرا از آن‌ها پول گرفته‌اید و چرا آن‌ها را به مخاطره انداخته‌اید؟ مردم شهر اصفهان قبل از انقلاب پول داده و آب خریده‌اند و حق آبه دارند، پس چرا الان ۷ سال است به کشاورزان غرب اصفهان چه مقدار داده‌اید؟  
 
وی اظهار داشت: اینکه می‌گویید در رابطه با باروری ابر‌ها چنان کرده‌ایم و اکنون آنلاین و آماده هستیم، اکنون ما یک قدم نیز از شما ندیده‌ایم و در بحث بارانزایی جلسات متعددی را در وزارت نیرو و شهر اصفهان داشته‌ایم، اما شما بگویید چه قدمهایی را تاکنون برداشته‌اید که جوابگوی خواسته‌های به حق ملت شریف ایران باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار