واکنش التهابي ميتواند درد و اختلال ايجاد کند و حتي به بيماريهاي مزمن و خطرناک منجر شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه خراسان؛ براي درک بهتر تاثير التهاب در بدن، ابتدا لازم است بدانيم که «چه چيزي باعث التهاب ميشود؟» التهاب در واقع واکنش سيستم ايمني بدن است. سيستم ايمني از ميلياردها سلول تشکيل شده است که از بدن در برابر باکتريها و ويروسها محافظت مي کند.
هنگامي که لثه متورم داريد يا قسمت بريدگي قرمز و گرم شده، اين امر نشاندهنده فعاليت سيستم ايمني براي دفع آسيب است. واکنش التهابي ميتواند درد و اختلال ايجاد کند و حتي به بيماريهاي مزمن و خطرناک منجر شود.



به عنوان مثال، اگر سيستم ايمني به ماده بيخطري مانند گرده يا گرد و خاک واکنش نشان دهد، يک واکنش حساسيت زا همراه با علايمي از جمله خارش و آب ريزش از چشم و گرفتگي بيني ايجاد خواهد کرد. خطرناکتر اين است که هنگامي که سيستم دفاعي بدن، خاموش است شايد بدون علامت باشد برخلاف يک واکنش حساسيتزا، شايد متوجه اين واکنش التهابي نشويد اما آسيبهايي که ايجاد مي کند به بروز ديابت، افسردگي، فشارخون بالا، حمله قلبي، سکته، سرطان، بيماري آلزايمر و ... منجر مي شود.
از زمان کشف آنتي بيوتيک و اجراي واکسيناسيون، با کاهش چشمگير بيماريهاي عفوني و طول عمر مواجه شدهايم. با اين حال سيستم ايمني براي واکنش التهابي هدفهاي ديگري پيدا کرده است و ميتواند به مواد شيميايي و پروتئينهاي موجود در غذا، هوا و حتي بافتهاي بدن واکنش نشان دهد.

مواردي که التهاب را تحريک مي کند

* مشروبات الکلي * رنگهاي مصنوعي خوراکي و طعم دهنده * باکتري

* موادشيميايي * لبنيات *دارو * ورزش (افراط در ورزش يا ورزش نکردن) * چربيها (برخي چربيها درمان ميکند و برخي ضرر ميرساند)* انسولين (اگرچه بدن براي پردازش قند به انسولين نياز دارد اما زيادي آن نيز ميتواند به سلولها آسيب برساند.) * مواد نگه دارنده (مواد نگه دارنده مصنوعي ميتواند آسيب رسان باشد درحالي که مواد نگه دارنده گياهي مانند برگ کاري که براي حفظ غذا در هند استفاده ميشود، در دوز پايين مفيد است.) * استرس؛ ۲ نوع استرس وجود دارد.

استرس خوب که به عنوان مثال هنگام گرفتن دوش با آب خنک، انجام ورزشهاي مفيد و قرارگرفتن محدود در برابر آنتي اکسيدانها ايجاد مي شود و استرس هاي مضر که براثر کمبود خواب، ورزش بيش از حد يا کم تحرکي و مصرف غذاهاي فرآوري شده به وجود مي آيد.

راههاي کاهش التهاب

* مصرف کافي ويتامين D. يکي از عملکردهاي اين ويتامين ايجاد تعادل در عملکرد سيستم ايمني بدن است.

*با ترکيب گياهي با التهاب مقابله کنيد. گياهان حاوي ترکيبات ضد التهابي شامل زردچوبه، چاي سبز، ريحان، زنجبيل، پياز، سير و سويا است.

* ورزشهاي منظم هوازي انجام دهيد. انجام ورزشهاي متعادل هوازي فوايد متعددي دارد از جمله اين که داراي تاثير ضد التهابي است.

* وزن کم کنيد. کيتوکينز (Cytokines) ماده شيميايي که التهاب ايجاد ميکند از سلولهاي چربي رها ميشود. با کم کردن وزن يا حفظ وزن سالم، ميتوانيد از بدن خود در برابر التهاب محافظت کنيد.

*ورزشهاي تنفسي انجام دهيد؛ نفسهاي آرام و هماهنگ سيستم ايمني بدن را تقويت ميکند و استرس را که علت عمده التهاب است نيز کاهش ميدهد.

* از مصرف غذاهاي التهابزا مانند قند و چربيهاي اشباع شده موجود در گوشتهاي چرب پرهيز کنيد. ميزان مصرف ماهي را که ضدالتهابي است، افزايش دهيد.

*خواب کافي داشته باشيد. بسياري از مشکلات مربوط به خواب را ميتوان با اتخاذ مهارتهاي خواب بهبود داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.