دادگاه استیناف "افغانستان" ضمن مسدودسازی حساب 2 متهم اصلی پرونده کابل بانک، آنان را به 10 سال حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، «شیرخان فرنود» رئیس پیشین کابل بانک و «خلیل‌الله فیروزی» رئیس پیشین هیئت عامل این بانک هر کدام به 10 سال حبس و پرداخت جریمه نقدی محکوم شدند.
 
این حکم روز گذشته توسط دادگاه استیناف کابل در نتیجه هشدار و ضرب‌الاجل شش هفته‌‏ای رئیس جمهور افغانستان صادر گردید، هرچند این حکم نهایی نیست و متهمان حق اعتراض و فرجام‌خواهی را دارند.
 
بر اساس حکم این دادگاه فرنود رئیس پیشین این بانک به جرم پولشویی و اختلاس به 10 سال زندان و پرداخت 237 میلیون دلار پول اختلاس شده و 96 میلیون دلار سود این پول محکوم شد که قاضی او را ملزم به پرداخت 334 میلیون دلار کرد.
 
خلیل‌الله فیروزی، رئیس پیشین هیئت عامل کابل بانک نیز به جرم پولشویی و اختلاس به 10 سال زندان محکوم شده و باید 137 میلیون دلار پول اختلاس شده و مبلغ 59 میلیون دلار سود آن را که در مجموع 196 میلیون دلار می‌شود پرداخت کند.
 
رئیس پیشین کابل بانک «محمود کرزی»، برادر حامد کرزی رئیس جمهوری پیشین افغانستان، «عمر زاخیلوال»، سرپرست وزارت دارایی افغانستان و مشاور ارشد اقتصادی اشرف غنی، «خان افضل هده وال»، معاون بانک مرکزی افغانستان و «حاجی دین محمد»، والی سابق کابل را به عنوان افرادی که در این اختلاس دست داشته‌اند، معرفی کرد.
 
عمرزاخیلوال سرپرست وزارت دارایی افغانستان دست داشتن در اختلاس پرونده کابل‎بانک را رد کرده و گفته است: تمام مدارک و شواهد در مورد مجرمان موجود است.
 
وزارت کشور افغانستان نیز امروز با انتشار اطلاعیه‏‌ای اعلام کرد: 5 نفر از متهمان دیگر این بانک را دستگیر و به دادستانی افغانستان تحویل داده است.
 
پرونده کابل بانک یکی از بزرگترین و جنجالی‌ترین پرونده‌های مالی افغانستان است که رئیس جمهور جدید این کشور دستور رسیدگی به آن را در اولین روزهای آغاز به کار دولت وحدت ملی صادر کرد.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.