کرباسیان:

دانش ساخت کارخانه طلای زره شوران کاملا ايرانی است

رئيس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنايع معدنی ايران گفت: دانش به کار رفته در ساخت کارخانه طلای زره شوران کاملا ايرانی است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شاتا، مهدي کرباسيان در آيين بهره برداري از اين مجتمع بزرگ توليدي که با حضور اسحاق جهانگيري معاون اول رييس جمهوري برگزار شد، افزود: اين کارخانه در نوع خود نخستين کارخانه بومي بزرگ مقياس جهان با روش منحصر بفرد توليد طلاي کشور به شمار مي رود. 

کرباسيان از اين کارخانه به عنوان بزرگترين واحد فرآوري در خاورميانه ياد کرد و گفت: روش به کار گرفته شده در فرآوري طلا در اين مجتمع با روش شيميايي انجام مي گيرد که  در يک شرکت ايراني ابداع شده و به ثبت رسيده است. 

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت يادآور شد: بهره گيري از روش فرآوري ايراني، موجب صرف جويي در هزينه و اجراي طرح با يک سوم قيمت معمول در روش هاي مطرح دنيا شده است. 

وي افزود: استفاده از اين روش در حالي در معدن زره شوران با همکاري توسط کارشناسان کشورمان عملياتي شد که استفاده از روش «پي. ا. ايکس(pox)» در شرايط تحريم غيرممکن بود. 

کرباسيان با بيان اينکه 70 درصد از تجهيزات به کار گرفته شده در اين واحد توليدي در داخل کشور است، يادآور شد: عمليات اکتشاف در اين معدن در سال 76 آغاز و در ابتداي اکتشاف ذخيره 56 تن شناسايي شد که اين ميزان ذخاير هم اکنون به 11 تن رسيده است و پيش بيني مي شود در آينده اي نزديک با 10 هزار متر حفاري که در دست اجراست، ميزان اکتشاف به 200 تن افزايش يابد. 

کرباسيان با اشاره به اجراي طرح توسعه کارخانه زره شوران اضافه کرد: تا دو ماه آينده مطالعات طرح توسعه اين مجتمع به پايان مي رسد و پيش بيني مي شود با اجراي طرح توسعه آن ظرفيت کارخانه طلاي زره شوران به دو برابر (شش تن طلا، 2.5 تن نقره و يک تن جيوه) افزايش پيدا کند. 

وي ادامه داد: در زمينه فرآوري طلا در اين کارخانه تمامي ملاحظات زيست محيطي به طور کامل لحاظ شده است و از نظر زيست محيطي مجوزهاي لازم اخذ شده و هيچگونه مشکلي در اين زمينه وجود ندارد. 

کرباسيان يادآور شد: اجراي چنين طرح هايي با ريسک همراه بوده و ورود بخش خصوصي براي اجراي چنين طرح هايي بسيار سخت است و بنابراين دولت در اين زمينه بايد وارد عمل شود و در چند سال اخير توجه دولت به توسعه سازمان هايي چون سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران مطلوب بوده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار