کارشناس سیاسی تصریح کرد غرب نباید برنامه موشکی و هسته ای ایران را به هم گره بزند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی، دکتر باقرزاده استاد علوم سیاسی در دانشگاه کالیفرنیا در گفتگو با این شبکه از شهر ایروین آمریکا گفت: گفتگوهای هسته ای بین ایران و گروه پنج به علاوه یک همچنان ادامه دارد. نتیجه این گفتگوها باید برداشته شدن تحریمهای ایران باشد. اما شورای امنیت سازمان ملل متحد و آمریکا، موضوع موشکی را نیز به برنامه هسته ای ایران گره زده اند. به همین علت، گفتگوهای هسته ای به حوزه ای فراتر از مسئله هسته ای کشانده می‌شود. اما واقعیت این است که برنامه موشکی به حوزه دفاعی ایران مربوط است و به موضوع هسته ای ارتباطی ندارد. امیدوارم گروه پنج به علاوه یک بر موضوع موشکی در گفتگوهای هسته ای تاکیدی نداشته باشد. 

وی افزود: یکی از مشکلات دیگر در گفتگوهای هسته ای جاری، نحوه برداشته شدن تحریمها است. گروه پنج به علاوه یک می گوید برداشته شدن این تحریمها باید به صورت تدریجی و بر اساس عملکرد ایران باشد اما طرف ایرانی می گوید این کار باید به یکباره انجام و همه تحریمها برداشته شود. تعداد سانتریفیوژها نیز از دیگر اختلافهای جاری در گفتگوهای هسته ای است.

وی در ادامه افزود: برداشته شدن تحریمهای یکجانبه آمریکا بسیار دشوار است زیرا باید کنگره آمریکا با دولت برای این منظور همراهی کند و با توجه به تغییر ترکیب کنگره و قدرت گرفتن جمهوری خواهان، این کار برای دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا بسیار دشوار خواهد بود. دسته دیگر تحریمها به تحریمهای بین المللی مربوط است که شورای امنیت سازمان ملل متحد اعمال کرده است. برداشته شدن این تحریمها مستلزم تعامل با چین و روسیه و اروپایی ها و آمریکا است. اگر دسته دوم تحریمها نیز برداشته نشود، چگونه می توان به توافق نهایی رسید؟



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار