کشورهای مرتجع عربی و ترکیه در چند سال گذشته این تصور را داشتند که طی یک حرکت سریع می‌تواند جغرافیای منطقه را تغییر دهد، اقدامی که آمریکایی‌ها نتوانستند با لشکرکشی واقعیت بخشند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران "جواد منصوری" کارشناس سیاست خارجی طی یادداشتی بررسی اظهارات هنری کسینجر در مصاحبه با روزنامه اشپیکل مبنی بر اینکه شعار سرنگونی بشاراسد یک شعار اشتباه بود پرداخت.  
 
متن یادداشت به شرح زیر است:  

کشورهای مرتجع عربی و ترکیه در چند سال گذشته این تصور را داشتند که طی یک حرکت سریع می‌توانند جغرافیای منطقه را تغییر دهند اقدامی که آمریکایی‌ها نتوانستند با لشکرکشی واقعیت بخشند.  
 
از طرف دیگر بین ترکیه و عربستان بر سر اینکه در آینده کدام یک قدرت منطقه خواهد بود رقابت وجود داشته که در یک جبهه ترکیه و قطر و در جبهه دیگر عربستان و مصر قرار دارد.  
 
در طرح سرنگونی دولت بشاراسد ایده اصلی کار از سوی رژیم صهیونیستی بود و عملیات پشتیبانی، آموزش و تجهیزات بر عهده ترکیه قرار داشت همچنین حمایت‌های سیاسی و اطلاعاتی از سوی عربستان تأمین می‌شد.  

فعالیت‌های این جریان با وجود دفاع مردمی و ارتش سوریه و سه سال به طول انجامیدن آن با شکست مواجه شد در نتیجه این مجموعه با فکر اینکه اگر جنگ را به عراق بکشاند برنده خواهد شد داعش را وارد این کشور کرد که دیدیم در این زمینه هم شکست خوردند.  
 
این حرکت باعث شد در منطقه نسبت به این دولت‌های طراح عملیات سوء ظن شدید و مخالفت بوجود بیاید.  

همچنین از پیامدهای این کشورهای حامی تروریسم می‌توان به حرکت‌های ضد دولتی علیه عربستان و قطر اشاره کرد و این روزها در رسانه‌ها بازتاب‌هایی از صحبت‌های سرنگونی عربستان و زمزمه کودتا در قطر را می‌بینیم.

 نکته قابل توجه این است که این حرکت‌ها نشان از نارضایتی آمریکا دارد چرا که آنها با قول و اطمینان این دولت‌ها وارد عملیات شدند از  طرف دیگر ممکن است در فرصت‌هایی آمریکا از این دولت‌ها انتقام بگیرد و اکنون آمریکا در رابطه با امنیت رژیم صهیونیستی دچار یک بحران شدید شده است.  
 
در نتیجه در داخل آمریکا با وجود شکست‌هایی که در منطقه برای سیاست‌های آنان رقم خورده است و روی کارآمدن جمهوری خواهان مشکلاتی ایجاد خواهد شد و این مطلب به صراحت گفته شده که حمایت از تروریست‌ها و ساختن آنها منجر به زیان غرب شده است.
 
فرید زکریا در مصاحبه‌ای اعلام کرد که در چند سال گذشته مردم گرایش بیشتری به اسلام پیدا کرده‌اند که خارج از تصور ما بود چرا که اقدامات غرب منجر به نتیجه معکوس شده است و اظهارات کسینجر بیان دیگری از دیدگاه دولت آمریکا است.

انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار