کنعانی گفت: مدیرت کلان خوردگی در صنعت نفت هنوز در کشور جا نیفتاده، برای کاهش خوردگی در صنعت نفت بایستی بحث‌های کلانی صورت گیرد تا این تکنیک‌های جدید در کشور نهادیه شود.

ناصر کنعانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ در رابطه با خوردگی در تاسیسات صنعت نفت اظهار داشت: دو نکته اساسی مهم‌ در این موضوع وجود دارد که می توان با شناخت مکانیزم ها و انواع آن با  خوردگی مبارزه کرد.
 
وی تصریح کرد: دانش های مختلفی باهم همکاری ‌می کنند اما جمع‌آوری تمام نیروها و دانش‌ها آسان‌ نیست، دوم اینکه هیچ وقت نمی توان خوردگی را پیش بینی کرد در این مقوله رطوبت هوا و سایر موضوعات تاثیر گذار است.
 
کنعانی با تاکید براینکه بایستی در این صنعت دانش ارتقا پیدا کند افزود: شناخت روابط مشترک مهم‌ترین موضوع  است که باید به آن توجه شود تا خوردگی را به یکی از پیچیده ترین دانش تبدیل کرد.
 
وی تصریح کرد: باید اصلاحاتی در ساختار این صنعت صورت گیرد زمانی که ساختار با اشتباهاتی مواجه باشد نمی توان همه اجزا را به همدیگر متصل کرد چرا که تمام دانش‌ها از بین می رود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: بحث مدیرت کلان خوردگی در صنعت نفت هنوز در کشور جا نیفتاده در این زمینه باید توجه ویژه‌ای صورت گیرد درغیر این صورت موضوع خوردگی در صنعت نفت مغفول خواهد ماند.
 
کنعانی گفت: ما هنوز احساس نمی کنیم خوردگی چه مسله پیچیده و مهم است در جامعه اصلا واژه خوردگی قابل فهم نیست و معنا ندارد به همین منظور تمام بنیاد و نهادهای مختلف دید روشنی از این صنعت ندارند که با آن مبارزه کنند.  
 
وی تصریح کرد: ارگان‌های مختلف نظام باید با سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلان این صنعت را دریابد.
 
کنعانی با اشاره به اینکه تکنیک‌های نوینی در عرصه خوردگی وارد کشور می‌شود گفت: برای کاهش خوردگی در صنعت نفت نیاز است بحث‌های کلانی صورت گیرد تا این تکنیک‌های جدید در کشور بهینه و نهادیه شود.
 
افزود: مدیریت خوردگی از 12 سال پیش در کشور شروع شده و با دست‌اندازهای مختلفی روبروست بنابراین برای گذر از این محدوده مسئولان وزارت نفت برنامه‌های ویژه‌ای را اجرا می‌کنند آنچه که در حال حاضر در این صنعت نیاز داریم مدیریت خوردگی و هدایت مهندسی است.
 
 وی تاکید کرد: باتوجه به سرمايه گذاري كلان در صنعت نفت كشور كه از حدود يكصد سال پيش تاكنون صورت گرفته و گسترش روزافزون تأسيسات و واحدهاي عملياتي اعم از صنايع بالادستي و پايين دستي آن، اهميت كنترل و كاهش خسارات و هزينه هاي جاني، مالي و زيست محيطي ناشي از خوردگي و در نهايت لزوم استقرار نظام مديريت خوردگي را كاملا آشكار نموده است.

استاد دانشگاه فنی برلین با تأکید بر اینکه شاهد 4.5درصد هزینه ناشی از خوردگی در کشور روبرو هستیم گفت: باید روش‌های مختلفی را برای کاهش و کنترل خوردگی در عرصه‌های مختلف از جمله نفت و گاز و پتروشیمی در نظر بگیریم که این امر نیازمند شناخت دقیق و علت‌ها و مکانیزم‌های پدیده خوردگی است.
 
وی بررسی و حل مسائل مشکلات کلان خوردگی در صنعت نفت را نیازمند رویکرد برنامه با محوریت توسعه دانش و فناوری خواند و افزود: باید راه‌حل‌های علمی و منطقی جهت کاهش خسارات در نظر گرفته شود همچنین با کاهش تعمیرات برنامه‌ریزی شده در این صنعت هزینه‌های عملیاتی و شناخت بیشتر و پیروی قانونی از خط مشی این صنعت را از عوامل مؤثر برای کاهش حوادث ناگوار جانی و همچنین هزینه ناشی از منابع مالی عنوان کرد.
 
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون ایران از نظر دانش فنی در این صنعت پیشرفت قابل توجهی کرده و می تواند با بکارگیری این دانش جلوی بسیاری از ضررها را بگیرد. چرا که در حال حاضرهزینه زیادی صرف بازسازی خوردگی در پالایشگاهها و پتروشیمی می شود.
 
کنعانی یادآور شد: دستیابی به دانش و توانمندی علمی مورد نیاز در زمینه خوردگی و ایجاد دستورالعمل‌ها و استانداردهای خوردگی در صنعت نفت باید بازنگری شود تا بتوانیم از عوارض ناشی از صنعت نفت جلوگیری شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار