عضو کمیسیون نظارت حقوقی شورای اسلامی شهر تهران گفت: واگذاری نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران پیش از بهره برداری آن به ضرر شهرداری خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، ، در بررسی لایحه مجوز تاسیس شرکت ‌ بهره برداری نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران اعضای شورا به بیان نظرات خود در این رابطه پرداختند.
 
محسن پیر هادی عضو کمیسیون نظارت حقوقی شورای شهر با عنوان اینکه نمایشگاه بین‌المللی تهران از کارکرد ملی و بین المللی برخوردار است، افزود: سهم دولت باید در اجرای این پروژه لحاظ شود.
 
وی با اشاره به اینکه این پروژه به جهت اجرای آن در مراحل اولیه  هنوز به قیمت نرسیده است، تاکید کرد: بهتر است فروش پروژه پس از بهره برداری از آن صورت پذیرد چرا که واگذاری پیش از بهره برداری به ضرر شهرداری خواهد بود.
 
وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه شهرداری تهران از لحاظ نیروی انسانی کاملا تامین است، بهتر است پرسنل مورد نیاز این شرکت از طریق منابع انسانی خود شهرداری جذب  شودند.

رضا تقی‌پور سخنگوی شورای شهر با بیان اینکه با توجه به مختل‌ شدن زندگی شهروندان به جهت برگزاری نمایشگاه‌های متعدد، جا به جایی نمایشگاه بین‌المللی تهران یک ضرورت است، افزود:در رابطه با این جابه‌جایی تصمیماتی اتخاذ شده که باید سریع‌تر عملی شود.
 
وی به پیشنهادی جهت واگذاری زمین این نمایشگاه  اشاره و اظهار داشت: با توجه به اینکه این پروژه هنوز به مرحله اجرا نرسیده است  واگذاری می‌تواند پس از بهره برداری و از طریق بورس و فرا بورس صورت پذیرد.

 وی ادامه داد: شهرداری می‌تواند پس از تکمیل و شروع به کار نمایشگاه حداکثر تا 49 درصد از سهام شرکت را از طریق بورس و فرابورس به متقاضیان واگذار کند.
 
سخنگوی شورای شهر با تاکید بر اینکه اقدام این عمل اطمینان اعضا نسبت به فروش اموال دارایی شهرداری به قیمت روز را افزایش خواهد داد، خاطر نشان کرد: عملی کردن این امر سبب افزایش شفافیت خواهد شد.
 
سرخو عضو کمیسیون عمران وحمل و نقل شورای شهر در مخالفت با نظرات تقی‌پور با بیان اینکه پروژه‌های متعددی توسط شهرداری تهران به اجرا می‌رسد اظهار داشت: نمی‌توان انتظار داشت که برای هر پروژه یک شرکت تعریف شود چرا که این امر تنها به معنای تحمیل هزینه‌ی چند میلیاردی به شهرداری است.
 
حکیمی‌ پور نیز  ضمن موافقت با پیشنهاد تقی‌پور تصریح کرد: قطعا پیشنهاد ارائه شده توسط آقای تقی‌پور به صلاح بیت‌المال و شهرداری خواهد بود اما باید نحوه‌واگذاری شفاف و دقیق باشد.
 
غلامرضا‌ انصاری عضو دیگر شورای شهر با بیان اینکه کار نمایشگاه حاکمیتی‌ است و دولت باید نقش اساسی در اجرای آن ایفا نماید اظهار داشت: پس از ثبت شرکت باید مداخله آن صورت پذیرد ضمن اینکه در صورت ذینفع بودن آن حتما در واگذاری و ارجاع به نمایشگاه  کمک جدی خواهیم نمود.
 
حافظی رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مطابق تبصره 2 مصوبه قدیم شورا، شورا از نظر ساخت و اجرا، نظارت و مدیریت از طریق سرمایه‌گذاری داخلی، خصوصی و خارجی می‌تواند مداخله کند، افزود: حدود 700 میلیارد تومان جهت زیر ساخت این نمایشگاه اختصاص یافته است که با پیش‌بینی‌های صورت پذیرفته شده735 میلیارد دیگر نیز در سال‌های آینده به ساخت آن اختصاص خواهد یافت که البته مطابق مصوبه قبل شورا این موضوع باید با واگذاری به بخش خصوصی اجرا شود.
 
وی با تاکید بر اینکه واگذاری تنها سبب ایجاد واسطه و دلال در این راستا خواهد شد اظهار داشت: معاونت خدمات شهری، شهرداری تهران می‌تواند بهره برداری این پروژه را بر عهده بگیرد.
 
 
احمد دنیا مالی رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به وسعت 160 هکتاری پروژه ساخت نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران  افزود: مطابق بررسی‌های صورت پذیرفته شده واگذاری به بخش خصوصی باید پس از اجرای فاز‌های بعدی این پروژه باشد.
 
وی با اشاره به سهم دولت در این پروژه‌ افزود: با توجه به اینکه بحث شرکت نمایشگاه‌ها اساسا در حوزه بازرگانی است و بخشی از سهام آن در اختیار دولت است که از سبقه ی‌ تاریخی نیز در این زمینه برخوردار است باید توجه گرد شرکت بهره برداری و حوزه بازرگانی باید یکدیگر شریک شوند چرا که در غیر این صورت دعوایی میان شهرداری و دولت ایجاد خواهد شد.
 
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه  تعامل مدیریت شهری و دولت هم افزایی این پروژه را به دنبال خواهد داشت افزود: برخلاف اظهارات اعضا سهم شهرداری تهران در این پروژه باید 49 درصد باشد که البته ورود اتاق بازرگانی  نیز می‌تواند نقش موثری در این زمینه ایفا نماید.
 
دنیا مالی ادامه داد: قطعا اجرای فازهای بعدی پروژه ونیز  افتتاح ایستگاه مترو در افزایش ارزش این پروژه بی تاثیر نخواهد بود و به همین جهت بهتر است که اداره آن توسط شهرداری صورت پذیرد.
 
اقبال شاکری‌ رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه باید در نظر داشت که نمایشگاه باید مرکز درآمد شود نه هزینه، خاطر نشان کرد: ظرف یک ماه آینده اساس‌نامه و آیین نامه مرتبط با شهرداری باید تنظیم و به شورا ارائه شود.
 

برچسب ها: واگذاری ، شهر ، تهران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار