قائم مقام سازمان صدا و سیما در امور فناوری و رسانه‌های نوین گفت: تا روزی که اینترنت در کشور گسترش یابد، دشمنان ما از آن استقبال می‌کنند، زیرا از آن به صورت وسیعی سود می‌برند و زمانی که این موازنه جابجا شود، به یقین آن‌ها اینترنت را نیز بر ما تحریم می‌کنند، زیرا هنوز اینترنت در اختیار نظام ما قرار نگرفته است.

به گزارش خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ مهدی اخوان بهابادی قائم مقام سازمان صدا و سیما در امور فناوری و رسانه‌های نوین در دومین همایش گردان‌های سایبری بسیج صدا و سیما اظهار داشت: موضوع سایبری و فعالیت‌های حوزه مجازی به قدری فراگیر و مهم شده که کمتر کسی منکر این موضوع می‌شود.  
 
وی تصریح کرد: در دنیای فعلی دوران اشغال جغرافیایی یا فیزیکی تمام شده است و بعید است قسمتی از مرزهای جغرافیای کشوری تغییر پیدا کند، زیرا اکنون دوران کشورگشایی به اتمام رسیده است.  
 
اخوان بهابادی ادامه داد: اما این کشور گشایی‌ها در مدل دیگری بروز کرده که‌‌ همان مدل سایبری و فضای مجازی است و به همین ترتیب از طریق فیبر و ارتباطات ماهواره‌ای بدون هزینه گسترده‌ای مرزهای فرهنگی کشور‌ها را جابجا می‌کند و با توجه به اینکه اینترنت در کشور‌ها فراگیر شده است، اگر دقت لازم به عمل نیاید، آحاد ملت مورد تهاجم و آسیب بیگانگان قرار می‌گیرند که این یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است.  
 
قائم مقام سازمان صدا و سیما در امور فناوری و رسانه‌های نوین بیان داشت: اکنون شاهد آن هستیم که فرهنگ غربی بدون جنگ و خونریزی از طریق سایبری و فضای مجازی صورت می‌گیرد و اگر قرار باشد سازمان صدا و سیما روال و مسیر سنتی تلویزیون‌ها و رادیوهای غرب را طی کند محکوم به حذف شدن تدریجی از دید مخاطبین خواهد بود، زیرا کاربران و مخاطبین ما قسمت عمده اطلاعات خود را از فضای مجازی کسب می‌کنند، زیرا این فضا در حال حاضر بسیار متنوع و شاید کنترل ناپذیر است.  
 
وی با بیان اینکه اکنون اکثر خبرگزاری‌های بزرگ دنیا مووضع رسانه‌های نوین را در دستور کار خود قرار داده‌اند، گفت: اگر قرار است ضریب نفوذ افزایش پیدا کند، بدون رسانه‌های نوین نیز امکان‌پذیر نیست و باید در کشور ما هم این اتفاق بیفتد که ساده‌ترین ویژگی که در این رسانه‌های نوین وجود دارد، بحث ذائقه سنجی و ذائقه سازی مرتبط با اصول خود و به لحظه است و رسانه‌های نوین در لحظه به اقبال کاربران خود به دلیل رابطه‌های دوسویه‌ای که دارند پی می‌برند که به همین دلیل نه تنها میزان اقبال عمومی مشخص می‌شود، بلکه توزیع جغرافیای آن و سلیقه گروه‌های مختلف جامعه نیز مشخص می‌شود.  
 
اخوان بهابادی در ادامه با بیان اینکه اکنون شاهد آن هستیم که یکسری از خدمات در فضای مجازی همچون پیام رسان‌ها رایگان است، تصریح کرد: با توجه به اینکه امروز اطلاعات بسیار گرانبها هستند، آن‌ها با توجه به اینکه تبلیغاتی در امور پیام رسان‌های رایگان انجام نمی‌دهند، اگر از موضوعات امنیتی صرفنظر کنیم، در همین راستا اطلاعات ارزشمندی را جمع آوری می‌کنند و به پروژه‌های عظیم خود در این باره دست پیدا می‌کنند، زیرا لازم نیست که محتوای تمامی پیام‌ها را به صورت دقیق استخراج کنند، همین که متوجه شوند چه اتفاقی در کشوری افتاده و چه تعداد پیامی جابجا شده است برایشان حائز اهمیت است.  
 
قائم مقام سازمان صدا و سیما در امور فناوری و رسانه‌های نوین افزود: اینکه بعضی افراد می‌گویند آن‌ها به صورت دائمی در حال رصد و هدایت هستند، کاملا صحیح است، اما تصور آنکه این برنامه‌ها برنامه‌هایی از قبل مشخص شده است، تصوری غلط است، زیرا آن‌ها به لحظه تصمیم‌گیری می‌کنند.  
 
وی ادامه داد: در کشور ما ذائقه سنجی به نسبت دیر صورت می‌گیرد، اما با توجه به اینکه سازمان صدا و سیما به عنوان اثرگذار‌ترین نهاد کشور است، می‌تواند با توجه به اطلاعاتی که بدست می‌آورد، اثرگذاری بیشتری داشته باشد.  
 
اخوان بهابادی اظهار داشت: آن زمان که مقام معظم رهبری دستور شروع به کار شورای عالی مجازی را دادند، نشان از اهمیت بالای این عرصه داشت که اکنون ما به صورت ملموس این موضوع را حس می‌کنیم و ایشان در آن مقطع زمانی فرموده بودند که ارزش فعالیت در حوزه‌های فضای مجازی معادل اصل انقلاب اسلامی است و ایشان با توجه به دغدغه‌هایی که در این حوزه دارند، فرموده بودند که اگر فعالیت رهبری نبود، ایشان دوست داشتند که خود در این عرصه فعالیت کنند که تمامی این‌ها نشان از اهمیت بالای موضوع سایبری در کشور دارد.  
 
قائم مقام رئیس سازمان صدا و سیما در امور فناوری و رسانه‌های نوین گفت: امیدواریم در سازمان صدا و سیما نیز قدمی در کاهش دغدغه‌های مقام معظم رهبری برداریم و در این‌باره باید نخست به ایمن‌سازی و رفع تهدیدات را در دستور کار خود قرار دهیم و سپس در این عرصه استفاده‌های بهینه را ببریم.  
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: تا روزی که اینترنت در کشور گسترش یابد، دشمنان ما از آن استقبال می‌کنند، زیرا از آن به صورت وسیعی سود می‌برند و زمانی که این موازنه جابجا شود، به یقین آن‌ها اینترنت را نیز بر ما تحریم می‌کنند، زیرا هنوز اینترنت در اختیار نظام ما قرار نگرفته است.  
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار