مدیر منطقه شمال شرق شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران گفت: برای کاهش ضایعات در شرکت خطوط لوله منطقه شمال شرق برقی کردن مرکز انتقال نفت سمنان و سبزوار در دستور کار است که این طرح دو سه سال آینده اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، قاسم عرب یار محمدی مدیر منطقه شمال شرق شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در نشست خبری با اشاره به عملکرد این شرکت اظهار داشت: وزارت نفت از چهار شرکت اصلی تشکیل شده که یکی از این شرکت‌ها شرکت پالایش فرآورده‌های نفتی می‌باشد به طوری که خطوط لوله و مخابرات زیر مجموعه این شرکت قرار دارد.

وی تصریح کرد: این شرکت از 11 منطقه در سراسر کشور تشکیل شده و منطقه خطوط  لوله شمال شرق مسئولیت حمل‌ونقل انواع فرآورده‌های نفتی را مانند رگ‌های بدن انسان بر عهده دارد.

یارمحمدی تأکید کرد: منطقه شمال شرق وظیفه سوخت‌رسانی به پنج استان (سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی و گلستان) را بر عهده دارد که با بهره‌گیری از خط لوله ری تا پایانه مشهد را انجام می‌دهد به طوری که خط 22 اینچ از ری شروع تا شاهرود همچنین از شاهرود به مشهد وظیفه انتقال انواع فرآورده‌ را انجام می‌دهد .

یارمحمدی همچنین تصریح کرد: این شرکت دارای 11 ایستگاه مخابراتی در شمال شرق مسئولیت ارتباط رادیویی را عهده‌دار است.
مدیر منطقه شمال شرق شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با اشاره به اینکه در سال به طور متوسط 5 میلیارد و 80 میلیون لیتر انواع فرآورده‌ در سال بین پنج استان با تأسیسات موردنظر توزیع می‌کند اظهار داشت: همچنین از اسفند سال 91 تاکنون حدود 91 میلیون لیتر نفت گاز یورو و از اول آبان ماه تاکنون حدود 37 میلیون لیتر بنزین یورو توزیع کرده است.
 
** تعویض 490 کیلومتر خطوط لوله 22 اینچ

یارمحمدی افزود: در حال حاضر  سه نیروگاه در این استان وجود دارد که دیروز نیروگاه سمنان و شاهرود توسط یک خط انشعاب به طول هشت کیلومتر با خط 22 اینچ به بهره‌برداری رسید همچنین از سال 92 تاکنون 222 میلیون و 366 هزار نفت و گاز برای سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها انجام شده است.
 
وی درخصوص مسائل زیست محیطی اظهار داشت: مسائل زیست محیطی در این شرکت از مهم‌ترین وظایف اصلی به شمار می‌رود به طوری که از سال 55 تا الان خطوط لوله فلزی که در زیر خاک مدفون شده بودند برای حفاظت از آنها در بخش پایداری انتقال ایمنی خطوط فعالیت‌های زیادی را انجام دادیم به طوری که 490 متر تعویض پوشش در مسیر خطوط 22، 8 اینچ، 20 اینچ همچنین شن‌ریزی 445 کیلومتر از خط، و استفاده بهینه از حفاظت کاتودیک و نشتی خطوط در این مسیر انجام شده است.

وی تأکید کرد: مهم‌ترین کاری که این شرکت در بخش پیکرانی انجام داده این است که با استفاده از تکنولوژی روز در سال 85 با یک شرکت هلندی فعالیت‌هایی را انجام داده تا جایی که خطوط 28 اینچ و 20 اینچ شمال شرق جزء همین خطوط بوده است.

یارمحمدی در خصوص کاهش ضایعات در شرکت خطوط منطقه شمال شرق از برقی کردن مراکز انتقال نفت خبر داد و گفت: طی دو سه سال آینده مرکز نفت سمنان و مرکز انتقال سبزوار برقی می‌شوند به طوری که مقدمات اولیه این طرح در حال اجرا است.

وی همچنین در خصوص پیکرانی هوشمند اضافه کرد: طبق تجربه‌ای که داریم اولویت اصلی ما ایمنی شهرها است به طوری که نزدیک 10 کیلومتر از خطوط که از مرکز سمنان عبور می‌کنند آگاه کردن و مشاهده عینی خط تمام نقاط ضعف را بررسی کرده تا جایی که همین کار را در بخش دامغان و شاهرود انجام می‌دهیم در حال حاضر نزدیک 40 کیلومتر در سبزوار و مشهد پیکرانی هوشمند انجام می‌شود.

یارمحمدی همچنین از 70 درصد از سهمیه شرکت خطوط لوله بین مراکز انتقال خبر داد و گفت: برای بازدید مستمر و حفاظت کاتودیک در منطقه شمال شرق تعمیرات و نگهداری را به موقع انجام می‌دهیم به طوری که پیکرانی در سال گذشته مجددا تکرار و هم‌اکنون همین کار ر ا در دنیا انجام می‌دهند در کشور ما هر پنج سال یکبار پیکرانی در خطوط لوله اجرا می‌شود.

وی تأکید کرد : در شرکت خطوط لوله ذخیره‌سازی نداریم این شرکت مسئولیت حمل و نگهداری این فرآورده‌ را انجام می‌دهد هم‌اکنون در شاهرود سه مخزن به ظرفیت 90 میلیون لیتر و در مرکز مشهد همچنین سه مخزن 90 میلیون لیتری ذخیره‌سازی را داریم.

وی اضافه کرد: یکی از بزرگترین پروژه‌های نیروگاهی سمنان و شاهرود این بود که دو تا نیروگاه در پیک مصرف حدود 2 میلیون لیتر مصرف روزانه داشتند به طوری که روزانه 30 نفت‌کش در جاده تردد می‌کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار