معاون بهداشت و کنترل کیفیت سازمان میادین میوه و تره بار:

اقدام بی نظیر شهرداری تهران در پایش محصولات کشاورزی

عفتی گفت: بر اساس مصوبه شورای شهر تهران، از سال 88 تا به حال محصولاتی که به میدان مرکزی میوه و تره بار وارد می شوند، مورد پایش قرار می گیرند.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، علی عفتی معاون بهداشت و کنترل کیفیت سازمان میادین  میوه و تره بار شهرداری تهران با بیان اینکه سازمان میادین میوه و تره بار به عنوان یکی از بزرگترین شبکه توزیع فرآورده های کشاورزی در کشور در دو محور، توزیع عمده و خرده فروشی فعالیت می کند، ادامه داد: در حال حاضر در شهر تهران محصولات کشاورزی در 184 مرکز عرضه میوه و تره بار در قالب خرده فروشی توزیع می شوند که در بخش عمده فروشی که حدود 35 درصد آن در بازار های سازمان میادین و مابقی در سایر میوه فروشی ها و فروشگاه های زنجیره ای و ... توزیع می شود. ضمن اینکه چهار پایانه اصلی که سه پایانه مربوط به پروتئین خام دامی نظیر مرغ، گوشت و آبزیان و یک پایانه نیز در خصوص محصولات باغی و زراعی است، فعالیت می کنند.

وی با اشاره به اینکه میدان مرکزی میوه و تره بار نقش اساسی و مهمی را در توزیع عمده محصولات باغی زراعی ایفا می کند، افزود: این سازمان کارکردی فراسازمانی و ملی دارد چراکه انواع محصولاتی که از استان های مختلف وارد آنجا می شود، بخشی از آنها دوباره از میدان مرکزی میوه و تره بار به سایر شهرستانها و استانها ارسال شده و بخشی نیز در شهر تهران توزیع خواهند شد.

معاون بهداشت و کنترل کیفیت سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران با اشاره به اينكه سلامت شهروندان و ایمنی غذایی از موضوعات مهمی است که پیوسته مورد توجه شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران بوده است، اظهار کرد: اقدامات بسیار خوبی نیز در این خصوص در حوزه های مختلف انجام شده است که یکی از این اقدامات مهم در این راستا طرح پایش محصولات ورودی به میدان مرکزی شهر تهران از نظر باقیمانده سموم و آلاینده های شیمیایی است که از سال 1388 و بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران توسط سازمان میادین میوه و تره بار اجرا می شود.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای این طرح کار گروهی از نمایندگان تمامی بخش های متولی و مسئول در کشور همچون وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، سازمان استاندارد، شورای شهر، مراکز علمی و تحقیقاتی در این طرح حضور دارند، خاطر نشان کرد: مهمترین هدف این طرح مطالعاتی، شناخت وضعیت موجود کشور و استان های مختلف به لحاظ نوع و میزان آلودگی ها بوده است .

وی با تاکید بر اینکه در این طرح تاکنون بیش 10000 نمونه از 40 محصول که بیشترین میزان مصرف را دارند مورد آزمایش قرار گرفته اند، ادامه داد: این محصولات سهم بیشتری در سبد خانوار را به خود اختصاص می دهند که مورد مطالعه قرار گرفته اند. همچنین بیش از 20  نوع سم پر مصرف و همچنین دو فلز سنگین سرب و کادمیوم و نیترات که در این محصولات از استان های مختلف کشور وارد می شوند نیز اندازه گیری شده اند. این در حالیست که این طرح همچنان ادامه دارد و بر اساس مصوبه نتايج حاصله نيز به طور مستمر در اختيار مسئولان وزارت بهداشت، جهاد كشاورزي و شورای شهر قرار می گیرد.

عفتی با اشاره به اینکه اجراي اين طرح با این گستردگی و در این حجم نمونه در كشور بي نظير بوده است، خاطر نشان کرد: به جرات مي توان گفت این یک موفقیت بزرگ برای کشور و بخش کشاورزی است که در آن یک نمای کلی از وضعیت موجود کشور مشخص می شود و تجزیه و تحلیل دیتاهای حاصله می تواند کمک موثری در این خصوص باشد.

وي در خصوص چگونگی نظارت و کنترل بر محصولات و فرآورده های کشاورزی اظهار داشت: ما تمام تلاش خود را مي كنيم تا محصولاتي با بالاترين استاندارد ها را به شهروندان عرضه كنيم که به طور حتم، تامين سلامت محصولات كشاورزي در سطح کلان کشور نياز به سياست گذاري و برنامه ریزی كلي از سوی مراجع مرتبط دارد. در واقع در اين مورد ضروري است تا در بخش توليد، حساسيت بيشتري به خرج دهند و كشاورزان آموزش هاي لازم در مورد نوع و ميزان سموم و کود های مورد استفاده را می بينند. همچنین از سوی وزارت جهاد کشاورزی که به عنوان مسئول و متولی سلامت محصولات کشاوزری است، نظارت های لازم و کافی بر چگونگی مصرف نهاده های کشاورزی اعمال شود.

معاون بهداشت و کنترل کیفیت سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران درباره اینکه به لحاظ تاثیر گذاری در این خصوص شورای شهر مصوبه ای را در سال 88 تصویب کرده است، افزود: بر این اساس سازمان میادین به نمایندگی از شهرداری تهران موظف شده به منظور مشخص شدن وضعیت که تا حد زیادی نشانگر وضعیت تولید در کل کشور است، پایشی را بر روی محصولات ورودی انجام دهد.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: محصولات ، پایش ، شهرداری ، میوه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار