آقاجانی گفت: اهداف اصلی برنامه نظام تحول سلامت، حفاظت مالی از شهروندان در برابر هزینه‌های سلامت، ساماندهی خدمات بیمارستانی و ارتقاء کیفیت آن و دسترسی عادلانه مردم به خدمات درمانی است.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر محمد آقاجانی افزود: حفاظت مالی شهروندان در برابر هزینه‌های سلامت با محوریت اقشار آسیب‌پذیر، از طریق ساماندهی تأمین خدمات بیمارستانی و کاهش پرداخت سهم بیماران در بیمارستان‌های وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ۱۵ اردیبهشت ماه در کشور اجرا شد. 

وی افزود: در این مدت میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان‌های دولتی در خدمات مشمول برنامه از ۳۷ درصد به ۸ درصد رسیده است و هموطنان بستری واجد بیمه پایه سلامت تنها ۶ درصد از مبلغ صورتحساب تنظیمی مشمول این برنامه را بر اساس تعرفه و قیمت مصوب پرداخت می‌نمایند. 

وی یادآور شد: از سوی دیگر روستائیان، عشایر و ساکنین شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر (دارای دفترچه بیمه روستایی) و سایر افرادی که از طریق نظام ارجاع به بیمارستانهای مشمول برنامه مراجعه می‌کنند، ۳ درصد از هزینه خدمات را پرداخت می‌کنند و بر اساس برآوردهای صورت گرفته طی اجرای این برنامه نزدیک به ۳ میلیون و ۵۰ هزار نفر از این خدمات بهره‌مند شده‌اند. 

وی ادامه داد، بیمارستانهای مشمول طرح از ابتدای اجرای برنامه به ارائه تمامی خدمات تشخیصی و درمانی، دارو، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی به تمامی بیماران بستری در‌‌ همان بیمارستان و یا در زنجیره تامین خدمات مکلف شده‌اند که ضوابط این امر به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است. 

وی تصریح کرد: بر اساس این برنامه در صورتی که بیمارستانی امکان ارائه همه خدمات مورد نیاز بیمار را نداشته باشد براساس زنجیره ارجاع بین بیمارستانی مصوب ستاد اجرایی دانشگاه، عمل خواهد نمود و مسئولیت و هزینه‌های نقل و انتقال بیماران (آمبولانس) و هزینه خدمات ارائه شده به عهده بیمارستان ارجاع دهنده می‌باشد. 

معاون درمان در ادامه افزود: همچنین ما به التفاوت تعرفه‌ها با تعهدات بیمه‌ای و خدمات ضروری و حیاتی خارج از بسته بیمه پایه مشمول این برنامه قرار می‌گیرند. 

وی یادآور شد: پیش از اجرای برنامه تقریباً همه بیماران برای خرید تجهیزات و لوازم مصرفی به خارج بیمارستان ارجاع می‌شدند این میزان در حال حاضر به ۳. ۲ درصد و قیمت انواع لوازم و تجهیزات پزشکی پرمصرف، همچون لنز داخل چشمی و استنت‌های قلبی به ‌طور متوسط ۴۲ درصد کاهش یافته است. 

دکتر آقاجانی تاکید کرد: با توجه به تاثیر بسیار زیاد خدمات اورژانسی بر شاخص‌های سلامت، بیماران تحت نظر که زمان برای آن‌ها حیاتی است از حمایت بیشتری در این طرح برخوردار خواهند بود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار