محمد پناهی اظهار داشت: ایران یکی از پنج کشور نخست دنیا در زمینه کادر تخصصی پزشکی است و این امر فرصتی مناسب را برای توسعه گردشگری سلامت ایجاد کرده است.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر محمد پناهی دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت کشور در حاشیه نشست گردشگری سلامت گفت: بر اساس سند چشم انداز ۱۴۰۴ ایران باید کشور نخست منطقه در زمینه جذب گردشگر سلامت باشد. 

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر با توجه به ظرفیتهای مناسب در بخشهای گیاهان دارویی، طب سنتی، وجود پزشکان حاذق، طبیعت مناسب و آب‌های معدنی زمینه توسعه گردشگری با توجه به رویکرد اقتصاد مقاومتی در کشور فراهم است و باید بر این اساس برای دستیابی به اهداف چشم انداز تلاش شود. 

وی با بیان اینکه کشورهای آسیای جنوب غربی، کشورهای عضو اکو، کشور‌های خاورمیانه و حاشیه خلیج فارس خاستگاه گردشگری سلامت برای ایران به شمار می‌روند خاطر نشان کرد: در حال حاضر آمار مشخص و دقیقی از ورود سالانه گردشگران سلامت به کشور نداریم اما از متولیان گردشگری سلامت از جمله وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی، وزارت امور خارجه و سازمان گردشگری خواسته شده است از این پس آمار مرتبط به این حوزه را به طور دقیق جمع آوری کنند. 
 
توسعه گردشگری سلامت نیازمند اتخاذ سیاستهای کلان
دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت کشور با بیان اینکه گردشگری سلامت یکی از محورهای اصلی در اقتصاد مقاومتی می‌تواند باشد، اظهار داشت: در حال حاضر جای سیاستهای کلان در حوزه گردشگری سلامت خالی است و به نظر می‌رسد علیرغم هماهنگی‌های بین بخشی باید در برنامه ششم توسعه، سیاستهایی در این زمینه اتخاذ شود. 

دکتر پناهی با اشاره به اینکه ایران در زمینه تنوع گیاهان دارویی با قاره اروپا برابری می‌کند خاطر نشان کرد: گردش مالی حاصل از گیاهان دارویی با رویکرد طب سنتی در جهان سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار است که سهم کشورمان در این زمینه تنها ۱۰۰ میلیون دلار است و این نشان دهنده آن است که از ظرفیتهای داخلی کشور غافل هستیم. 
 
شیوه نامه صدور گواهی حرفه‌ای گردشگری سلامت در آینده نزدیک ابلاغ می‌شود
دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت کشور از تدوین شیوه نامه صدور گواهی حرفه‌ای گردشگری سلامت و ابلاغ آن در آینده نزدیک خبر داد و اظهار داشت: این شیوه نامه ویژه دفا‌تر خدمات مسافرتی دارای مجوز است که بر اساس آن، نقل و انتقال گردشگران سلامت به شکل استاندارد صورت می‌گیرد. 

دکتر پناهی با اشاره به اینکه این شیوه نامه به نوعی یک بسته حمایتی برای شرکتهای خدمات مسافرتی که در زمینه نقل و انتقال گردشگر سلامت فعالیت می‌کنند نیز به شمار می‌رود، اظهار داشت: ثبت اطلاعات دقیق، معرفی مراکز معتبر درمانی زیر پوشش وزارت بهداشت و حضور پزشک به عنوان مسئول فنی در زمان نقل و انتقال گردشگر سلامت در دفا‌تر خدمات مسافرتی از جمله مفاد این شیوه نامه به شمار می‌رود. 
 
احصاء ۲۲ مشکل در فرایند جذب و توسعه گردشگری سلامت
دکتر پناهی از احصاء ۲۲ مشکل در فرایند جذب و توسعه گردشگری سلامت در شورای راهبری گردشگری سلامت کشور خبر داد و اظهار داشت: این مشکلات در بخشهای مختلف از مبدا تا مقصد بیمار از جمله حمل و نقل، پایانه‌ها، صدور روادید، مراکز اقامتی و مراکز درمانی بررسی و نسبت به رفع آن اقدام می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه شورای راهبری کشور شامل سه کارگروه تندرستی اطلاع رسانی و بازاریابی، سرمایه گذاری و توسعه زیر ساخت‌ها و بهداشت درمان و آموزش پزشکی است اظهار داشت: این کارگروه‌ها موظفند مشکلات مربوط به حوزه‌ها را احصا و نسبت به رفع آن اقدام کنند. 
 
برگزاری سومین نشست منطقه‌ای گردشگری سلامت در مشهد
دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت کشور همچنین از برگزاری سومین نشست منطقه‌ای گردشگری سلامت در مشهد در آینده نزدیک خبر داد و اظهار داشت: این نشست به منظور بررسی مشکلات و راهکارهای مناسب توسعه گردشگری با حضور استانهای خراسان شمالی، جنوبی، گلستان، مازندران و سیستان و بلوچستان با محوریت مشهد مقدس به زودی برگزار می‌شود. 

دکتر پناهی خاطر نشان کرد: دو نشست پیشین در شهرهای تبریز و اهواز به منظور بررسی زمینه گردشگری سلامت این دو استان برگزار شد و نتایج خوبی هم در بر داشت.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.