پژوهشگران دانشگاه بوعلی سینای همدان، در طرحی تحقیقاتی به بررسی عملکرد نانوذرات در جداسازی عناصر آلاینده‌ نظیر فسفر از خاک‌های کشاورزی پرداختند.

به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران؛ پژوهشگران دانشگاه بوعلی سینای همدان، در طرحی تحقیقاتی به بررسی عملکرد نانوذرات در جداسازی عناصر آلاینده‌ نظیر فسفر از خاک‌های کشاورزی پرداختند. این نتایج مورد توجه سازمان‌های منابع طبیعی و محیط زیست قرار خواهد گرفت. 
 
با توجه به کاربرد گسترده‌ی کودهای فسفری توسط کشاورزان، احتمال آب‌شویی فسفر در خاک و آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی وجود دارد. این مطالعه به بررسی روش مناسب برای حذف این عنصر و جلوگیری از رهاسازی آن در برخی از خاک‌های آهکی همدان پرداخته است.



مرضیه تقی‌پور هدف از انجام این کار را تعیین تأثیر نانوذرات اکسید آلومینیوم و اکسید تیتانیوم بر رهاسازی فسفر و مدل‌سازی این تأثیر خواند و افزود: بر اساس آزمایش‌های انجام شده، این نانوذرات به طور مؤثری می‌توانند در جهت کاهش رهاسازی و آب‌شویی فسفر و در نتیجه کاهش خطرات زیست محیطی آن در خاک‌ها مورد استفاده قرار گیرند. این نتایج می‌تواند به سازمان‌های منابع طبیعی و محیط زیست برای جلوگیری از بحران آلودگی آب کمک کرده تا اقدامات مدیریتی مناسب را اتخاذ کنند. 
 
در روند این مطالعات، نانوذرات خالص اکسید آلومینیوم و اکسید تیتانیوم به تعدادی از خاک‌های آهکی با مقدار 1 و 3 درصد اضافه شدند. سپس رهاسازی فسفر از خاک‌های تیمار شده و خاک‌های شاهد با استفاده از عصاره‌گیر کلرید کلسیم (CaCl2) در زمان‌های تعادلی مختلف اندازه‌گیری شد.


انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار