یاسر رضازاده از اساتید حوزه علوم قرآن دانشگاه تهران گفت: پیاده روی میلیونی شیعیان از هرنقطه جهان به سوی کربلا بیعتی بین شیعیان است

به گزارش خبرنگار خیمه گاه باشگاه خبرنگاران، روز اربعین،بزرگترین همایش شیعه و مسلمانان است و پیاده روی اربعین بزرگترین فرصت برای شناساندن روی رحمانی اسلام،مظلومیت شیعه و امام حسین(ع) به دنیا است.از این رو برای آشنایی بیشتر با اهداف و پیام های این پیاده روی عظیم سراغ یاسر رضازاده از اساتید حوزه علوم قرآن دانشگاه تهران رفتیم و در این خصوص گپی کوتاه با وی گرفتیم.

در این چند روز اخیر هرکسی را که دیدیم در حال بستن ساک خود برای پیاده رفتن به کربلا است،شما با دیدن این صحنه چه موضوعی ذهن تان را درگیر می کند؟

من دراین چند روز به این موضوع فکر کردم که دشمن حواس خود را حتما به این موضوع داده است و اما به دلیل اینکه این جمعیت میلیونی  به ضررش تمام می شود، رسانه ای نمی کند. اگر صدام زنده بود و شاهد این جمعیت میلیونی از ایران و جمعیت ده میلیونی از عراق بود چه واکنشی نشان می داد. من در نیمه شعبان که سعادت حضور در کربلا را داشتم جمعیت عظیمی در کربلا برای زیارت دیدم و با خود گفتم صدام با دیدن این صحنه تنش در گور می لرزد و به نظرم ثمره ی زحمت ها و خون های ریخته شده در هشت سال جنگ تحمیلی را الان مشاهده می کنیم.

پوشش خبری این پیاده روی عظیم به سمت کربلا ،چه بازخوردی برای رسانه های غربی دارد؟ 

اخبار سودمند را به راحتی رسانه های غری پوشش می دهند، پس می توان گفت رسانه های غربی آگاهند که ده میلیون آدم و به روایتی هم بیست میلیون آدم با پای پیاده به سمت کربلا می روند. البته رقم مهم نیست زیرا حضور مردمی بالای پنج میلیون نشان دهنده سیل عظیم انسانی که شاید در دنیا نمونه این راهپیمایی را نداشتیم و فکر نمی کنم در هیچ جای دنیا چنین اتفاقی افتاده باشد و خیلی ساده لوحانه است فکر کنیم دشمن از این قضیه عظیم بی خبر است.

این راهپیمایی عظیم چه پیامی را به جهان منتقل می کند؟

از نظر من در آینده این راهپیمایی به یک بیعت عمومی تبدیل می شود،همان طور که در روز عزداری حضرت علی اصغر(ع)،مسلمانان تجدید بیعت می کنند در آینده نزدیک هم این پیاده روی به سوی کربلا چنین صورتی پیدا می کند. در واقع این حرکت به یک رفراندوم تبدیل می شود که این موضوع از دید دوستان بسیار خوشحال کننده و از دید دشمنان بسیار خطرناک است و دیر یا زود کربلا به مکان تجدید بیعت و مکان سازمان دهی و سامان دهی نیروهای شیعی در جهان تبدیل می شود. ما  نمی خواهیم هیچ کشوری را به لحاظ فیزیکی و نظامی فتح کنیم درحال حاضر اگر اراده کنید پانصد هزار نفر از مردم آنجا می روند و تمام مردم عراق بسیج می شوند و هم از زوار کشور خود و هم از کشورهای دیگر پذیرایی می کنند.

روایت یا تاکیدی از سوی اهل بیت (ع) و یا در قرآن شده تا مردم پیاده به سمت کربلا و زیارت امام حسین(ع) حرکت کنند؟

ما وقتی قرآن میخوانیم زحمات اهل بیت (ع) و شهدا را به خوبی متوجه می شویم و قطعا اثرگذار خواهد بود، اما در طول زمان این اثرگذاری نمایان می شود زیرا گذر زمان برای خداوند بی معناست به طوری که هزار سال برای خدا چیزی نیست .در واقع شما ثمره خون امام حسین (ع) را بعد از این همه سال به وضوح شاهد هستید و به هیچ عنوان هیچ کس نمی تواند در مقابل این اثرگذاری بایستد. در بازه هایی از تاریخ این نوسانات امکانات رفتن به کربلا برای شیعیان بوده و بعد دوباره محدود شده، اما الان جو به گونه ای است که کسی  نمی تواند جلوی رفتن شیعیان به کربلا را بگیرد و این چیزی است که در دنیا دموکراسی خوانده می شود.

"بی بی سی" چنین جریانی که توسط میلیون ها مسلمان شکل گرفته را تحلیل نمی کند مثل اینکه بیست میلیون آدم را نمی بینند و این موضوع نشان دهنده این است که کار از ضررشان هم گذشته زیرا از یک طرف با فشارهایی که به شیعه می آورند و میگویند کار اسلام  تمام است و بعد انواع و اقسام تحریم را در کشورهایی که شیعه هستند، انجام می دهند و درگیری ایجاد می کنند و از آن طرف با این همه هزینه و برنامه ریزی یکدفعه بیست میلیون شیعه به کربلا می رود. واقعا این با چه فلسفه ای سازگاراست؟ اینجاست که انسان پی می برد دست دیگری پشت ماجراست و همان محبت امام حسین (ع) است.

می توان گفت رسانه ای نکردن این راهپیمایی عظیم توسط غرب،چیزی از حقانیت این ماجرا کم نمی کند چه بسا که جالب تر میشود. آنها سعی می کنند شیعه را از دنیا پنهان کنند اما مردم حریص تر می شوند تا ببیند انسان های شیعه چه کسانی هستند در واقع تا یه حدی می شود فیلتر کرد.

زیارت امام حسین(ع)در روز اربعین چه بار معنوی متفاوتی نسبت به روزهای دیگر دارد؟

به نظر من مردم در نیمه شعبان یا به خصوص اربعین به کربلا بروند و ببینند 400 کیلومتر خیابان سیل عظیم مردم است. به این دلیل که یک زمانی نیاز است که شاهد این باشیم که مردم زیادی از سراسر دنیا از نظر روحی در این مسیر شبیه ما هستند و این موضوع در روحیه بسیار تاثیر گذار است چون خواهید دید مثلا 400 هزار تا مثل خودت یک جا هستند و واقعا عجیب خواهد بود. بعضی ها در طول سال کار می کنند تا در نیمه شعبان یا اربعین به زوار نذری بدهند، در هیچ قاموسی و در هیچ نظامی به جز مکتب امام حسین(ع) باور پذیر نیست.

در روز اربعین چه ادعیه ی خاصی برای خواندن توصیه شده است؟

خواندن زیارت اربعین یکی از علامت هایی که برای مومن است. زیارت اربعین مانند زیارت عاشورا است ولی مفاهیم آن قدری متفاوت است. یک سری چیزها در دستگاه امام حسین(ع) بسیار تاکید شده یکی اصل زیارت و دیگری خواندن زیارت که نشان دهنده اهمیت معنوی این کار است و اگر کسی بتواند این دعا را در فضای کربلا انجام دهد قطعا تاثیر معنوی بیشتری برایش خواهد داشت اما مهم بودن امر زیارت به طور کلی در بیعت آن است که در حمله دشمن بسیار تاثیر دارد و اگر بعد سیاسی پیدا کند که از اساس قیام امام حسین (ع) بر این مبنا بوده جالب تر می شود.

به نظرتان دلیل این جمعیت میلیونی که امسال در این راهپیمایی عظیم شرکت کردند چیست؟

می توان گفت محرومیت هزار ساله نسبت به زیارت باعث چنین اتفاقی شده زیرا در برهه ای از تاریخ برای اینکه کسی اجازه زیارت کربلا پیدا کند باید مشکلات و شیوه های متعددی را طی می کرد اما این فرصت تاریخی برای اولین بار به برکت نظام جمهوری اسلامی و خون شهدا و امام راحل محیا شده تا مردم بتوانند این انرژی و یا به تعبیر دیگر این بغض و محبتی که در این سال ها محدود شده را شکوفا کنند و این جریان چهار پنج سالی است که شروع شده و مردم به مرور تازه متوجه شدند؛ صدا و سیما و بعضی ازسخنران ها در یکی دو سال اخیر نسبت به تشویق و تحریک مردم برای انجام چنین کاری فعالیت می کنند. شرایط محیطی و تعامل بین دو کشور بسترهایی فراهم کرده که این علاقه ایجاد شود و در واقع تبلیغ در این زمینه بسیار تاثیرگذار بوده است از ده نفری که به این زیارت پیاده رفتند از لذت این زیارت گفتند برای خود من بارها این موضوع از سمت دوستان افتاده است و این ها اگر هرکدام به ده تا از دوستانشان گفته باشند در افزایش زوار پیاده موثر است. و شاید در سال های آینده به یک  معضل مدیریتی تبدیل شود که به چه شکل این سیل عظیم زوار را سامان دهی کنند تا به مشکل برنخورند.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار