عوامل تئاتر محیطی حاشیه‌ی جشنواره عمار از فریاد صلح جهانی علیه داعش در این نمایش گفتند.

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران؛ سیدامیر جاوید، کارشناس سینما در ویژه‌ برنامه‌ی «سینما عمار» رادیو گفت‌وگو عنوان کرد: هویت سینما فلسطین برگرفته از جشنواره عمار است.
 
وی با اشاره به وجه مردمی جشنواره عمار، تلاش این ویژه برنامه رادیویی در انعکاس حرف و نظر مردم را منجر به ارتقای روزافزون این جشنواره توصیف کرد و افزود: این جشنواره در مقام تاسیس بنا نداشته از سایر رویدادهای فرهنگی مشابه الگو برداری کند و چنین رویکردی طبیعتا اقدامی سخت خواهد بود.

وی تصریح کرد: پیشینه پنج ساله، زمان زیادی برای از آب و گل در آمدن جشنواره عمار نیست؛ ولی این مسئله باعث نمی شود که برخی مشکلات این جشنواره را در گوشی توصیه نکنیم. 

جاوید در ادامه خطر گلخانه‌ای شدن جشنواره عمار را متذکر شد و افزود: گلخانه ای شدن بدین معناست که این جشنواره قشری شود؛ یعنی عده ای با ادبیاتی خاص مخاطب آثاری خاص قرار گیرند و با یکدیگر هم افزایی کنند؛ البته در پی آن اتفاقات خوبی می افتد و طیفی از مردم نیز جذب آثار می شوند ولی از یک زمان به بعد از وجه مردمی بودن دور می شویم؛ این در حالی است که رهبر معظم انقلاب فروده اند که حرف انقلاب را باید برای عموم مردم بزنیم.

* هویت سینما فلسطین وام دار عمار است

سیدامیرجاوید بخشی از هویت سینما فلسطین را وام دار جشنواره عمار دانست و خاطرنشان کرد: سینما فلسطین به واسطه عمار هویت پیدا کرده؛ البته نامی که بر سردر این سینما قرار دارد، اتفاقات فاخری را رقم می زد ولی به جرات می گویم، سینما فلسطین از جشنواره عمار کسب هویت کرده است.

وی یادآور شد: خوب است این هویت حفظ شود؛ در دیگر سینماها نیز اقشار مختلفی حضور می یابند که بایستی گفتمان انقلاب اسلامی به آنان نیز انتقال داده شود.

کارشناس مجری "سینماعمار" در بخشی دیگر از صحبت هایش بر فضای پرشور حاکم بر افتتاحیه این جشنواره اشاره کرد و افزود: برخی اتفاقات فضا را هیجان زده می کند؛ ولی گاه این هیجانات به ساحت تفکر نمی رسد؛ همواره افتتاحیه و اختتامیه‌های پرشور و بی‌مانندی را در جشنواره عمار شاهد هستیم که متاسفانه به فضای کلی جشنواره تسری پیدا نمی کند.

جاوید ایراد اصلی این مسئله را به مخاطب نسبت داد و گفت: کسانی که با دست خالی حرف دل مردم را در جشنواره عمار می زنند، نیازمند دیده شدن هستند تا مردم را در کنار خود احساس کنند.

* پشت پرده گفت و گوی داعش با سرباز امریکایی

ویژه برنامه "سینماعمار" در بخشی دیگر میزبان عوامل تئاتر محیطی که در نخستین روز برگزاری جشنواره در لابی سینما فلسطین اجرا شد، بود.

محمدحسن یادگاری (کارگردان این نمایش) با بیان اینکه در فضای هنری جشنواره عمار خلأ اجرای یک نمایش احساس می شد، عنوان کرد: اگر بدنبال فیلم خوبی در فضای داستانی هستیم، لازم است تئاتر هم در این فضا حضور داشته باشد و نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت.
 
وی درون مایه این نمایش محیطی را برگرفته از فیلمی چند دقیقه ای که در فضای مجازی انتشار یافته خواند و افزود: این فیلم دیالوگ یک عنصر وابسته به داعش با یک سرباز اسیر امریکایی را به تصویر می کشید و چون احساس کردیم که فیلمی ساختگی است، در صدد بر آمدیم پشت پرده این فیلم را نمایش دهیم.

* فریاد صلح جهانی علیه داعش در سینما فلسطین

یادگاری از اجرای روزانه این نمایش محیطی تا پایان برگزاری جشنواره عمار خبر داد و گفت: این نمایش در حقیقت ساختار شکنی کرد و این اجازه از سوی عمار به ما داده شد؛ این نمایش قابلیت اجرا به زبان های دیگر را نیز دارد و با همین گروه سه نفره می توانیم در دیگر کشورهای دنیا آن را اجرا کنیم.
 
همچنین سیدمحسن رضوی نیا (بازیگر) این نمایش را یک اثر کارگاهی معرفی کرد و گفت: حداکثر دو هفته برای تمرین و اصلاح بازی ها وقت گذاشتیم ولی بداهه پردازی ها پروسه ای یک ماهه را به خود اختصاص داد.

وی افزود: این کار یک تئاتر خیابانی بود که در لابی سینما فلسطین برگزار شد؛ مردم تا پایان کار همراه ما بودند که نشان از موفقیت آمیز بودن این کار دارد.

در پایان این گفت و گوی رادیویی محمد سرافرازی (دیگر بازیگر این اثر) خاطرنشان کرد: این نمایش بیش از هر چیز صلح جهانی را علیه پدیده ناگوار داعش فریاد می زند و بسیار مورد توجه مخاطبان در سینما فلسطین قرار گرفت؛ چراکه موضوع روز دنیاست.

برچسب ها: جشنواره ، عمار ، فیلم ، سینما ، تئاتر ، داعش ، صلح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار