یک روزنامه بحرینی نوشت کارشناسان معتقدند در صورتی آمریکا تحریم جدیدی بر ضد ایران وضع کند، جامعه جهانی این کشور را مسئول شکست مذاکرات هسته ای با ایران خواهد دانست.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، یک روزنامه بحرینی در گزارشی نوشت: بعد از پایان بی نتیجه مذاکرات اخیر ایران و 1+5 در وین، دولت آمریکا، وارد نبردی جدیدی در کنگره شده است تا اعضای آن را از صدور قطعنامه ای جدید بر ضد تهران منصرف کند، زیرا نمی‌خواهد مذاکرات بین المللی به شکست منجر شود. اما این سوال  مطرح است که آیا اوباما موفق خواهد شد یا اینکه تسلیم مخالفان و به خصوص جمهوری خواهان می‌شود، کسانی که برای در فشار قرار دادن او آماده می‌شوند؟

تیم باراک اوباما، تلاش می‌کند به مذاکرات ادامه دهد، هر چند که تاکنون این مذاکرات نتیجه ای نداشته است. در همین خصوص، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی در کاخ سفید، از تصویب احتمالی هرگونه قطعنامه ای بر ضد ایران در کنگره انتقاد کرد و آن را حماقت دانست. 

مشاور اوباما گفته است: اگر آمریکا به صورت یک جانبه تحریم های اضافی اعمال کند، مذاکرات را ناکام گذاشته است. در این صورت گروه پنج بعلاوه یک به دو دستگی دچار خواهد شد و جامعه جهانی، آمریکا را مسئول این امر خواهد دانست، نه ایران را.

به نوشته این روزنامه بحرینی، از دسامبر 2013، پیش نویس قطعنامه ای بر ضد ایران در سنای آمریکا وجود دارد که، 60 سناتور از مجموع 100 سناتور آن را حمایت می‌کنند اما تصمیم گیری در این قطعنامه به سبب مذاکرات متوقف شده است. 

در این گزارش آمده است: مذاکرات پشت پرده بین جمهور خواهان و دمکرات ها درباره پیش نویس قطعنامه که اوایل امسال مطرح خواهد شد، ادامه دارد. بسیاری از کارشناسان نیز در واشنگتن درباره اعمال تحریم های جدید آمریکا بر ضد ایران هشدار داده و گفته اند تحریم های بیشتر تاثیر برعکس خواهد داشت و شاید تهران و برخی اعضای پنج بعلاوه یک را به بیرون رفتن از مذاکرات سوق دهد. 

در صورت صدور قانون جدید بر ضد ایران، کارشناسان وقوع دو احتمال را پیش بینی می‌کنند: اول اینکه ایران بگوید ما از مذاکرات خارج خواهیم شد اما فعالیت خود را از سرنخواهیم گرفت و دومین احتمال، که قوی تر به نظر می‌رسد، این است که ایران بگوید فعالیت های خود را از سرخواهیم گرفت اما به مذاکرات ادامه خواهیم داد. به گفته کارشناسان در هر دو حالت ایرانی ها ممکن است اطمینان داشته باشند که جهان، آمریکا را به شکست مذاکرات متهم خواهد کرد نه ایران را.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار