مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: به منظور کمک به تامین سرمایه درگردش کشاورزان در سال زراعی جاری بیش از ۳۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات به گندمکاران استان پرداخت شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوین؛جلیلوند اظهارداشت: گندم به عنوان یک محصول استراتژیک در پایداری کشاورزی نقش مهمی دارد و استان قزوین با داشتن شرایط اقلیمی مناسب در بخش های مختلفی ظرفیت کشت این محصول را دارد.

جلیلوند بیان کرد: از محدوده نیروگاه شهید رجایی تا نیکویه و مرکز دشت و جنوب استان تا ارتفاعات رامند قابلیت کشت گندم وجود دارد که با برنامه ریزی مدون دنبال افزایش راندمان کشت در این حوزه هستیم.

وی اضافه کرد: در منطقه الموت و آوج هم وضعیت کشت گندم مناسب است و برای افزایش راندمان محصول که در سالهای گذشته از ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم آغاز کرده ایم و با مدیریت مطلوب و عملیات به زراعی پیش بینی می شود تا ۱۱۰ کیلوگرم در هکتار افزایش یابد.

این مقام مسئول بیان کرد: در مسیر آبیک، بوئین زهرا و تاکستان قابلیت کشت گندم وجود دارد که امسال برای زیر کشت رفتن ۸۵ هزار هکتار از اراضی استان برنامه ریزی شد که خوشبختانه تاکنون ۹۱ هزار هکتار از اراضی ز یرکشت این محصول رفته است.

جلیلوند با اشاره به اهمیت شناسایی نقاط استان قزوین برای کشت گندم دیم اظهارداشت: راهکارهای تولید این محصول استراتژیک را بررسی و در کمیته های کارشناسی، برنامه های ویژه ای برای بهبود تولید پیش بینی کرده ایم که اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه باید راندمان عملکرد نقاط کم آب استان را افزایش دهیم، گفت: امسال ۹۱ هزار هکتار گندم دیم در استان کشت شده است و با افزایش سطح زیر کشت گندم احتمال دارد پایداری در محصولات کشاورزی را از دست دهیم.

این مقام مسئول بارش کم و شدت تبخیر بالا را مهم ترین محدودیت کشت دیم دانست و افزود: شهرستان آوج با حدود ۴۰۰ میلی متر بیشترین و شهرستان تاکستان با ۳۰۰ میلی متر کمترین میزان بارندگی را در استان دارد و دمای بالاتر از ۲۵ درجه هم برای کشت دیم مخرب و زیانبار است که باید لحاظ شود.

جلیلوند ادامه داد: میزان بارندگی در شهرستان تاکستان ۴۸ درصد و بوئین زهرا ۵۴ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است که این موضوع باید مورد توجه کشاورزان قرار گیرد.

وی چالش‌های تولید گندم قبل از کاشت تا برداشت را انتخاب بذر مناسب، کود، آفات و بیماری ها، علف های هرز، مکانیزاسیون، ذخیره سازی و بیمه محصولات عنوان کرد و یادآورشد: در یک برنامه پنج ساله با توجه به میزان آب بری محصول و نیز گسترش خشکسالی باید به گونه ای حرکت کنیم تا به جای گندم کشت محصولاتی مانند جو که تحمل شرایط سخت را دارد بیشتر شود.

جلیلوند بیان کرد: افزایش میانگین عملکرد از ۹۲۵ کیلوگرم در سال گذشته به ۹۸۵ کیلو در سال جاری از مهمترین اقدامات انجام شده است که این میزان باید به سطح یک هزار و ۱۹۰کیلوم برسد.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.