محققان دانشگاه تهران موفق به ساخت حسگری شدند که قادر به تعیین میزان قندخون بیماران دیابتی به کمک اندازه‌گیری غلظت استون از بازدم آن‌هاست.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران  ، محققان دانشگاه تهران موفق به ساخت حسگری شدند که قادر به تعیین میزان قندخون بیماران دیابتی به کمک اندازه‌گیری غلظت استون از بازدم آن‌هاست.
 
به گفته ي محققان مراحل ساخت این حسگر ساده بوده و قدرت تشخیص و حساسیت بالایی دارد. استفاده از این حسگر سبب کاهش هزینه‌های تشخیصی و زمان آزمایش‌های مربوطه می‌شود.
 
بخش عمده‌ای از هوای بازدم انسان شامل نیتروژن، اکسیژن، دی اکسید کربن، آب و گازهای بی اثر است. با این حال، تعدادی گازهای فرار معمولی همچون استون، اتان و اتانول نیز در آن وجود دارد. تحقیقات نشان داده که میزان اتانول و استون بازدم رابطه‌ی زیادی با مقدار قند خون دارد. میانگین غلظت استون در بازدم یک انسان سالم 0/35 تا 0/85 ppm است.

این میزان در افراد دیابتی به بیش از 2 تا 2/5 ppm می‌رسد. در این کار نیز ساخت حسگری جهت اندازه‌گیری میزان غلظت استون بازدم بیمار و تشخیص سریع بیماری دیابت مورد توجه و تحقیق قرار گرفته است.
 
به گفته‌ی احسان نیکان این حسگر با قابلیت آشکارسازی مداوم استون و در نتیجه قند خون می‌تواند در کنترل قند خون بیماران دیابتی به عنوان یکی از اجزای اصلی پانکراس مصنوعی، مورد استفاده قرار گیرد. حساسیت بالا و زمان پاسخ مناسب به گاز استون با غلظت بین 0/5 تا 5 ppm که در محدوده‌ی استون بازدم بیماران دیابتی است، از ویژگی‌های اصلی این حسگر به شمار می‌آید. قدرت تشخیص حسگر ساخته شده در حضور رطوبت و اتانول مورد بررسی قرار گرفته است.
 
در ساخت این حسگر از نانوکامپوزیت‌ اکسید فلزی نیمه رسانای دی اکسید قلع (SnO2) و نانولوله‌های کربنی استفاده شده است. کاربرد این دستاورد می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای روش‌های موجود تعیین استون و یا قند خونی باشد که در مقایسه، درد بیشتر و برخی دقت کمتری دارند. علاوه بر آن توانایی آن در آشکارسازی استون در غلظت‌های بسیار پایین موجب تشخیص زودهنگام بیماری و کنترل پیشرفت آن می‌شود.



انتهای پیام/
برچسب ها: حسگر ، قندخون ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.