«علیرضا رضاداد» در نشست خبری سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر به سوالات اصحاب رسانه پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران؛ «علیرضا رضاداد» در نشست خبری سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر برای پاسخ به سوالات اصحاب رسانه آماده شد.
 
وی در خصوص افزایش تعداد فیلم‌های بخش سودای سیمرغ گفت:‌ امیدوارم دیگر فیلمی به این 24 فیلم اضافه نشود. مدت‌هاست که وقتی تعداد فیلم‌ها بیشتر از 30 فیلم می‌شود، همه انتقاد می‌کنند که این تعداد فیلم لازم نیست و وقتی تعداد فیلم‌ها کم است،‌ موج دیگری از انتقاد می‌گوید که بسیاری از آثار راه پیدا نکرده است. کار خوبی که هیات انتخاب آغاز کرد اما به مسیر دیگری رفت و متاسفانه ما به بخشی از اهدافمان نرسیدیم.
 
رضاداد با اشاره به اینکه قصد جداکردن پیشکسوتان و جوانان را نداریم، گفت: قصد ما حرمت گذاری به پیشکسوتان است و اینکه می‌گویند این بخش را از بخش فیلمسازان جوان جداکرده‌اند نادرست است. متاسفانه در جشنواره فجر به جای نگاه به انتخاب‌ شده‌ها، به انتخاب نشده‌ها توجه می‌شود. ما با مشورت و کسب اجازه‌ از رئیس سازمان سینمایی،‌ قرار گذاشتیم تا با جلساتی که با فیلم سازان پیشکسوت داشتیم، فیلم‌ها را در بخش خارج از مسابقه نمایش دهیم که اکثریت ‌آن‌ها با این طرح موافقت کردند و حتی آقای خسرو سینایی و احد سابقی، صمیمانه با ما همکاری کردند اما در جلساتی که با آقای صمدی داشتیم، نتوانستیم ایشان را قانع کنیم و حتی با گزارشی که از زحمات و تلاش‌های گروه ارائه کرد، اشک ما را درآورد.
 
وی تصریح کرد: ما نهایت احترام را به فیلمسازان پیشکسوت به عمل آوردیم اما در میان آثار انتخاب شده،‌ فیلمساز جوان و پیشکسوت به صورت مشترک وجود دارد.
 
رضاداد با بیان اینکه جامعه‌ی هنری حساسیت ویژه‌ای دارد، گفت: اهالی هنر در شرایط آسیب پذیری قرار دارند، دوستانی که چندین ماه زحمت کشیده‌اند و این فیلم را تولید کرده‌اند،‌ نسبت به آن حساسیت دارند و می‌خواهند حاصل زحمات خود را ببینند. ما نگران جشنواره نیستیم، نگران این هستیم که صمیمیت‌ها و همدلی‌ها از بین برود.
 
دبیر جشنواره با اشاره به فیلم «ابو زینب» ساخت علی غفاری، گفت: در پی خارج کردن بعضی از بخش‌ مسابقه و پیرو این قانون که این فیلم‌ها باید برای اولین بار در فجر برای مسابقه شرکت کنند، فیلم «ابو زینب» به دلیل اینکه در بخش رقابت جشنواره مقاومت قرار داشت،‌ از سودای سیمرغ خارج شد.
 
رضاداد در خصوص استان‌ها گفت: در مورد استان‌ها ما به دوره‌ی قبل از جشنواره سی و یکم برگشته‌ایم و حقیقت این است که اگر استان‌ها شرایط و امکانات را فراهم کنند،‌ ما برای نمایش فیلم‌ها در استان‌های مختلف مشکلی نداریم.
 
وی افزود: اردیبهشت ماه سال جاری سمینار استان‌ها برگزار شد و ما در آن‌ اعلام کردیم با توجه به تغییر و تحولات سال گذشته و عوض شدن دولت و مستقر نشدن استانداران، وزیر کشور به برگزاری این جشنواره در استان‌ها کمک کرد.
 
دبیر جشنواره سی و سوم فیلم فجر بیان کرد: ما امانت دار صاحبان اثر هستیم و در اولین جلساتی که با تهیه کنندگان داشتیم، گفتیم که فیلم‌ها را از آن‌ها به امانت می‌گیریم که حتی در سالن‌ها یک صندلی بیشتر یا کمتر نشود و ما موظفیم طبق وعده‌ی خود به وظایف عمل کنیم.
 
وی در خصوص اکران خصوصی فیلم‌ها که توسط برخی نهادها و سازمان‌ها تقاضا می‌شود،‌ گفت: اکران خصوصی فقط در صورت توافق تهیه کنندگان و صاحبان اثر صورت می‌گیرد و ما با تهیه کنندگان هماهنگی‌ها را به عمل می‌آوریم، چون رفتار ما در جشنواره باید امانت دارانه باشد.
 
رضاداد همچنین عنوان کرد:‌ در خصوص داوری فیلم‌ها توسط استان‌های مختلف که خط قرمز جشنواره است، باید بگویم ما سال گذشته جلساتی توجیهی برگزار کردیم؛ چون فیلم‌ها در استان‌های مختلف داوری می شود، ممکن است یک فیلم در یک استان برگزیده شود و در استان‌های دیگر مقامی نیاورد.

رضاداد با اشاره به جایزه‌ی تجلی اراده‌ی ملی گفت: در دوره‌ی اخیر تقاضای سازمان‌ها و نهادها برای این بخش زیاد بوده که البته بسیاری از آن‌ها هیچ نسبتی با کار سینما ندارند و فقط می‌خواهند با سینما ارتباط داشته باشند. باید برای هر سازمانی که می‌خواهد با سینما مستقیما نسبت داشته باشد، آئین و اصول تعریف شود. جایزه‌ی تجلی اراده‌ی ملی، مظهر ارزیابی فعالیت‌های سازمان‌های مرتبط برای استفاده‌ از ظرفیت‌ها در خصوص تحقق اهداف سازمان‌هاست.

وی تصریح کرد: جشنواره‌ی فجر مرکز ارزشیابی ما است. بارها شاهد بودیم که سازمان‌هایی که جایزه‌ی تجلی اراده‌ی ملی را می‌گیرند، حتی فرصت قرائت بیانه‌ی خود را ندارند و عده‌ای حتی کار سینمایی نیز انجام نداده‌اند. ما از حضور هدفمند سازمان‌ها در این بخش استقبال می‌کنیم، نه از حضور نمایشی.

دبیر جشنواره سی و سوم با انتقاد از تعابیر مختلف در رسانه‌ها از فیلم‌هایی که در جشنواره حضور ندارند، گفت: شما فیلم‌هایی را به مهم بودن تعبیر می‌کنید که من اینگونه تعابیر را نمی‌پسندم. ما باید به آرای هیات انتخاب احترام بگذاریم و قضاوت زود هنگام در مورد فیلم‌هایی که راه یافته‌اند، نداشته‌ باشیم.

وی تصریح کرد: باید پس از مشاهده‌ی فیلم‌ها گفت که آن‌هایی که راه یافته‌اند، مهم بودند یا خیر، یا در مقابل آن‌هایی که حضور ندارند، اهمیتی داشته‌اند یا نداشته‌اند. داوران بدون هیچ ملاحظاتی آثار را دیده‌اند و تعدادی را رد و تعدادی را انتخاب کرده‌اند. بگذارید جشنواره با آرامش برگزار شود و باعث تقسیم بندی و دو قطبی شدن فضای سینما و هنر نشود.

رضاداد در ادامه عنوان کرد: از پنجم تا دوازدهم بهمن برگزاری این بخش بین الملل را خواهیم داشت و مقررات خاصی هم برای آن اعلام شده است. البته ممکن است بازهم زیر سایه‌ی سینمای ایران قرار بگیرد.

وی اظهار داشت: در جلسه‌ای که امیرحسین علم الهدی با فیلم‌سازان بخش هنر و تجربه داشت به آنها اعلام کرده است که الزامی به نمایش فیلم‌هایشان در این گروه نیست ولی آنها تمایل داشتند آثارشان در این گروه قرار بگیرد. نمی‌خواستیم که هنر و تجربه سر ریز فیلم‌های انتخاب نشده باشد و به همین منظور همانطور که گفته شد 20 فیلم به هیئت داوران تحویل داده شد که در نهایت به 10 فیلم کاهش یافت.

رضاداد افزود: تمام فیلم‌‌ها به صورت دیجیتالی به نمایش درمی‌آیند که همه فیلم‌ها برای آماده سازی در شرایط مطلوب قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه 29 سالن سینما در نظر گرفته شده است گفت: 25 سالن مردمی و 4 سالن گروه هنر و تجربه و مستند هستند. در مقایسه با سالهای گذشته 2 الی 3 سالن از تعداد سالن‌ها کاسته شده و با وجود صرف بودجه کمتر رضایت فراهم شده است. پراکندگی سالن‌ها در تمام مناطق تهران توزیع شده است. به لحاظ موقعیت اقتصادی منطقه، 50 درصد تفاوت قیمت را داریم.

دبیر جشنواره سی و سوم در ادامه ابراز داشت: گزارش‌هایی که از بخش نگاه نو به دست ما می‌رسید باورپذیر نبود اما وقتی خودم این فیلم ها را تماشا کردم فهمیدم که جهش و اتفاق خوبی رخ داده است، سطح فیلم‌های اول بهتر از فیلم‌های سال های  گذشته است. در استعدادیابی و بالاتر رفتن سطح تولیدات سینمایی ایران در این بخش بسیار موفق عمل شده است. با این روند بروز استعداد و فعالیت و موج غیر قابل کنترل در میان سینماگران جوان که بسیار پویا است باید بگویم سازمان جشنواره فجر ناگزیر است بخش نگاه نو را در سالهای بعد به صورت مجزا برگزار کند. این بخش پر از استعدادهای خوب است که امسال 31 فیلم به این بخش رسید.

رضاداد تصریح کرد: هیچوقت و به هیچ وجه کسی جز مسئولان سینمایی هیچ فیلمی را جز از طرف جشنواره تماشا نکرده است. شاید به عنوان مثال کمیسیون فرهنگی مجلس این فیلم را تماشا کرده است اما مسئولان سینمایی فقط از این طریق فیلم‌ها را دیده‌اند.

وی با انتقاد از ایجاد فضای دو قطبی از طرف برخی از اصحاب رسانه گفت: لطفا فضای هنر را به سمت دو قطبی شدن و سوء تفاهم پیش نبرید. باید در فضای برابر گفتگو و تبادل نظر کرد.

رضاداد گفت: سینما پر از سوء تفاهم است. اما با تک تک آدم های سینما که صحبت می‌کنم می بینم که سراسر عشق و محبت و علاقه به سینما هستند. همه ما دلمان برای سینمای ایران می‌تپد؛ من در این یک سال تلاش کردم به جای فضای دو قطبی و سوء تفاهم فضای صمیمی   و همدلی را برای همه سینماگران ایجاد کنم. من حتی در مورد فیلم‌های سیاه‌نما هم معتقدم باید صحبت ، جلسه و گفتگو برگزار کرد تا در یک فضای صمیمی نظرات مختلف مطرح شود. اما همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند نباید بگذاریم فضای سوء تفاهم پیش‌ بیاید.

رضاداد افزود: روز 14 بهمن همزمان با جشن انقلاب فیلم «محمد رسول الله» برای مراسم افتتاحیه رونمایی خواهد شد،‌ ضمن اینکه مجید مجیدی و عوامل فیلم تحت هیچ شرایطی راضی نشدند که فیلم محمد رسول الله به بخش مسابقه بیاید و در واقع هدف از تولید این فیلم هم شرکت در مسابقه نبود و دخالت دیگری هم در این زمینه نشد.

دبیر جشنواره عنوان کرد: ما در زمینه تولید آثار  دفاع مقدس باید سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشیم و زیرساخت‌ها را تقویت کنیم. در جلسه‌ای که با مراجع قم داشتیم ، پس از رهنمودهای علما گفتم که تنها ویترینی که پس از سی و چند سال پا برجا مانده است سینمای ملی ایران است ، چون قبل از انقلاب اقتصاد سینما وابسته به فیلم‌های خارجی بود. در حوزه دفاع مقدس در جلسه‌ای که با رئیس سازمان سینمایی داشتیم مواردی را در نظر داشتیم که منابع مالی اجازه نداد که آنچه را که می‌خواستیم انجام دهیم.

وی با اشاره به سیاست‌های جشنواره در مورد سینمای مستند گفت: در بخش مستند سیاست ما تشویقی- تکمیلی است. این جشنواره تخصصی و فاصله‌اش با فجر کم است. نباید اینطور تصور شود که ما این بخش از سینما را نادیده می‌گیریم وباید در نظر داشته باشیم که امکانات و شرایط اکران فیلم‌های مستند فراهم است یا نه؟ اگر بتوانیم درخواست مستندسازان را اجابت کنیم مخالفتی با آن نداریم. سیاست ما در این بخش با دو بخش سودای سی‌مرغ و نگاه نو متفاوت است. جشنواره فجر ثمره انقلاب است و فیلم‌سازان و فیلم‌های ارزشمندی در این بخش حضور دارند.
طبق آموزه‌های انقلاب اسلامی خانواده باید کانون عشق، مهر و محبت باشد.


انتهای پیام/ اس


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار