کرمانشاه جزو استان های تراز اول از نظر داشتن غارهای طبیعی و تاریخی است.

کارشناس میراث فرهنگی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه گفت : 600غار دراین استان وجود دارد که 50 مورد ان به ثبت ملی رسیده است.

مرادی بیستونی با بیان اینکه استان کرمانشاه جزو استان های تراز اول از نظر داشتن غارهای طبیعی و تاریخی است گفت:از غارهای طبیعی می توان  از پرآو عمیق ترین غار جهان معروف به اورست غارها و نیز طولانی ترین غار آبی اسیا به نام غار قوری قلعه اشاره کرد. که در این گزارش به معرفی آنها می پردازیم.

غار پراو در حدود دوازده کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه، در نزدیکی روستای چالابه قرار دارد.عمق غار پراو ۷۵۱ متر و طول آن ۱۴۵۴ متر است و تعداد ۲۶ حلقه چاه داردکهعمیقترین چاه آن ۴۲ متر عمق دارد . پراو رکورد عمیق ترین غار جهان را به خود گرفته است.

این غار برای اولین بار در سال 1972 توسط یک گروه غارنورد انگلیسی تا انتها پیمایش شد. پیمایش غار در سال 1368 توسط کانون کوهنوردان کرمانشاه انجام شد که ناتمام ماند. اما غارنوردان کانون کوهنوردان کرمانشاه بار دیگر در سال 1370 موفق شدند به عنوان اولین گروه ایرانی تا انتهای غار را پیمایش کنند. غار پراو با درجه سختی پیمایش «۵ دی» از دشوارگذرترین غارهای جهان به شمار میرود و تاکنون ۴ نفر از غارنوردان ایرانی در هنگام پیمایش این غار جان خود را از دست دادهاند.

قوری قلعه، یکی از زیباترین و با ارزش ترین غارهای آبی جهان با ۶۵ میلیون سال قدمت است و در سالهای ۱۳۵۵ تا ۱۳۵۶ گروهی از غارشناسان و جانورشناسان انگلیسی و فرانسوی که به دنبال یافتن پستانداران از جمله خفاش در ۸۰ کیلومتری کرمانشاه بودند این غار کشف شد.

به گفته کارشناسان قدمت این غار که از آهک "تروراسیکوکرتاسهتشکیل شده و به ۶۵ میلیون سال قبل و به دوره دوم زمین شناسی باز می گرددوکشف آثاری همچون کاسه، بشقاب و تعدادی ظروف و سکه از دوران "یزد گرد سوم، حاکی از قدمت و استفاده از آن در دوران باستان است.

در عمق هزار متری غار تالاری وجود دارد که زیباترین حوضچه آبی جهان در آن توجه همه را به خود جلب می کند. این محوطه را "تالار بتهووننامگذاری کرده اند.درعمق هزار و ۵۰۰ متری غار، تالار عروس قرار دارد که زیبایی آن قابل توصیف نیست، جنس سنگهای این محوطه از کریستال سفید و براق است و اگر کسی بخواهد از روی آنها گذر کند جای پای او در این قسمت باقی می ماند.

در عمق دو هزار و ۷۰۰ متری غار، چهار آبشار به ارتفاع ۱۰ تا ۱۲ متر وجود که در این عمق وجود چنین آبشار زیبایی باور پذیر نیست وهر بیننده ای را مسحور خود خواهد کرد به گفته کارشناسان ژرفای این غار زیست گاه گونه ای نادر از خفاشان با نام خفاش "گوش موشیاست. تا کنون 3140 متر از عمق غار شناسایی و 500متر آن برای بازدیدعموم آماده شده است.

غار بیستون یا شکارچیان بر دامنه کوه بیستون در ۲۰۰ متری نقش تاریخی داریوش هخامنشی، بالای سر مجسمه هرکول واقع شده است چشمه های گوارایی از پای کوه تاریخی بیستون می جوشند در زیر این غار قراردارد.

غار بیستون یا شکارچیان بر دامنه کوه بیستون در ۲۰۰ متری نقش تاریخی داریوش هخامنشی، بالای سر مجسمه هرکول واقع شده است چشمه های گوارایی از پای کوه تاریخی بیستون می جوشند در زیر این غار قراردارد.

غارشکارچیان ،فضای کوچکی به مساحت35 متر مربع دارد که فقط ۶ نفر می توانند در آن جای گیرند. به عقیده پروفسور کارلتون کون باستان شناس آمریکایی که در تابستان سال ۱۳۲۸ خورشیدی غار را مورد بررسی قرار داد، این غار در دوره های مختلف زندگی بشر مورد استفاده قرار گرفته. او نام غار را غار شکارچیان و زرادخانه انسان قدیم نامیده است.

انتهای پیام/ب




برچسب ها: غار ، شهر ، ایران ، طبیعی ، کرمانشاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.