در سفر جان‌کری به اسلام‌آباد معلوم شد از یک سو آمریکا بار دیگر پاکستان را بزرگترین متحد خود برای مبارزه با تروریسم دانسته از طرفی عملکرد این کشور در این زمینه واشنگتن را راضی نمی‌کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، بعد از سفر جان‌کری وزیر امور‌خارجه آمریکا به پاکستان، تغییرات واضحی در روابط دو کشور مشاهده می‌شود.
 
از یک سو آمریکا بار دیگر پاکستان را بزرگترین متحد خود برای مبارزه با تروریسم دانسته از طرفی عملکرد اسلام‌آباد دراین زمینه واشنگتن را راضی نمی‌کند.
 
کارشناسان پاکستانی در تعجب هستند که جان‌کری از یک سو با کمک مالی 25 میلیون دلاری برای آوارگان جنگ زده وزیرستان شمالی موافقت می‌کند و از طرف دیگر به شدت عملکرد پاکستان برای سرکوبی گروه‌های تروریستی همچون شبکه حقانی و لشکر طیبه را مورد انتقاد قرار می‌دهد.
 
سخنان اعتراض‌آمیز جان‌کری که در کنفرانس مشترک خبری با سرتاج‌عزیز مشاور امنیت ملی و امور خارجی نخست وزیر پاکستان  کارشناسان امور دفاعی را دچار سردرگمی کرده است زیرا با اینکه آمریکا در گذشته نیز اعتراض‌های تند نسبت به پاکستان داشته اما این موضوع در واشنگتن یا دهلی‌نو مطرح می‌شد و مقامات آمریکایی در اسلام‌آباد انعطاف بیشتری از خود نشان می‌دادند.
 
گفته می‌شود لشکر طیبه علیه هند فعال است و در این زمینه از پشتیبانی پاکستان برخودار می‌باشد.
 
طبق این گزارش در پاکستان هنوز هم نظرهای متفاوتی درباره نوع روابط با افغانستان و هند وجود دارد.
 
بسیاری از کارشناسان عنوان می‌کنند تا زمانی که مناقشه کشمیر حل نشده نمی‌توان با هند وارد مذاکره شد از طرفی نباید مشکلات خود با هند را در روابط با افغانستان دخالت دهیم بلکه اسلام‌آباد باید سعی کند روابط بهتری با کابل برقرار نماید.
 
پرویز مشرف رئیس جمهور و حاکم نظامی سابق پاکستان در گفت‌وگو با خبرنگاران عنوان کرد: سازمان اطلاعات هند (را) با شبه‌نظامیان بلوچ به ویژه لشکر آزادی‌خواه بلوچستان همکاری می‌کند و همین موضوع گسترش عملیات‌های تروریستی در ایران و پاکستان شده همچنین روابط تهران-‌اسلام‌آباد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
 
کارشناسان عنوان می‌کنند سخنان جان‌کری در پاکستان ثابت می‌کند روابط اسلام‌آباد-واشنگتن همچنان دچار چالش و دوگانگی است.
 
به گفته این کارشناسان آمریکا در مبارزه با تروریسم به پاکستان اعتماد ندارد از طرف دیگر مجبور است برای تسلط بر اوضاع منطقه همچنین واکنش این کشور در افغانستان با اسلام‌آباد کنار بیاید.
 
طبق این گزارش سیاست چماق و هویج آمریکا همچنان ادامه دارد این کشور از طرفی با کمک مالی تلاش می‌کند پاکستان را با خود همراه سازد از طرف دیگر اهرم‌های فشار خود به این کشور از جمله زیر سوأل بردن عملیات ارتش در وزیرستان شمالی و اقدام علیه شبکه حقانی و لشکر طیبه را نیز از دست نمی‌دهد.
 
/انتهای پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار