روز ملی هوای پاک نمادی است برای دست به دست هم دادن مسئولین و شهروندان تا شاید روزی بیاید که دیگر شاهد هوای نفس گیر در تهران و سایر کلانشهر نباشیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی سازمان محیط زیست شاید بتوان دی ماه را آلوده ترین ماه سال خواند اما وجود 7 روز پاک در دی ماه سال جاری کمی این آمار و ارقام را بر هم زد.

البته این بدان معنی نیست که شهروندان تهرانی روزهای بدون گرد و غباری را گذاراندن اما شاید تعداد روزهای پاک دی ماه گواهی باشد بر حرف های مسئولان سازمان محیط زیست مبنی بر اینکه امسال از سال های گذشته هوا پاک تر بوده است.

*چرا 29 دی ماه روز هوای پاک نام گرفت؟

در سال 1374 بحران آلودگی هوا در تهران و شش شهر آلوده همچون تبریز ،مشهد ،اراک ،اصفهان ،شیراز و تهران مسئولان ستاد اجرایی کاهش آلودگی هوا را بر آن داشت تا به منظور ایجاد حساسیت در بین لقشار مختلف جامعه روز 29 دی ماه را روز هوای پاک اعلام کنند.

*مقصر اصلی آلودگی هوا در کلانشهرها کیست؟

سودای آلودگی هوا در حالی جاری است که هر کسی انگشت اتهام خود رابه سوی عامل مختلفی نشانه می‌رود .عده ای خروجی های صنایع آلاینده را مقصر می‌دانند و گروهی دیگر اتهام را بر گردن خودروهای فرسوده می‌اندازند اما دریغ از ارایه یک راهکار مناسب تا چشم امیدمان به وزش باد نباشد.

*5سال صبر کنید تا هوا برای همیشه پاک شود!

مدیر کل محیط زیست استان تهران  در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران در خصوص برنامه پنج ساله دولت برای حل معضل آلودگی هوای تهران گفت: بر اساس برنامه مصوب شده در اردیبهشت امسال دولت در 13 آیتم مشخص با همکاری سایر وزارتخانه ها برنامه ای 5 ساله برای رفع آلودگی هوای شهر تهران در نظر گرفته است.

وی درباره امکان خروج صنایع آلاینده از استان تهران گفت:خروج صنایع آلاینده از استان تهران حمایت کامل دولت را در خصوص، تخصیص زمین و اعتبارات به این واحد ها می‌طلبد.

*خرید برگه تائید معاینه فنی بدون بررسی خودرو را نه تکذیب می‌کنم و نه تائید

در حالی که همایش های گوناکونی برای مقابله با آلودگی هوا در سراسر کشور برگزار می‌شود و همگان تلاش دارند با ارایه نظرات گوناگون راه حلی برای این مشکل بیابند بعضی سعی می‌کنند با شانه خالی کردن از زیر قوانین بر آلودگی هوا دامن زنند و در این بین کسانی که بدون مراجعه به مراکز معاینه فنی برگه معاینه دریافت می‌کنند در زمره همین گروه محسوب کی‌شوند.

این در حالی است که ولی آذر نوش  مدیرعامل ستاد مركزی معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه حدود یک میلیون و 700 خودرو فاقد معاینه فنی هستند که باید به این مسئله رسیدگی شود ،می‌گوید: اینکه برگه تائید معاینه فنی بدون معاینه خودرو صادر شود را بنده نه تکذیب می‌کنم و نه تائید، چراکه تخلف در همه جا وجود دارد و باید با آن برخورد شود.
 
*برنامه‌های کاهش آلودگی هوا را نباید به صورت ضربتی انجام داد

در راستای برگزاری همایش های گونگون پیرامون روز هوای پاک روز گذشته معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه هیچگاه نباید انتظار داشت که در خصوص برنامه‌های کاهش آلودگی هوا نتایج آنی صورت گیرد، افزود: با ساز و کارهای مناسب و تشکیل کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا و همکاری 16 دستگاه در این خصوص ما شاهد کاهش آلودگی هوا خواهیم بود و تاثیرگذاری برنامه را در وضعیت موجود شاهد خواهیم شد تا مدیریت راهبردی در خصوص کاهش آلودگی هوا صورت گیرد.

ابتکار با اشاره به اینکه در کلانشهرها برنامه اختصاصی در خصوص کاهش آلودگی هوا داریم،‌ گفت: خوشبختانه کارگروه منسجمی در راستای کاهش آلودگی هوا تشکیل شده است که 12 جلسه ملی برگزار شد؛ انسجام و هماهنگی بیشتر در برنامه‌های کاهش آلودگی هوا باعث وضعیت بهتر خواهد شد و اگر هر کدام از دستگاه‌ها کندتر عمل کرده یا جهت گیری درستی نداشته باشند ما به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.

ابتکار با بیان اینکه ما شاهد همراهی شهرداری و شورای شهر بودیم که این خود بسیار مهم است، گفت: همراهی سازمان‌های مردم نهاد به صورت بسیج اجتماعی در کاهش آلودگی هوا امر کلیدی است و ما می‌توانیم در خصوص کاهش آلودگی هوا شاهد اقدامات موثر باشیم.

*خودروهای با آلایندگی پایین یا فاقد آلایندگی باید تولید شود

سردار مومنی رئیس پلیس راهوربا اشاره به اینکه  منشاء آلودگی هوا در حوزه حمل و نقل، سوخت و خودرو است، اظهار داشت: در درجه اول باید به دنبال از بین بردن بسترها و علل آلودگی هوا باشیم که امروز بحث اصلی وسایل نقلیه موتوری است؛ چرا که این وسایل در آلودگی هوا بسیار موثرند.

وی با اشاره به آمار خودروهای در حال تردد کشور، گفت: از ابتدای تولید تا سال 80 کل خودروهای شماره گذاری شده چهار میلیون خودرو در کشور بود که در سال 85 به هفت میلیون رسید و اکنون شمار خودروهای در چرخه حمل و نقل 17.5 میلیون خودرو است.

سردار مومنی با بیان اینکه تا پایان دهه 90 تعداد خودروهای در حال تردد به 30 میلیون خودرو خواهد رسید، اظهار داشت: ما هرچقدر دیرتر اقدام کنیم دیرتر جلوی آلودگی هوا را خواهیم گرفت و خساراتی جبران ناپذیر را شاهد خواهیم بود بنابراین باید فکری اساسی اندیشیده شود.
رئیس پلیس راهور با تاکید بر اینکه خودروهای با آلایندگی پایین یا فاقد آلایندگی باید تولید شود، همچنین گفت:‌ علاوه بر مصرف کننده که باید مراقب خودرویش باشد، معاینه فنی نیز در خصوص خودرو هماهنگ صورت گیرد.

مومنی بااشاره به مشکلات موجود در زمینه معاینه فنی خودروها، گفت: ما شاهد مشکلات فراوانی بودیم چرا که خودرویی که از مرکز معاینه فنی‌اش احراز نمی‌شد از شهرستان‌ها معاینه فنی می‌گرفتند. در واقع باید یکپارچه سازی در معاینه فنی صورت گیرد و جای خالی آن حس می‌شود.

مومنی با بیان اینکه نمی‌شود خودروی آلاینده تولید کنیم و بعد بگوییم معاینه فنی صورت گیرد، گفت: تنها راه حل، پلیس نیست که پاسخ دهد بلکه تمام دستگاه‌ها باید موارد را رعایت کنند و طبق قوانین و مقررات جلو بروند.

*چگونه در کاهش آلودگی هوا سهیم باشیم؟

با تمام انتقاداتی که از سازمان محیط زیست و ارگان های مربوطه می‌شود نباید فراموش کنیم که تک تک شهروندان ایرانی می‌توانند در کاهش آلودگی هوا نقش داشته باشند، استفاده روزانه از وسایل نقلیه عمومی،برنامه‌ریزی کاریِ‌ هوشمندانه خاموش کردن خودرو در ترافیک و پشت چراغ قرمز از جمله اقدامات کوچکی است که می تواند  گام بزرگی در کاهش آلودگی هوا باشد و فراموش نکنیم که ما وام داران آیندگان هستیم.

گزارش از الهه خانی

انتهای پیام/
برچسب ها: شروع ، شهروندان ، کلانشهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار