به گزارش خبرنگار
گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امسال روزهای هوای پاک با سه شنبههای بدون خودرو تقارن یافته ولی متاسفانه خبری از آسمان آبی و هوای پاک نیست و دلیل این اتفاق موردی نیست جز نقش یکایک افراد جامعه در رویداد آن ، کاش اثر انگشت هر یک از ما بر روی آسمان و هوای شهرمان غبارآلود و سیاه نباشد و حالا که مدتهاست از نگاه به آسمان آبی و تنفس هوای پاک و سالم جا ماندهایم، به نقش خود در افزایش یا کاهش آلودگی هوای شهرمان بیاندیشیم و از امروز تصمیم بگیریم اثر انگشتمان را بر روی آسمان و هوایی که استشام میکنیم عاری از هر گونه غبار ،سیاهی و آلودگی باشد چرا که استمرار سایه سیاهی و آلودگی بر فضای شهرمان ثمری چون افزایش بیماری، مرگ و میر و ضرر اقتصادی بر پیکره جامعه ندارد.
*از کاهش عمر مفید تا افزایش مرگ و میر
هر فرد برای زنده ماندن به دو کیلو گرم آب، 1.5 کیلو گرم غذا و 15 کیلومتر هوا نیاز دارد و وجود آلودگی در هوا وارد خون شده و با جریان خون در سراسر بدن سفر میکند و در مغز رسوب کرده و زمینه انواع بیماریها از جمله آلزایمر، بیماری قلبی ،عروقی و ریوی را فراهم میکند.
رحمت اله حافظی رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در این باره میگوید: آلودگی هوا 3 درصد از عمر مفید آدمی را از بین برده و با رسیدن شاخص کیفیت هوا به 150، 7 درصد به آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا افزوده میشود. حالا شما به عنوان ساکن کلانشهری مثل تهران سلامت و عمر مفید خود را با در نظر گرفتن میزان آلودگی هوایی که اکثرا هر روز استشمام میکنید تحلیل کرده و سنجید.
*آلودگی و افزایش بار اقتصادی
سرمایه گذاری برای کاهش آلودگی هوا برای کشور به صرفه بوده و باعث نزول بار اقتصادی متحمل شده بر دوش دولت و مردم میشود.
حافظی رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص معتقد است: به ازای هر یک دلار هزینه برای کاهش آلودگی هوا،30 دلار بازگشت هزینه وجود دارد.
سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت نیز میگوید: آلودگی هوا در هر سال چند میلیارد دلار خسارت اقتصادی به کشور میزند و پیامدهای اقتصادی آن متوجه تک تک افراد جامعه است ولی هنوز برخی از مردم متوجه این ضرر اقتصادی نیستند.
*موتورسیکلت و خودرو صدرنشین ایجاد آلودگی
طبق بررسیهای به عمل آمده بر روی یافتن منشا تولید آلودگی هوای کلانشهری مثل تهران،مسئولان به این نتیجه رسیدهاند که حدود 80 درصد از آلودگی هوای تهران مربوط به دود حامل از حرکت خودروها است پس همه ما در تولید آلودگی نقش داشتهایم و حالا وقت آن رسیده که به ازای سهم خود در افزایش آلودگی در کاهش و کمرنگ کردن غبار سیاهی که نتیجهای جز تخریب تدریجی جسم و روحمان ندارد هر چه سریعتر گامی موثر برداریم.
حافظی رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران میگوید: آژانس بین المللی تحقیقات سرطان اعلام کرده آلایندههای حاصل از موتورهای دیزلی به طور قطعی سرطان زاست.
وی در ادامه افزود: هر شب در تهران 10 هزار سرویس به ویسله خودروهای دیزلی در همان زمان که همه خواب هستیم در سطح شهر تردد میکنند.
ولی آذروش مدیر عامل ستاد معاینه فنی کشور در خصوص موتورسیکلتها میگوید: تهران میزبان بیش از سه میلون موتور سیکلتی است که 95 درصد آنها کاربراتوری بوده و هر یک موتورسیکلت 8 برابر یک خودرو آلودگی تولید میکند.
محمد رستگاری معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران درباره میزان آلودگی و تعداد خودروها معتقد است: حدود 300 هزار خودرو فرسوده در سطح تهران وجود دارد که بسته به سال تولید و استانداردش آلایندههای مضر وارد هوا میکنند که حداقل میزان تولید آلایندههای این خودروهای فرسوده 10 گرم در هر کیلومتر است.
رستگاری در ادامه میگوید: هم اکنون 3 میلیون خودرو در تهران تردد میکنند که هر کدام بسته به نوع و سال تولید استاندارد و میزان فعالیتش آلایندههای مضری را منتشر میکنند.
* نقش من چیست؟/ سه شنبههای بدون خودرو
حالا که در 6 ماهه دوم سال منشا آلودگی هوا با وجود سرشار و مخرب ذرات معلق کمتر از 205 میکرون، خودروها و موتورسیکلتها معرفی شدهاند، من و تو به عنوان دارنده وسیله نقلیه شخصی و نقش پر رنگمان در ایجاد آلودگی خطرناک، باید با استفاده نکردن از عامل اصلی ایجاد آلودگی و ترغیب دولت به افزایش حمل و نقل عمومی اثر انگشتی پاک، بی غبار و عادی از سیاهی بر روی هوا و آسمان شهرمان داشته باشیم.
معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این باره معتقد است: در سه شنبههای بدون خودرو حداقل یک روز از وسیله نقلیه شخصی استفاده نکنیم.
اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز در این خصوص میگوید: ارتقاء فرهنگ استفاده از وسیله حمل و نقل عمومی میتواند گامی موثر در کاهش آلودگی هوا داشته باشد.