مشاور مرکز پژوهش های مریدین در واشنگتن گفت جمهوری خواهان کنگره آمریکا به رغم مخالفت صریح اوباما، طرح تحریم ایران را به پیش خواهند برد ولی احتمالا به تعداد کافی آراء برای آن که مانع وتو شدن آن توسط رئیس جمهور شوند دست پیدا نخواهند کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، "خالد صفوری" در گفتگو با شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی از واشنگتن درباره درخواست رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی سالیانه اش از جمهوری خواهان برای خودداری از تصویب تحریم جدید علیه ایران گفت: قطعا جمهوری خواهان این درخواست را نخواهند پذیرفت. من در این خصوص پیام سران جمهوری خواهان را در توییتر دیدم که این بخش از سخن اوباما را به تمسخر گرفتند و مدعی شدند ایران، رئیس جمهور آمریکا را فریب داده و او سخن ایرانی ها را باور کرده است. من فکر می‌کنم هر دو مجلس کنگره آمریکا طرح تشدید تحریم ایران را ادامه خواهند داد. در این زمینه اوباما فقط با مشکل جمهوری خواهان مواجه نیست. یک سال پیش دیدیم سناتور منندز که دموکرات است و ریاست کمیته روابط خارجی سنا را برعهده داشت پیش نویسی را برای تشدید فشار بر ایران پیشنهاد کرد و اگر مخالفت رئیس دموکرات مجلس سنا نبود او طرح خود را به رای گذاشته بود. سناتور منندز موافقت 76 عضو از یکصد عضو مجلس سنا را برای تصویب این طرح به دست آورده بود و به این ترتیب رئیس جمهور آمریکا نیز نمی توانست آن را وتو کند (به علت برخوردار شدن از حمایت دوسوم اعضا) بلکه به قانونی لازم الاجرا تبدیل می‌شد و در پی آن ایران از مذاکرات کنار می‌کشید. 

در صورت تصویب تحریم‌های جدید، ایران در موضع بهتری قرار خواهد گرفت زیرا در جامعه بین المللی و بین اروپایی ها که با آمریکا در مذاکرات شرکت دارند این برداشت ایجاد می شود که ایران همکاری کرده ولی آمریکا مذاکرات را به شکست کشانده است. اوباما در این زمینه در شرایطی دشوار قرار دارد. مشکل او فقط با جمهوری خواهان نیست زیرا لابی آیپک نیز خواستار تصویب چنین تحریم هایی است و اگر ایپک بر موضع خود پافشاری کند، اوباما دیگر قادر به وتو کردن طرح تحریم ها نخواهد بود زیرا بیش از دوسوم نمایندگان در هر دو مجلس سنا و نمایندگان به آن رای خواهند داد و به این ترتیب مذاکرات با ایران به شکست خواهد انجامید. به همین علت رئیس جمهور آمریکا و حتی برخی اعضای یهودی کنگره بر ایپک فشار می آورند تا بر تصویب چنین طرحی که اوباما را به دردسر خواهد انداخت پافشاری نکند. من فکر می کنم در نهایت احتمالا ایپک از حمایت از این طرح دست خواهد کشید ولی جمهوری خواهان برای به دردسر انداختن رئیس جمهور آمریکا بر طرح خود پافشاری خواهند کرد اما آراء کافی برای آن که با وتو رئیس جمهور مواجه نشوند به دست نخواهند آورد. 

خالد صفوری درباره علت نپرداختن اوباما به مسئله روند سازش در خاورمیانه گفت: اوباما نخستین رئیس جمهوری نیست که در ابتدای کار خود بر پیشبرد صلح خاورمیانه پافشاری می کند ولی در نهایت کنار می کشد. بیل کلینتون و بوش پدر و بوش پسر هم چنین تجربه ای داشتند. همه آنها از جمله اوباما در این زمینه شکست خوردند زیرا آمریکا نمی تواند فشار زیادی بر اسرائیل وارد کند. در عمل، سیاست خارجی آمریکا در بخش مربوط به روند صلح خاورمیانه را اسرائیل تعیین می کند. اوباما می داند که در این زمینه در کوچه بن بست حرکت می کند. کنگره نیز با فشار آوردن بر اسرائیل مخالف است به همین علت اوباما سیاست خود در این زمینه را شکست خورده می داند که در نهایت نتیجه ای نخواهد داشت. رهبران سیاسی آمریکا از جمله اوباما و جان کری و سامانتا پاور راهی جز وتو کردن قطعنامه های ضد اسرائیلی در شورای امنیت ندارند زیرا در غیر این صورت بهای سیاسی سنگینی خواهند پرداخت و کنگره آمریکا بودجه وزارت امور خارجه را مسدود خواهد کرد. 

صفوری درباره بخش مربوط به روسیه در سخنرانی سالیانه اوباما گفت: قطعا روس ها از لحنی که مقامات آمریکایی درباره آنها به کار می برند ناراضی هستند. اگر به خبرها دقت کنیم می بینیم که روسیه اعلام کرده است قرارداد فروش تسلیحات پیشرفته ضدهوایی به ایران را بار دیگر بررسی خواهد کرد. روسیه دو سال پیش زیر فشار آمریکا و اسرائیل و اروپا اجرای توافقنامه با ایران در این زمینه را متوقف کرد. این موضع را می توان واکنشی به موضع آمریکایی ها توصیف کرد. روسیه در واکنش به فشارها به روش های مختلف واکنش نشان خواهد داد و یکی از این روش ها، همکاری نکردن با غرب در پرونده هسته ای ایران و محاصره ایران است. روسیه همچنین از سیاست آمریکا در زمینه نفت نیز ناراضی است و به علت کاهش قیمت نفت با مشکلات متعدد اقتصادی مواجه شده است. مسکو ممکن است با همکاری نکردن در خصوص ایران و بحران سوریه به این اقدامات واکنش نشان دهد. 



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار