رییس جمهور آمریکا در سخنرانی هفت هزار کلمه‌ای خود، به مناسبات آمریکا با اسرائیل اشاره‌ای نکرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه صهیونیستی جروزالم پست روز چهارشنبه در مقاله‌ای به قلم "مایکل ویلنر” از واشنگتن نوشت: تمرکز اصلی ششمین سخنرانی سالانه اوباما درکنگره آمریکا که سه شنبه شب برگزار شد، بر سیاست‌ها داخلی و بهبود مجدد اوضاع اقتصادی این کشور بود. در عین حال، در این سخنرانی به موضوعات مهم سیاست خارجی نیز پرداخته شد که در میان این موضوعات، اوباما به مسئله برنامه هسته‌ای ایران نیز پرداخت و از اعضای کنگره خواست لایحه 2015 ایرانِ عاری از سلاح هسته‌ای را به تصویب نرسانند. جمهوریخواهان در سنای آمریکا قرار است این هفته همین لایحه را در صحن علنی سنا مطرح کنند. 

این منبع افزود: مذاکره کنندگان آمریکایی، پس از پانزده ماه پشت میز مذاکره با ایران، متقاعد شده‌اند که ایران تصویب هرگونه تحریم جدید توسط کنگره آمریکا را تخطی آشکار از «طرح مشترک اقدام» که در متن توافقنامه موقتی هسته‌ای ژنو گنجانده است، تفسیر خواهد کرد و ممکن است از مذاکرات خارج شود. مهم‌تر آن است که مقامات دولت اوباما بر این باورند که متحدان آمریکا (کشورهای اروپایی) نیز در این خصوص با تهران احساس همدردی خواهند کرد و تفسیر ایران را در رابطه با تخطی آمریکا از مفاد طرح مشترک اقدام، خواهند پذیرفت. از اینرو، اوباما تصویب چنین لایحه‌ای را در حالی که مذاکرات هسته‌ای با ایران در جریان است، غیرمنطقی خواند و بار دیگر قول داد آن را وتو کند. 

اوباما در سخنرانی سال گذشته‌ خود نیز تهدید کرده بود که چنین لایحه‌ای را وتو کند. 

"مایکل ویلنر" در پایان این مقاله تحلیلی افزود: رییس جمهور آمریکا در سخنرانی هفت هزار کلمه‌ای خود، به مناسبات آمریکا با اسرائیل اشاره‌ای نکرد جز این که یادآور شد که امضای پیمان هسته‌ای با ایران (توافق جامع) باعث امن‌تر شدن اسرائیل خواهد شد. ضمناً اوباما در این سخنرانی هیچ اشاره‌ای به فلسطینیان نکرد.



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار